Aprikostarte

Startat av Sara W, 2009-11-19 14:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Sara W

Jag efterlyser recept på aprikostarte. Fick i somras en bit av den ljuvligaste tarte jag någonsin ätit. Detta var i Frankrike och min skolfranska är inte tillräckligt vass för att kunna be om receptet eller snarare förstå det. Min analys av tarten var att det sannolikt var en typ av smördeg i botten, en krämig, inte så söt vaniljkräm på botten och toppad av färska aprikoser som var ljuvligt syrliga och perfekt bakade. Sen hade man karamelliserat lite socker på aprikoserna.

Någon som har sett recept på liknande? Och kan man få tag på färska aprikoser vid denna tid på året?

Tack på förhand!/Sara

Mickan

Färska aprikoser nu är väl ingen höjdare men kolla. Annan frukt är också gott.

I "Franska köket" av Beck m fl finns en jag gjort med underbart resultat. Den har en äggkräm som fyllning.

Gör ett förgräddat sött pajskal. Kolla annan tråd!
Lägg tunt skivad frukt i skalet, ca 350 g.
Vispa 1 ägg och 60 g socker pösigt. Vispa i 30 g mjöl och rör i 1,5 dl grädde och 3 msk konjak. Slå detta över frukten och grädda ca 25 minuter i 190 grader. Om man vill kan man ta ut pajen efter halva tiden och pudra över florsocker för att få en extra karamelliserad yta. 

Jag tror att detta är vad du är ute efter!
Video meliora proboque deteriora sequor

Sara W

Mickan, du är en ängel! Tack så mycket för receptet. Det sparas tills jag hittar fina aprikoser och då blir det baka av.

/Sara

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal