Kött är mord

Startat av Tengil, 2008-07-14 23:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Tengil

nu får det vara nog!jag har varit vegetarian i snart 11 år då jag tidigt i min ungdom insåg att det var fel att döda djur för matens skull när man utan problem kan tillgodose sina näringsbehov genom vegetarisk mat.att slakta djur är mord anser jag!djur har också känslor och liv även om de är annorlunda från våra.skulle jag bestämma skulle köttätande betraktas som kanniballism då vi inte skall äta våra meddjur!vi är också djur nämligen.förstår ni mig korrekt rätt på den punkten?

Filippa

Hej Tengil,
lovvärd tanke och handlande. Tyvärr håller jag inte med dig. Skulle kunna dra upp diskussionen till oanade höjder men nöjer mig med att konstatera att vi alla är olika.

jelvis


agnetasch

Men om det här trollet hade lärt sig skriva ordentligt hade man kanske tagit det på allvar; det ska vara stor bokstav efter punkt och ord som korrekt o rätt betyder samma sak. Träna på!

PS För att uppnå den perfekta världen är det väl inte bara oss människor du ska övertyga om att inte äta våra meddjur. Även katter, krokodiler, vargar o örnar behöver övertygas om detta. Eller sårar man deras känslor då? ;D

Andreas

Välkommen till Matforum Tengil! (Dela gärna med dig av dina bästa recept i tråden Recept på goda vegetariska rätter.)

Du säger att du anser att det är fel att döda djur för att äta upp dem eftersom
1) djur har känslor och liv
2) även vi människor är ett slags djur
Men de flesta köttätare håller nog med dig om både argument 1 & 2, ändå anser de inte att det är fel att döda sina meddjur och äta upp dem, varför tror du att det är så?

Jelvis: Tycker du plockar fram trolltiteln lite för snabbt här, jag ser jättegärna en "varför vissa anser att köttätande är principiellt fel och andra inte"-tråd så länge diskussionen förs framåt med bra argument.

Agneta: Jag har fått för mig att de flesta som är emot köttätande anser att rovdjur är OK men att det inte är OK att vi människor är rovdjur... ???
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2008-07-15 18:27
Jelvis: Tycker du plockar fram trolltiteln lite för snabbt här, jag ser jättegärna en "varför vissa anser att köttätande är principiellt fel och andra inte"-tråd så länge diskussionen förs framåt med bra argument.


Må så vara. Om så är fallet så kommer jag att be om ursäkt och jag tycker också att det är en intressant diskussion.

Men alla trolltecknen finns där.
- Inlägget är nästan helt obearbetat, emotionellt och brister i nyans och logik.
- Provocerande.
- Undermåligt språk. (Kan ju vara så att svenska inte är modersmål och då är det förstås ursäktat.)

Det kan kanske vara så enkelt att det är brist på B12? Enligt den här länken så är ett symtom på B12-brist att man är lättirriterad. :)

http://thyroid.se/content.php?ArtID=11&CatID=3

Filippa

Och vem kan vara tvärsäker på att morötter inte lider när man äter upp dom ? ...jag bara undrar.

agnetasch

Ofta råriver man ju morötter; vilket grönsaksplågeri! :o

Anne

I sammanhanget måste jag länka till en av mina favorittröjor.. nej, jag har den inte själv - än.

Titta här.
Anne's Food - min matblogg

Filippa


mums

Bara en tanke, hur skulle ett samhälle se ut om alla skulle äta enbart grönt? Nötkreatur,grisar,fåglar ja i stort sett alla djur som vi håller för köttets skull, skulle de få föröka sig och ströva fritt? Skulle grönsakerna räcka till alla då? Eller skulle vi göra oss av med djuren, utrota dem?
I Indien har de väl lite problem med sina heliga kor?
Visst känner jag också empati för djuren men kött ingår sannolikt naturligt i vår föda. Om djuren får ett gott liv och sedan det ounvikliga kommer som en blixt från klar himmel, äter jag kött med gott samvete.
Tyvärr är det väl lite si o så med djurens livskvalitet och där kan jag känna att jag skäms lite för min passivitet.
För ganska länge sedan gjordes experiment med krukväxter. Två lika exemplar placerades med någon meters avstånd. Den ena av dessa utsattes för elakheter varpå den andra avgav signal. Den visste således att något hände med släktingen, men hur?

Johansson

Citat från: Anne skrivet 2008-07-16 14:29
I sammanhanget måste jag länka till en av mina favorittröjor.. nej, jag har den inte själv - än.

Titta här.


Vill ha!
Om inte annat så för att reta upp militanta veganer. De har rätt (oftast) men orkar inte ens försöka GÖRA rätt..

Filippa

Mums, intressanta frågor - vad händer med kor och grisar om vi bara äter grönsaker ?

Skulle vilja rekommendera en bok som behandlar ämnet med en läskig vinkel ; Tom Clancy - Rainbow Six. Handlar om vegandruider som vill förändra och förbättra världen genom att decimera befolkningen till ett minimum för att djuren ska få leva bättre liv. Väcker tankar som snurrar.

Jag är inte helt övertygad om att inte grönsaker har känselförnimmelser men visst kan vi göra mer för djuren.

Tobias

Växter har väl varken nervsystem eller hjärna, så hur skulle dom kunna känna någonting?

Johansson

Citat från: Tobias skrivet 2008-07-21 17:55
Växter har väl varken nervsystem eller hjärna, så hur skulle dom kunna känna någonting?

Det finns forskning som visar att om man exempelvis bryter en kvist på en växt så skickar den ut svaga, svaga signaler i sitt "nervsystem". Om du gör det och mäter på samma sätt på en växt i ett rum bredvid så reagerar den med likadana signaler fast du inte har rört den. Tolkningarna är fria...
Finns en utmärkt bok som (bland mycket annat) behandlar det: "De dansande Wu Lin mästarna" av Gary Zukav. Rekommenderas!

mums

Jag pratar med min växt från Spanien, som jag inte vet namnet på. Sådde ett frö och nu har jag en växt på en halv meter som lägger ihop bladen på kvällen så de står vertikalt och vänder sig på morgonen till horisontalläge. Nästan kusligt att en simpel växt kan göra så. Tror det är en hel del som vi fortfarande inte begriper.

kristoffer81

"jag har varit vegetarian i snart 11 år"
- Då känner du dig bättre än personer som bara varit det i 4 år?

"man utan problem kan tillgodose sina näringsbehov genom vegetarisk mat"
- Kan alla verkligen det? Ska vi skicka växthus till eskimåer, eller får de göra ett undantag?

"djur har också känslor och liv"
- Liv kan jag hålla med om, känslor är väl en definitionsfråga. De flesta djur verkar styras av instinkter och skiter fullständigt i dig och mig.

"köttätande betraktas som kanniballism"
Kannibalism innebär att en människa eller djur äter en annan individ av samma art. Du får nog hitta på ett annat ord för det du menar.

"förstår ni mig korrekt rätt på den punkten?"
- Nej

crlhrv

varför är djur gjorda av kött om det inte är meningen att vi ska äta dem?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Om vi går tillbaka till grundfrasen "Kött är mord", vad betyder den egentligen och varför används den? Målet är givetvis att få andra att inte äta kött. Nyckelordet är det kraftigt värdeladdade "mord" som är både elakt, skamligt och kriminellt och en dödssynd i bibeln.

Är kött mord? I nationalencyklopedin http://www.ne.se/mord finns följande definition "mord, brott mot liv och hälsa. Mord begås av den som uppsåtligen berövar en annan människa livet." I wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Mord står "Mord är ett uppsåtligt dödande av en annan människa, med definition i olika staters lagar."

Således
1) För att det skall vara mord ska det finnas uppsåt - vilket det väl faktiskt gör när man dödar ett djur för att äta upp det?
2) För att det skall vara mord ska det handla om en människa - vilket det väl definitivt inte gör när man dödar ett djur?

Varför är det då inte enligt gängse begreppsdefinition mord att döda djur när det är det att döda människor, varför har inte djur samma värde som människor?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Den här tråden är lika int. som alla C&R trådar på Fiskeforum och leder tyvärr till ingenting. Jag kom bara och tänka på att jag jobbat som slaktare på Scan under vissa per. i mitt liv inge vidare sits ....................

Men jag gjorde det för er skull....... känns du vid det uttrycket.

Rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal