kost för att må bättre?

Startat av Markus, 2010-08-27 07:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Markus

Iförrgår la jag mig 01:00 och sov till 11:00 inatt la jag mig hm 2 tror jag och jag vakna 6:30, jag är inte pigg och jag är inte trött heller.

Jag äter bara fibrer oftast fungerar magen bra för jag dricker vatten men vissa dagar så känns det som om jag behöver skita fast de kommer inget...

Allt fungerar dåligt i mitt liv och jag känner sällan ett välbehag eller vad det heter. Igår när jag hade sovit 10 timmar då var jag stark kroppsligt och mentalt.

hur får man det mer regelbundet???

och vad ska man äta för att vara pilsken oftare?

Inga tabletter utan mat.

agnetasch


Markus



MiGa

Har också hoppat på LCHF-tåget har provat det i ca 1 vecka nu och redan nu märks en stor skillnad på magen känns inte alls lika tung och uppblåst. Har tänkt att prova detta i 1 månad för att se om det passar mej/oss.
Hittills mycket positiv.

Markus

Tack för tipset och informationen, hur länge bör man testa innan man vet att det fungerar?

agnetasch

De första veckorna kan du ha lite inkörningsproblem; känna dig yr o matt. Men när kroppen har vant sig känner du om det är något för dig eller ej.

Mickan

Jag tror inte på LCHF alls  men var och en är sig själv salig.

Vill inte vara trist men man kan ha en lättare depression som gör att man inte mår så där väldigt bra. I spåren av den kan man finna svårigheter att äta rätt och regelbundet. Jag tror att du ska försöka äta på samma tider och inte heller bara äta på känsla utan med ögat. Vänta inte på att bli hungrig utan sätt upp tider för dina måltider. Välj också det du gillar och som är lätt och nyttigt. Uppskatta att det är rätt mängd och se till att det ser aptitligt ut.

Sova är viktigt men inte för mycket eller för lite. Sikta på 7-8 timmar.

Motionerar du? Trög mage blir ofta bättre med mycket rörelse.

Lite lust till sex är ofta sammankopplat med att vara nere. Man vill inte ligga när allt känns skit ;)

Om det fortsätter tror jag att du ska ringa vårdcentralen och inte vänta på att ägg och bacon ska lösa problemet. Häng gärna här och följ med i vad vi matnördar håller på med!
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Ursäkta om jag lägger mig i igen men jag kommer ihåg Markus inlägg där han beskrev sitt tränande o ditt fiberätande:

http://matforum.nu/index.php?topic=2419.msg24341#msg24341

Han verkade ju inte att må så bra på det. Det var därför jag rekommenderade en helt annorlunda metod. Tron kan försätta berg, kanske kan det vara bättre att prova med mat innan man dundrar in med antidepressiva medel. Men det är ju frivilligt att prova, jag kan inte garantera att det är en kostordning som passar honom eller ej.

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-08-27 12:36
http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

Jag läste första stycket i pdf'n. Det var bara en massa ljug. Sen såg jag att den rekommenderade Frank Nilssons bullshit.

Visst kan placebo funka lika bra som piller i diverse sammanhang. Men varför väljer du just lchf som placebopreparat?

Kostfiberintag och proteinintag är sånt som kan löna sig att se över både vid gasbesvär, uppblåsthet och ev förstoppning. För stora mängder kan få obehagliga konsekvenser.

agnetasch

Jag brukar inte tycka om när LCHF-are uttalar sig om "etablissemanget" men nu uppträder du som en fullfjädrad medlem av denna församling.
Bara för att LCHF inte sammanfaller med din uppfattning av en perfekt kost kan den ju vara befogad ibland.
Alla de år jag följt LCHF på nätet har jag fått den uppfattningen att MÅNGA har blivit av med sina problem med gasbesvär o uppblåsthet genom att äta LCHF. Du säger ju själv att överkonsumtion av kostfibrer o protein kan få obehagliga konsekvenser. Nerdragning av fibrer o protein är ju precis vad LCHF-kosten handlar om. Varför kan man då inte prova den?

MiGa

Har snart gått tre veckor sen jag startade med LCHF och jag är fortfarande nöjd med resultatet.
Nu har jag inte någon direkt övervikt (4 kg) så jag kör inte den extrema varianten av LCHF men märker att jag mår mycket bättre av att inte äta pasta/ris/potatis  men en och annan rotfrukt slinker ner ibland.
Jag tror på att man ska komma fram till hur mycket kolhydrater kroppen mår bra av + motionera mer så har man nog en bra plattform till att må bättre.

kjpil

2010-09-08 20:28 #12 Last Edit: 2010-09-08 22:42 by kjpil
Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-08 11:24
Jag brukar inte tycka om när LCHF-are uttalar sig om "etablissemanget" men nu uppträder du som en fullfjädrad medlem av denna församling.
Bara för att LCHF inte sammanfaller med din uppfattning av en perfekt kost kan den ju vara befogad ibland.
Alla de år jag följt LCHF på nätet har jag fått den uppfattningen att MÅNGA har blivit av med sina problem med gasbesvär o uppblåsthet genom att äta LCHF. Du säger ju själv att överkonsumtion av kostfibrer o protein kan få obehagliga konsekvenser. Nerdragning av fibrer o protein är ju precis vad LCHF-kosten handlar om. Varför kan man då inte prova den?


Intressant tolkning. Jag har inga fantasier om någon perfekt kost, man kan äta på många olika vis.
Artikeln du länkar till är ljug, det rabblas slutsatser utan underlag - om insulin etc. Alla är såklart fria att prova vilken kost de vill.

"Tron kan försätta berg"

Jag trodde att du syftade till placeboeffekt. Vad menas annars?

Det du beskriver om gasbesvär, uppblåsthet och LCHF; äter man LCHF så eliminerar man automatisk fruktos, kostfiber, gasbildande livsmedel, sockeralkoholer mm.... sådant man tror kan ge gasbesvär och uppblåsthet hos en del personer, ämnen som har potential att jäsa i tarmen. Dock betyder inte det att det just är uteslutandet av kolhydrater som är relevant i sammanhanget, finns det något som tyder på att det skulle vara så?

Brukar inte LCHF innebära ganska högt proteinintag i praktiken för många personer? Jag har hört många som tror att det kan vara mekanismen för viktminskning... Själv har jag en annan tro...

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-08 20:28
Alla är såklart fria att prova vilken kost de vill
Tack, så välvilligt av dig ;)

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-08 20:28Dock betyder inte det att det just är uteslutandet av kolhydrater som är relevant i sammanhanget, finns det något som tyder på att det skulle vara så?
Men det är det väl ingen som påstått? LCHF innebär ju inte enbart uteslutande av kolhydrater.

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-08 20:28Brukar inte LCHF innebära ganska högt proteinintag i praktiken för många personer?

Det ideala innehållet av protein i LCHF-kosten är 20%, inte långt från SLV-rekommendationens 15% (i verkligheten äter väl svensken någonstans mittemellan) Det är nog Atkins du tänker på inte LCHF

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-09 14:09
Men det är det väl ingen som påstått? LCHF innebär ju inte enbart uteslutande av kolhydrater.

Jag tror att om man ska syssla med kostrådgivning så är det bra om man kan uppnå största möjliga effekt med minsta tänkbara förändring. Rekommenderar man en så stor kostförändring som LCHF för allt möjligt, ja då påverkar man personers liv mycket. Då kanske man ska ha starka belägg?
Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-09 14:09
Det ideala innehållet av protein i LCHF-kosten är 20%, inte långt från SLV-rekommendationens 15% (i verkligheten äter väl svensken någonstans mittemellan) Det är nog Atkins du tänker på inte LCHF

Jag tänker på de exempel när jag räknat på folks koster, och de studier som undersökt LCHF. Det är i och för sig inget vetenskapligt urval jag har. Var kan jag hitta ett bra urval där man undersökt det? I många av LCHF-studierna så är det en större skillnad på proteinintaget än vad det är på kolhydratsintaget för lågkolhydrat respektive högkolhydratsgrupperna.

agnetasch

Men även till synes små besvär (gasig uppblåst mage + diarréer) kan av den som lider av det upplevas som stora besvär. Om då inte "etablissemangets" universalråd: "Ät mindre o rör dig mer" hjälper kanske man är beredd att prova LCHF. Det är väl patienten som till syvene o sist måste få bestämma vilka insatser h*n vill göra för sitt välbefinnande?

Den önskade fördelningen i LCHF-kosten är Protein 20% - Fett 75% - Kolhydrater 5% Det är den vanligast förekommande LCHF-modellen. Sen finns det naturligtvis extrema varianter o moderata varianter. Men den 5%-iga varianten är den som de flesta LCHF-are följer o sitter o knappar in på olika kostprogram. Dom vet ofta exakt vad dom äter så jag blir lite förundrad över vad du skriver om att proteinintaget skulle vara så högt hos LCHF-ätare.
Skillnade är alltså knappt 5% mellan LCHF´s 20% protein o SLV´s 15% medan kolhydratrekommendationen hos LCHF är 5% o hos SLV är 55% Här snackar vi skillnad!
Vad är det för underliga LCHF-undersökningar du har? Kan du länka några exempel?

kjpil

Kostråd till personer med IBS, om det är vad som åsyftas, är inte samma sak som SLV's kostråd. I sådana sammanhang används individuellt anpassade sjukdomsspecifika kostförändringar. Jag har inga siffror framför mig men har för mig att det är runt 50% av de med IBS som lindras i sina besvär mha kostförändring. Och det kan alltså räcka med kostförändringar som är långt ifrån så stora som LCHF. Varför ska man då rekommenderas en så stor kostförändring?

I de flesta studier där lågkolhydratskost rekommenderats, i viktminskningssyfte, som refereras till på diverse bloggar har det inte ätits lågkolhydratkost enligt LCHF-rörelsens nyligen föreslagna definition. Ofta ligger kolhydratintaget på över 40E% i de studierna. Ska kika efter siffror på proteinintag en dag när jag har mer tid och återkomma.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-13 23:59
Kostråd till personer med IBS, om det är vad som åsyftas, är inte samma sak som SLV's kostråd
När du påstår att proteinintaget är så väldigt högt i LCHF-kosten, vad tycker du jag ska jämföra med då? SLV-siffror som finns tillgängliga eller dina privata papper?

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-13 23:59Jag har inga siffror framför mig men har för mig att det är runt 50% av de med IBS som lindras i sina besvär mha kostförändring
Resterande 50% då? Ska dom bara resignera eller får dom möjligen lov att få prova något annat än dina råd?

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-13 23:59I de flesta studier där lågkolhydratskost rekommenderats, i viktminskningssyfte, som refereras till på diverse bloggar har det inte ätits lågkolhydratkost enligt LCHF-rörelsens nyligen föreslagna definition. Ofta ligger kolhydratintaget på över 40E% i de studierna
Men då är det ju inte LCHF du refererar till utan enbart lågkolhydratkost. Hur får du det till att just LCHF innehåller så mycket protein då?

kjpil

2010-09-14 17:55 #18 Last Edit: 2010-09-14 19:18 by kjpil
Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-14 08:34
Resterande 50% då? Ska dom bara resignera eller får dom möjligen lov att få prova något annat än dina råd?

Jag tror inte 100% av IBS är kostrelaterat. Det är möjligt att det är 50%. Kanske mer, vem vet? Det är såklart bra om man hittar kostförändringen som krävs. Dock har jag svårt att förstå varför LCHF skulle vara första man testar när det går att göra mycket enklare förändringar till att börja med? Jag tror inte ens jag sett någon studie på lågkolhydrat och IBS, det är iofs inte mitt främsta område.

Vad anser du vara LCHF då? Så jag vet vilka kriterier som gäller om jag ska återfinna litteratur kring proteinintag. Det finns inte så många studier som haft "mycket lågt kolhydratsintag över tid". Det verkar vara svårt att följa kosten om man ska tro på litteraturen, precis som det är med alla andra dieter.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-14 17:55Jag tror inte ens jag sett någon studie på lågkolhydrat och IBS
Det är inte nödvändigt att läsa någon studie, det räcker med lite omvärldsbevakning. Gå in på vilket LCHF-forum som helst o se vilken krämpa de flesta har blivit av med ;)

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-14 17:55Vad anser du vara LCHF då? Så jag vet vilka kriterier som gäller om jag ska återfinna litteratur kring proteinintag
Se ovan.

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-14 17:55Det verkar vara svårt att följa kosten om man ska tro på litteraturen, precis som det är med alla andra dieter
Lite planering krävs, men det beror på att man inte kan slänga i sig snabbmat längre, färdiga pizzor, piroger o snabbmakaroner med ketchup går bort. Kvar står rent kött, fågel, fisk, ägg, mejeripodukter o kolhydratlåga grönsaker. Har man väl kommit in i lunken upptäcker man att LCHF har en fördel framför andra dieter; man är alltid mätt o kan därför hålla på längre perioder än med rena svältdieter.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal