Chipsdip

Startat av crlhrv, 2007-05-04 19:00

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Publicera era bästa recept på (chips)dip. Gärna gräddfil-/yoghurtbaserade för det är det enda jag har hemma för tillfället.
Påsen är redan öppnad så ni får snabba på.. ;)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

1 burk Creme Fraishé eller gräddfil
4-5  matskedar het tacosås (man kan använda mild salsa också om man så vill)

Snabbt o Gott!

crlhrv

herregud, det måste ju finnas fler superrecept på chipsdip. hit me!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Hasse

Har du en ny påse, eller är det samma som för snart två år sedan?   ;)

Avrunnen yoghurt, vitlök och cayenne är mitt bidrag.

ivanl

Färdig hummus av fabrikat Maxos ... särskilt den pikanta sorten med vitlök och chilepeppar.
Tag av locket, drag av folien och dippa.

Afram Haffo

1dl Creme fraiché en hackad vitlöksklyfta eller 3 efter smak , strö på grillkrydda, en klyfta nypressad lime, lite riven habanero så att den inte blir för het , jalapenospad ca 1/2 matsked, och lite annanas juice , blanda allt och vipps så har du en supergod dipp :)

linnwegemo

Jag tycker att youghurt och sweet chilisås blir en god dip/kall sås. Eller creme fraiche och ajvar relish.

crlhrv

se där, det fanns lite idéer trots allt!

en gång, för många år sedan, (säkert 15 år sedan) läste jag i Aftonbladet om Bill Clintons favoritdip, den innehöll bl.a. avokado och gul lök. jag har för mig att man mixade allting, men det behöver inte alls vara så. det är ingen som känner igen beskrivningen eller något liknande recept? jag har sökt förgäves och då den var riktigt god så vill jag göra den igen.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Kan det vara lite likt den här?

Avokadodip
1 mogen avokado
1 msk finhackad lök
1 krm salt
2 tsk pressad citron
1/2 grön finthackad paprika
1/2 - 1 dl gräddfil
Klyv avokadon och ta bort kärnan.
Gröp ur fruktköttet med en sked och
mosa det med en gaffel i en skål. Blanda
det med lök, salt, pressad citron och
det fint hackade paprikan. Tillsätt gräddfil efter behag.



crlhrv

agnetash: aaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhh!!!!!!!! det måste vara typ den! jag ba googlade på "bill clinton chips dip" och fick upp allsköns onämnbara sidor om att "dippa" någonting.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

bryggens


crlhrv

bryggens: kärt barn har många namn..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

sparwen

En variant jag gör består av grekisk- eller turkisk yoghurt eller gräddfil, vitlök, spiskummin, paprikapulver och cayennepeppar.

Jag har inga exakta mått utan höftar lite. Testa! Det blir kanon.

agnetasch

En lite matigare dip; en burk tonfisk, en halv gul lök, ett par msk kapris, salt, vp o pressad citron. Mixa tillsammans med några dl gräddfil (=efter smak) o  doppa rostade brödstänger i.

annamaria

Chipsgratäng åt jag för många år sedan. Det var med tonfisk osv som du beskriver agnetasch. Chipsgratäng låter verkligen skumt men det var gott vad jag minns. Googlade lite nu och såg att det fins en massa olika chipsgratänger. Alla ohyggligt onyttiga men det kanske det kan vara värt när det är dags för semester på fredag.  ;D ursäkta att jag hamnade utanför ämnet.

Den här kanske: http://www.matklubben.se/recept/enkel_chipsgrataeng_7265.html

Ja den är framgooglad Andreas.  ;)

Dominoo

Jag tänkte mysa framför soffan ikväll med en Nachotallrik...men kan inte komma på hur man gör en god vitlöksdipp??
Ni som vet...snälla svara!!!

bryggens

Varför inte göra en vitlöksstark Guacamole?
Passar bra till Nachos.

agnetasch

Igår gjorde jag en god majsröra som jag hittade på en jaktsida. Tack grabbar för den! Vi åt den till kycklingvingar o sallad men den måste vara lika god som dip:

Majsdip 2-3 p
1 liten burk majs
1 hackad vitlöksklyfta
Salt
1 tsk chiliolja
2 msk majonnäs
Stek majsen. Stek med vitlöken i sista sekunden. Salta lite, mixa o låt svalna.
Smaksätt med chiliolja o majonnäs.

Frida staf

Nu ni! Ska ni få både en grym dipp till chips och till nacho tallrik! Turkisk lr grekisk yoghurt.  Riv vitlök efter smak. Lite limejuice, obs: färsk! Salt. Och lite lite lite vitpeppar. Grym till chips. Och till nachos. Samma sak fast utan vitpeppar men oxå citronjuice! Grym!!! Varsågod!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal