MORS DAG

Startat av roffekock, 2008-05-22 15:33

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Jag vill önska alla snälla mammor en trevlig MORS DAG även om det är ett JIPPO.

/rolf
Matforum är bäst

crlhrv

jag håller med. du har bara en mamma, ta hand om henne.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

annamaria

Jag är bjuden till Korrö för att äta Mors dags middag med min familj! Där är underbart mysigt och vackert. Har dock aldrig ätit maten men alla säger att det är god och bra mat.

http://www.korro.se/

roffekock

Jag hoppas att du ska få en trevlig och god måltid. Jag har inte varit på Korrö själv men har goda vänner som säger att det är underbart vackert och god mat.

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Tack så mycket Rolf! Jag meddelar efteråt. Trevlig helg!

Andreas

Dagen till ära är det väl lämpligt att citera riktlinjerna för dagens firande från broschyren utgiven av "de kommitterade för Mors dag" 1920:
¤ Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.
¤ Mor hälsas på morgonen med sång av barnen.
¤ Hon bjudes före uppstigandet på godt kaffe och bröd, beredt av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.
¤ Hon beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.
¤ Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp, utantill och ur detta häfte, och hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig för Mors förlåtelse för all ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.
¤ Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahållits på Mors dag.

Mors dag kom till Sverige 1919 och kvinnan bakom sägs vara Cecilia Bååth-Holmberg som 1909 grundade riksförbundet för en sedlig kultur vars syfte var att motarbeta osedligheten i press och litteratur och höja det svenska folkets moral. Det var genom förbundet Cecilia via ett upprop i vilket hon betonar moderns enade kraft för nationell samling drev fram mors dag. Det här och mycket mer finns att läsa i texten "Den goda modern. Nationell gemenskap i texter kring Mors dag i Sverige 1919-1950" av  Charlotte Tornbjer http://www2.hu-berlin.de/gemenskap/inhalt/publikationen/arbeitspapiere/ahe_20.html
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag tror att jag har fått det mesta på din lista Andreas! Vilken härlig dag. Maten jag åt på Korrö blev väldigt klassisk: Schnitzel, räker och vit sparris, hemslagen bea, hemgjorda pommes och så ett gäng goda grönsaker. Underbart! Vi åt samma allihop - barnens tallrikar var tomma! Händer inte ofta på restaurang kan jag meddela. Det fanns en buffé också - med diverse fisk, lax, sill osv + vildsvin, potatisgratäng, kyckling osv. Men ska man äta denna buffé så får jag nog ta en tur dit med bara maken - inte med tre små godingar som inte vill sitta still så länge  ;).

En lycklig och nöjd MOR ska snart gå och lägga sig.  :)

kryddburken

2008-05-25 21:08 #7 Last Edit: 2008-05-25 21:15 by kryddburken
Mors Dag till ära så firade vi så många som möjligt under samma parasoll!
Lunch hemma hos min mormor, med mamma och svärmor, alltså fyra mammor på samma plats! *smidigt*

Lunch blev mormors grillade hamburgare med bröd, potatisgratäng, melonsallad & kabanoss, en salig blandning så alla skulle bli nöjda! Jordgubbstårta & kaffe till efterrätt! Ballonger & blommor! :-)

Till kvällen blev jag firad av mannen och dottern med grillade kycklingspett, chilipotatis, örtsallad och jordgubbar som dessert! Fina målade teckningar, dvd-film och massor med pussar! :-)

Imorgon ska alla vi "mammor" (svärmor, farmor, mormor, mamma & jag) samlas och återigen göra ett storkok av pitepalt!! Släktmiddag imorgon också med andra ord! Mysigt mysigt!

Två dagar kvar till 2-årig bröllopsdag och det ska maken och jag fira på Guntorps Herrgård!
http://www.guntorpsherrgard.se/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal