Inläggningar - ej gurka

Startat av MiGa, 2008-06-04 11:48

Föregående ämne - Nästa ämne

MiGa

Vilka inläggningar brukar ni göra under sommaren?
Förra året gjorde vi :
Inkokta päron i vanilj
Fikon i Konjak ( Åt upp dom sista i Mars månad,riktigt goda  :P
Plommonsylt
Chutney
Detta året lär vi göra samma Plus lite annat också  ;D

roffekock

En sak som är helt OK är ROMTOPF ett roligt experiment med gulliga små frukter under sommar perioden som avnjutes under årets kalla dagar. Om du nu inte vet vad detta är kan du kolla på nedanstående länk här finns det lite info om det hela .

http://matochblommor.blogspot.com/2006/06/romtopf.html

/lycka till /rolfen/ ;D
Matforum är bäst

annamaria


Anne

Jag har precis kokat plommonchutney, och med resten av plommonen - har en snäll kollega som gav mig ett par kilo idag - gjorde jag ugnsrostade plommon med vanilj. Det ska frysas in och bli lyxig dessert i höst, är planen :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Citat från: Anne skrivet 2008-08-08 22:40
gjorde jag ugnsrostade plommon med vanilj


Du glömde skicka med receptet ;)

Anne

Agneta - det var inget avancerat. Ett gäng halverade plommon i en långpanna, snittytan uppåt. Strö på hemgjort vaniljsocker (dvs vaniljstänger i en burk vaniljsocker), och gärna några stänk vaniljextrakt. Annars går det nog fint med lite sprit också - konjak, likör, whisky... in i ugnen en timme på 125°C plus ca 20-25 minuter på 225°C tills de är karamelliserade och fina :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Låter urgott för en plommonentusiast! Tack!

annamaria

Den här tråden borde nog heta "Sylta,safta och inläggningar". Jag har i vilket fall i dag kokt 24 burkar Paprikamarmelad med chilisting. En utsökt god marmelad kan jag intyga. I nuläget skrivs inget recept. De i affären undrar nog om jag är riktigt frisk - det är billig paprika och jag har idag köpt 6 kg paprika. Hm.... ;D Kanske att receptet lämnas in till Syltmästerskapet! Har ni gjort det än?

Här kan du lämna: http://web.dansukker.com/Default.aspx?ID=1236

ena

har lämnat recept på Rödavinsbärschutney *ler* uppmanar alla som har nåt trevligt recept att ställa upp...

Här ska det kokas äpplechutney idag...ska försöka få till ett recept under tiden :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal