Globalknivar, hur slipa konvex egg? (behövs det?)

Startat av MickeA, 2009-05-24 22:46

Föregående ämne - Nästa ämne

MickeA

Hej på er.

Här kommer ännu några nybörjarfrågor.

Jag har (som många andra) köpt några Globalknivar för nåt år sedan och nu är det hög tid för att de får lite omsorg i form av en slipning. Läste att Global slipar sin knivar med en konvex egg (vilket det onekligen ser ut som när jag kikar närmare på dem), så hur hanterar man detta? Såg att en sida t ex tipsade om att använda en musmatta + slip-papper av önskad grovlek för att åstadkomma konvex egg.

Min första tanke var ursprungligen att lära mig slipa genom köpa några slipstenar med olika korninghet (heter det så ?)  för att först träna med någon billigare kniv tills jag känner att jag fått lite grepp om tekniken innan jag ger mig på Globalerna. Fast grundfrågan kvarstår: hur får jag till en konkav egg med slipstenarna :o ?

Om någon kunde ge mig lite goda råd på vägen mot en vassare knivarsenal skulle jag vara tacksam! (Om ni tröttnat på att svara på liknande frågor från nybörjare så skulle jag vara fullständigt nöjd med några länkar som förklarar mina frågeställningar).

Förutsatt att ni inte anser att slipa dessa knivar för hand med våtstenar är en idiotisk idé så tar jag tacksamt emot tips på lämpliga stenar också då detta verkar vara en liten djungel i sig.

Givetvis är jag fullständigt medveten om att det finns något lättare sätt för en nybörjare som mig själv att slipa en kniv, t ex genom att använda Spydercos sytem.. men det ser väldigt tilltalande ut att kunna fixa saken mer manuellt så att säga..kan inte direkt förklara varför men jag skulle gärna vilja lära mig att behärska denna konst ändå..

Hälsningar/
Micke

dePaul

Citat från: MickeA skrivet 2009-05-24 22:46
1. Global slipar sin knivar med en konvex egg (vilket det onekligen ser ut som när jag kikar närmare på dem), så hur hanterar man detta?

2. hur får jag till en konkav egg med slipstenarna :o ?

3. Förutsatt att ni inte anser att slipa dessa knivar för hand med våtstenar är en idiotisk idé så tar jag tacksamt emot tips på lämpliga stenar också då detta verkar vara en liten djungel i sig.

1. Mina konvexa blad slipar jag genom den omtalade musmattemetoden. Det är det enklaste sättet om man inte äger bandslip.

2. Du menar förståss konvex? ;)
Det kan vara ganska knepigt att slipa på frihand med stenar och uppnå en fullständigt konvex egg. Tekniken är att resa bladet någon grad i slutet av varje drag/svep.

3. Du bör ha ca 3 olika stenar. En bra idé är att starta med ett diamantbryne med en grit på runt 200. Nästa steg blir medium grit, dvs runt 800. Slutligen så behöver du en fine, vilket motsvarar ca 1200 grit.

Vidare kan du köra på extra fine på ca 3000 grit om du verkligen vill putsa eggen. För min del undviker jag dock både denna grit och för det mesta också strigling eftersom jag vill ha en något mer aggressiv egg (microserrationer).

~Paul~

Andreas

Men är det värt besväret att bevara den konvexa eggen?

Vad vinner man på att ha en konvex egg i jämförelse med en rak och hur mycket jobbigare är det/längre tid tar det att köra musmattemetoden jämfört med att använda ett slipsystem typ Spyderco?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-25 11:16
1. Men är det värt besväret att bevara den konvexa eggen?

2. Vad vinner man på att ha en konvex egg i jämförelse med en rak

3. hur mycket jobbigare är det/längre tid tar det att köra musmattemetoden jämfört med att använda ett slipsystem typ Spyderco?

1. Köper du en kniv med konvex egg, t ex Global, Fällkniven eller Opinel så är hela poängen att bevara denna egg. Så mitt svar är ja, det är värt att bevara den. Men... Det betyder inte att du måste köra musmattemetoden i samband med varje bryning. Mitt tips är att använda en vanlig sten eller sharpmaker ända tills primäreggen börjar bli för stor/uttalad. Då är det dags att ta fram musmattan ;).

2. Det här är ett komplicerat ämne. Men låt oss säga såhär. En konvex bladprofil motar bort det skurna materialet bättre än en rak dito. Bladet kan tillverkas tunnare med bibehållen styrka. Eggen är själva knutpunkten för hela slipfasen och därmed mycket skäreffektivt.

3. Det är klart att det kräver mer av sin utövare. På den punkten måste ja vara ärlig. Man bör praktisera på en hel del skitknivar innan man ger sig på de bättre pjäserna. I mitt fall så övade jag på ett gäng moror i 1095 kolstål. Det här stålet är lagom mjukt och styvt för att kunna ge en del information i samband med slipning/bryning. Man bör ha ett förstoringsglas och en markörpenna till hands.

~Paul~

vilsjin

Först de konvexa eggarna; en konvex egg är stabilare än en "V"-egg, dvs den viker sig inte lika lätt (det är denna "vikning" man åtgärdar när man använder ett skärpestål).
Musmatta+våtslippapper är en utmärkt metod för att skapa/underhålla en konvex egg.

Om du skall använda stenar så  skulle jag rekommendera en kombinations-sten 1000/6000.
Det är en billig introduktion till slipkonsten.
Jag avråder starkt från att använda en sten(diamantplatta) så grov som 220. Om du inte vet exakt vad du gör är risken mycket stor att du gör mer skada än nytta, och det går fort). Om din egg är allvarligt skadad, med hack eller obefintlig egg så kan du använda en 400 sten. Allt där under avverkar för fort för att en nybörjare skall kunna få rätt på det.
Jag använder en 220 diamantplatta för att plana mina stenar eller rätta till knivar med avbrutna eggar och liknande.
När jag slipar mina vänners knivar händer det att jag använder en 400 sten, men väldigt sällan.
I princip kan jag alltid starta med en #1000, även med en hårt sliten egg är det tillräckligt, men det kan ta lite tid :P.

MickeA

Tack för svaren Paul och Vilsjin!

Det verkar alltså som om ni tycker att den konvexa eggen är värd att bevara samt att musmattemetoden är ett funktionellt sett att åstadkomma detta för en nybörjare.

Det här tål att tänkas på lite till känner jag..  Knivarna har trots allt inga stora synliga skador, endast tappat stinget i skärpan så att säga. Jag ska kika runt lite på olika stenar så får jag se hur jag gör sen. Kanske börjar med musmattemetoden och ser hur det fungerar för mig.

I detta sammanhang kanske det är på sin plats att ställa några nybörjarfrågor till:

- Vad är era bästa tips för att inte orsaka mer skada än nytta i en situation som denna? (kanske någon klassiskt nybörjarmiss som riskerar skada knivarna permanent?)

- Om jag köper sten/stenar och kör med den metoden, tolkar jag det rätt om det i så fall även är klokast att slipa som om jag använde musmattan, dvs med knivens rygg först? Kan inte se hur man annars skulle ha en möjlighet att kontrollera "konvexiteten" i eggen.. (verkar annars som olika personer föredrar olika sätt att slipa med stenar, vissa kör med eggen först, andra med ryggen)

/Micke

JC

Håller både med om och inte (märklig formulering men ni förstår vad jag menar) dePauls och Vilsjins kommentarer i olika grad.

1. Konvex slipning. Självklart fyller en konvex slipning sin funktion men är den extra tidsåtgången verkligen värt det? Om man inte investerar i polerpasta i riktigt höga grits och en riktigt bra strigel är ju den icke-konvexa eggen du får av traditionell våtstensslipning med höga grits betydligt mer "egg för pengarna", eller rättare sagt mer egg för tiden. Har experimenterat en del med att behålla den konvexa eggen men resultatet ansåg jag inte alls vara värt det extra besväret.
   IMHO, skaffa ett par bra slipstenar (och vad det är är en hel vetenskap) och lär dig den tekniken först. Konvex egg ... absolut, som ännu ett verktyg i verktygslådan, men grunden är våtstensslipning. Det är liksom "the be-all and end-all" när det gäller skärpa. Som sagt, enligt min ödmjuka uppfattning ;)

2. Håller med Vilsjin, akta dig för 220 eller diamantstenar i början, de käkar upp bladet och om du inte vet vad du håller på med kan det vara rätt ödesdigert. Japanerna tenderar att ha bara en enda sten i hushållet: en 1000 grit. Med den kan man göra allt. Den är långsam jämfört med de grova stenarna och lämnar inte lika fin polish som de finkorniga stenarna, men när du väl har lärt dig att få fram en bra, vass egg med en 1000-grit så har du förstått tekniken. DÅ är du redo att utforska grova och finkorniga stenar av alla de slag och sorter.
   Jag gjorde inte det, jag är alldeles för prylgalen för det, och resultatet var att jag lärde in en del felaktiga tekniker som jag sedan försökte skyla över med finare grits och snyggare polish. Det tog mig ett tag att bryta dessa dåliga vanor, jag fick liksom backa i min egen utveckling och det känns som bortkastad tid så här i efterhand.

Det finns massor med intressanta videolänkar på you-tube nuförtiden för den som vill se hur man slipar med våtstenar, önskar att de hade funnits när jag började, hade besparat mycket tid och vånda.

När det gäller Global, som jag anser vara inte alltför roliga att slipa, men det finns värre, så skulle jag rekommendera Shapton GlassStone som är speciellt framtagna för moderna rosttröga stålsorter, Naniwa är också bra (ett par av deras serier i alla fall). Norton faktiskt rätt bra och prisvärda. King är för långsamma. Suehiro är skräp osv.
   Vad du än gör köp inte de stora knivtillverkarnas egna stenar eftersom de dels är tillverkade av någon annan (du får med andra ord inte bara betala för själva originalstenen utan dessutom en sisådär 30-40% mer bara för att det står Global eller Kai/Shun eller Chroma på den) och dels är de ofta måndagsexemplar.
   Vill du ha tips om olika stenar och var man kan köpa dem så kan du hojta till, det här är ett av mina stora intressen.
   Tänk dock på att bara för att du har köpt en sten så är det inte färdigt än. Du måste ha något för att kunna jämna till dem också - stenarna slits ju där du slipar på dem och en "vågig" sten måste jämnas till, annars har du en egg som ser ut som hela havet stormar till slut. Finns olika metoder och redskap för detta.

3. Absolut billiga knivar i början. Bra stål men billig kniv är väl tricket, som dePaul redan lyft fram. Anders Petter kanske? Gamla kolstålsknivar från loppis? Tror vi redan har diskuterat det här i en annan tråd.

Lycka till
/JC

vilsjin

När du använder musmattemetoden gör du som när man striglar; håll knivryggen mot dig, dra kniven åt ditt håll, lyft eggen uppåt(obs, viktigt), flytta fram och repetera. Om du för eggen mot sandpappret kommer du skära hål i detsamma.

När jag använder stenar har jag även här knivryggen mot mig, men jag har eggen på stenen både när jag för kniven mot mig och från mig. Jag föredrar detta eftersom jag hela tiden tydligt kan se vilken vinkel jag slipar i (knivryggens höjd över stenen).

Den yttersta delen av kniven (spetsdelen) är knivigare, den använder jag en längsmed stenen rörelse för, låter obegripligt men titta på de knivslip videos jag länkat till här.

Jo, en konvex egg har sina fördelar men det är bättre att skapa en v-egg som man kan underhålla effektivt än att försöka återskapa en konvex egg utan rätt utrustning. Använder du en strigel kan du åstadkomma en slags pseudo-konvex egg.

För att undvika problem:
Håll vinklen.
Skärp varje sektion av kniven lika mycket.
Se till att eggen är fri från avslipad men ännu kvarhängande metall (råegg).
Enkelmetod för att bli av med detta är att dra eggen över ett hörn på skärbrädan.

vilsjin

Skrev mitt förra inlägg medan JC postade sitt... men jag instämmer till 100%
Med en bra #1000 sten kommer du långt (mina sträcker sig dock från #220 till #10000 + striglar med  #30000 men jag är lite anal).
Skit i den konvexa eggen, lär dig slipa V-eggar med stenar istället.

JC

Citat från: vilsjin skrivet 2009-05-25 22:06

Se till att eggen är fri från avslipad men ännu kvarhängande metall (råegg).
Enkelmetod för att bli av med detta är att dra eggen över ett hörn på skärbrädan.


Ja, eller skär i en vinkork ett par gånger, eller strigla mot ett gammal läderskärp, eller kör alternerande drag på varje sida i sidled på en finkornigare sten eller ... ja du fattar. Det finns många sätt, men bort ska den! Viktigt.
/jc

JC

Citat från: vilsjin skrivet 2009-05-25 22:15
Skrev mitt förra inlägg medan JC postade sitt... men jag instämmer till 100%
Med en bra #1000 sten kommer du långt (mina sträcker sig dock från #220 till #10000 + striglar med  #30000 men jag är lite anal).

Märkligt, samma sak hände just mig.

Hmm, min(a) grövsta är också 220, vilket är litet irriterande eftersom så många är lyriska över Naniwas nya Ohmura 150. MEN den går bara att köpa -här i Europa- i större partier eftersom Naniwa deutschland bara säljer till återförsäljare (grrr....).
Organisera ett "group-buy" här på matforumet kanske? :-)

dePaul

Citat från: JC skrivet 2009-05-25 22:00
1. Konvex slipning. Självklart fyller en konvex slipning sin funktion men är den extra tidsåtgången verkligen värt det?

2. Håller med Vilsjin, akta dig för 220 eller diamantstenar i början, de käkar upp bladet

1. Som jag skrev. Det lönar sig inte att bryna hela den konvexa slipfasen varje gång du bryner kniven. Trodde att detta framkom av mitt förra inlägg? ;)

Det är först när primäreggen blir utpräglat, dvs när övergången mellan den konvexa slipfasen och primäreggen resulterar i en trubbig vinkel som det är dags att återskapa den fullt konvexa slipfasen. I det här läget anser jag att det faktiskt är på sin plats att ägna lite tid åt slipningen.

2. Varför jag tog upp den här griten var för att jag inser att MickeA inte äger vare sig bandslip eller våthjul för att delvis kunna reprofilera sina blad. Det här är således det billigaste sättet att komma runt problemet. De tre griterna är exakt samma grovlek som de som finns tillgängliga till Spyderco Sharpmaker. Enligt min åsikt en genomtänkt strategi ;).

~Paul~

JC

Citat från: dePaul skrivet 2009-05-26 08:00
1. Som jag skrev. Det lönar sig inte att bryna hela den konvexa slipfasen varje gång du bryner kniven. Trodde att detta framkom av mitt förra inlägg? ;)


2. Varför jag tog upp den här griten var för att jag inser att MickeA inte äger vare sig bandslip eller våthjul för att delvis kunna reprofilera sina blad. Det här är således det billigaste sättet att komma runt problemet. De tre griterna är exakt samma grovlek som de som finns tillgängliga till Spyderco Sharpmaker. Enligt min åsikt en genomtänkt strategi ;).

~Paul~


1. Ett bra exempel på varför man ska läsa inläggen noggrannt innan man svarar, du har självklart rätt dePaul.

2. Ja, men eftersom Spyderco Sharpmakern inte så att säga var en faktor i min och Vilsijns inlägg så var det nog inget vi reflekterade över, och jag står fast vid strategin att lära sig behärska 1000-grit innan man ger sig på diamantstenar och dylikt - men detta gäller ju vid slipning på fri hand. Och självklart är en diamantsten eller grov slipsten ett måste senare, när eggar ska tunnas ut eller omprofileras (etc), men inte till en början. Inte förrän tekniken sitter: i händer, i ögon, i muskelminnet.

/jc

dePaul

Citat från: JC skrivet 2009-05-26 08:45
1. Ja, men eftersom Spyderco Sharpmakern inte så att säga var en faktor i min och Vilsijns inlägg

2. jag står fast vid strategin att lära sig behärska 1000-grit innan man ger sig på diamantstenar och dylikt

1. Inte i mitt heller. Det var snarare en fingervisning på vilkla griter en sådan firma som Spyderco anser vara de mest användbara ;).

2. Självklart. Har heller inte sagt något annat  ;D.

~Paul~

MickeA

Okej, tack så mycket för mer värdefull iinput.

Eftersom jag inte har någon slipsten än men lusten att ge mig på någon av mina billiga och pga oskärpa inte använda knivar började bli rätt stor så tänkte jag till : Våtslippaper ligger nog i källarförrådet... Hmm.. gick till förrådet och rotade runt lite och mycket riktigt. Några ark av Biltemas våtslip i varierande grovlek: 120, 240 och 400 hittades. Musmatan hämtades raskt från datorn.

Enligt devisen "Hur svårt kan det va egentligen?" gav jag mig på en gammal Fiskars kockkniv som bl a hade en böjd spets och en allt annat än vassegg. Visst, den har inte en konvex slipning från början men å andra sidan är den ju inte användbar i dagsläget ändå, så det värsta som kan hända är att jag slösar bort en halvtimme..

Började med att åtgärda den böjda spetsen med 120 pappret, följde sedan upp med en period på 240:an och avslutade med 400:an. Råeggen justerades med att kniven mjukt fick glida över träskärbrädans kant.
- Jag kan ju bara säga Wow!

Jag hade ingen aning om att man kunde förvandla en obrukbar skitkniv till fullt användbar på ett så enkelt sätt  :D (Givetvis är den skärpa jag fått till nåt som ni skulle klassa som i det närmaste obrukbar, men va tusan, det var ju första försöket).
I mitt kök ligger nu en morot, en potatis och två tomater i finfördelat tillstånd...  ;D Undrar vad sambon säger när hon kommer hem och ser att jag i min iver att testa skärpan har massakrerat delar av morgondagens planerade middag. he he..

Om det går att få till det här resultatet med en gammal musmatta och lite slip-papper från Biltema så borde det finnas lite mer skärpa att hämta från någon kvalitetssten och x-antal timmar träning  :P. Det måste givetvis utforskas.

Jag tar gärna emot lite tips på stenar och var de kan köpas!

/Micke

vilsjin

Gratulerar till en ny och tidskrävande hobby. Grattis till de goda resultaten.
Köptips:
http://www.nakaya.se/index.do
http://www.japaneseknifesharpeningstore.com/SearchResults.asp?Cat=73

Återigen, gratulerar till de goda resultaten.

vilsjin


Andreas

Citat från: dePaul skrivet 2009-05-25 16:33
En konvex bladprofil motar bort det skurna materialet bättre än en rak dito. Bladet kan tillverkas tunnare med bibehållen styrka. Eggen är själva knutpunkten för hela slipfasen och därmed mycket skäreffektivt.


Citat från: vilsjin skrivet 2009-05-25 16:43
Först de konvexa eggarna; en konvex egg är stabilare än en "V"-egg, dvs den viker sig inte lika lätt...


Menar ni alltså att konvex egg är helt överlägset andra slipningar? Varför finns det då egentligen över huvud taget knivar som inte har konvex egg?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-27 08:33
Menar ni alltså att konvex egg är helt överlägset andra slipningar?

Nej, en konvex slipfas är inte alltid det bästa valet. Om du t ex tänker tälja i trä så är en vanlig rak sådan både effektivare och enklare att handskas med.

I samband med filéknivar så vill jag heller inte ha konvex slipfas utan en rak. I vissa fall föredrar jag också en skåslipad slipfas eftersom denna tillåter tunnare eggar som i samband med material som inte överstiger slipfasens höjd är mycket effektiva.

Dessutom är som sagt en konvex egg svårare att underhålla.

~Paul~

JC

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-27 08:33
Menar ni alltså att konvex egg är helt överlägset andra slipningar? Varför finns det då egentligen över huvud taget knivar som inte har konvex egg?


Nej, som sagt, det finns eggar och blad typer där en konvex egg eller kanske med en eller två separata mikrovinklar (vilket ungefär blir som en konvex slipning) är till stor fördel, enstaka gånger till och med en nödvändighet, men det handlar om tid och material. Själv slipar jag i stort sett aldrig konvext för jag anser inte att det är värt besväret och för att jag prioriterar den skärpa som man kan uppnå med vanliga våtslipstenar. Detta innebär inte att jag inte inser fördelarna med konvex slipning, de är bara opraktiska för mig, med den utrustning och teknik jag använder. Priset jag får betala är att jag måste slipa, eller åtminstone återlinjera eggen på en sten, lite oftare, och måste ha fler knivar specialiserade för olika ändamål. Stackars mig:-)
/jc

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal