Fällkniven K1?

Startat av Michael Rodin, 2010-11-22 10:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Michael Rodin

Hej!

Jag är på jakt efter en bra kockkniv för hemmabruk. I dagsläget använder jag mig av en Edge från Sagaform. Den funkar skapligt, men är inte särskilt bekväm. Den håller dessutom skärpan ganska dåligt.
Till en början hade jag nästan bestämt mig för Global, troligen en G-2. Men nu, efter flitigt letande på nätet så känns Global allt annat än självklart. MAC Pro sneglade jag en del på, men plötsligt dök Fällkniven K1 i blickfånget (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254121).
Nu har jag försökt hitta objektiva bedömningar från användare av denna kniv, men hittar förvånansvärt lite på svenska sidor. De foruminlägg jag hittat - företrädesvis i engelskspråkiga forum - har varit positiva. Ett negativt inlägg har jag sett, och detta från en yrkeskock som säger sig tillbringa 14 timmar per dag i köket. Han fokuserade på ergonomin i sitt inlägg.

Den stora frågan är nu alltså om någon har provat kniven, använder den regelbundet, känner någon som använder den eller känner till något test där den finns med?

Jag är tacksam för alla synpunkter.

/Micke

Michael Rodin

Det verkar uppenbarligen inte vara en av de vanligast förekommande kockknivarna på marknaden. Jag har dock fått svar som gör att jag nog inte är så intresserad av denna kniv längre. Vissa tycker att "markfrigången" är lite för låg, vilket gör att man riskerar att slå i knogarna. Så nu är det bara att försöka leta vidare i djungeln. MAC känns fortfarande ganska lockande, och det är några yrkeskockar som rekommenderar dem. Men vilken hårdhet har MAC-knivarna? Är det olika för olika modeller, eller ligger de ungefär lika?

Jag blev även rekommenderad en Takamura V10 Special. Är det någon som har erfarenhet av den?

Fortfarande tacksam för svar då jag helst skulle vilja ha kniven förra veckan.  :)

agnetasch

Varför inte en inhemsk produkt? En Morakniv. Jag o min man använder inga andra knivar efter att vi köpte varsin sådan. Han en 21 cm o jag en 17 cm. Färgen på skaftet är en mardröm men priset är en höjdare:

http://www.knivhuset.com/48-mora-of-sweden-koksknivar

David

Du kan inte köpa en kniv utan att ha hållt i den. Kan du slipa kniv? Har du grejer att göra det? Hur ofta lagar du mat?

Ju hårdare kniv, desto mer sällan behöver du vässa, men det blir svårare att vässa och de går ofta sönder om du tappar den. Har du text marmorbänk ska du inte ha hårda knivar om du inte är rik.

Mjuka knivar är lättare att vässa, blir snabbare slöare, men håller bättre och chippar mer sällan. Lätta att vässa, 2 drag i fiskars billiga knivslip och vips är det vasst.

Nä du, skit i stål och allt annat, testa hur den ligger i handen, om du gillar balansen. Vill du hålla din kniv i handtag eller med fingret över bladet, har du handen över en yta när du skär, eller har du tjock skärbräda eller har handen utanför bänkskanten etc etc.

Kniven skall ligga bra i handen, kosta lite extra så den känns dyr så man tar hand om den och känner sig tuff och lyxig, samt vara snygg i köket.

Michael Rodin

Citat från: agnetasch skrivet 2010-11-26 17:08
Varför inte en inhemsk produkt? En Morakniv. Jag o min man använder inga andra knivar efter att vi köpte varsin sådan. Han en 21 cm o jag en 17 cm. Färgen på skaftet är en mardröm men priset är en höjdare:

http://www.knivhuset.com/48-mora-of-sweden-koksknivar


Tack för tipset!

Jag har faktiskt tittat på dem, men har faktiskt väldigt svårt för färgen. Jag har har också svårt att se att de skulle passa mig ergonomiskt utifrån hur jag håller i kniven. Jag greppar gärna bakkanten på knivbladet med tummen och pekfringret.
Jag vill även ha en lite hårdare härdning. Annars skulle jag gärna handla svenskt, vilket var anledningen till mitt första inlägg. Det verkade vara en ganska trevlig kniv. :)


Michael Rodin

Citat från: David skrivet 2010-11-26 18:23
Du kan inte köpa en kniv utan att ha hållt i den. Kan du slipa kniv? Har du grejer att göra det? Hur ofta lagar du mat?

Jag har nog tyvärr inte så mycket val utan blir tvungen att köpa en kniv utan att först känna på den. Jag hoppas att jag genom att se utformningen på blad och skaft ska kunna avgöra att den ligger nära de ergonomiska preferenser jag har. Sedan får jag försöka fråga mig till vikt och balans och hoppas att jag genom att kasta ut många frågekrokar kan få tillräckligt många svar för att göra ett bra val.
Slipningen löser sig alltid på ett eller annat sätt. :)
Jag lagar mat nästan dagligen, och det brukar vanligtsvis bli för 8-10 personer.

CiteraJu hårdare kniv, desto mer sällan behöver du vässa, men det blir svårare att vässa och de går ofta sönder om du tappar den. Har du text marmorbänk ska du inte ha hårda knivar om du inte är rik.

Om man har råd med marmorbänk så har man säkert råd att tappa knivarna i den också. ;)
Men tyvärr har jag inte råd ens med marmorbänken.  :D
Jag är ganska försiktig av mig, och kan faktiskt inte minnas att jag tappat en kökskniv i golvet. Inte än i alla fall. Men det kommer väl förstås hända när man till slut köpt en dyr och ömtålig kniv.

CiteraNä du, skit i stål och allt annat, testa hur den ligger i handen, om du gillar balansen. Vill du hålla din kniv i handtag eller med fingret över bladet, har du handen över en yta när du skär, eller har du tjock skärbräda eller har handen utanför bänkskanten etc etc.

Jag vill hålla i bladet med fingrarna. Skaftet ligger mer som ett stöd åt lång-, ring- och lillfinger. Så för min del gör det inget om skaftet är smalt, men gärna med en liten "förhöjning" på undersidan.

CiteraKniven skall ligga bra i handen, kosta lite extra så den känns dyr så man tar hand om den och känner sig tuff och lyxig, samt vara snygg i köket.

Ja, det är lite så jag tänker. Bortsett från att jag då inte kommer att kunna prova kniven innan jag köpt den. Men jag hoppas att om de parametrar jag tidigare nämnde stämmer så kommer jag vara tillräckligt flexibel för att kunna anpassa mig till kniven. Det kommer med stor sannolikhet att bli bättre än den Sagaform Edge jag använder i dagsläget. :)

agnetasch

"Snygg i köket?" och "Göra så att man känner sig tuff o lyxig?" Det är väl ingen ny fru ni ska välja!
En kniv ska väl vara ett praktiskt bruksföremål som ska tåla lite av varje; att tappas i golvet är väl det minsta man kan begära. Om det är så viktigt med statusen kan man ju ha ett par svindyra knivar på köksväggen o den praktiska kniven (som används) i en kökslåda ;) 

David

Man skall aldrig förakta värdet av att äga en "dyr" sak. Det ligger väldigt mycket i det faktiskt. Typ, att ha på sig en skräddarsydd dyr kostym känns nästan lite magiskt. Nu har ju inte tjejer så ofta kostym (synd) men du kanske har testat ett par Louboutins, eller klämt på en Louis Vuitton väska? Är en väldigt trevlig känsla att äga någonting lyxigt (därför man aldrig är nöjd med en kopia!).

Aaanyhow. Jag har om du ändå ska hålla i bladet är Global inte dum alls. De säljer bra av en anledning, nämligen att de är förbannat bra, lätta, vassa och går inte sönder som vissa andra hårda(re?) knivar.

Jag tycker inte Fällniven är speciellt snygg, gillar inte plasthandtag, jag vill ha trä eller metall. Jag är ingen expert alls på knivar, men om du gillar att hålla i bladet ska du ha en lite mindre kniv, typ 19cm (blad) med ett avsmalnande handtag mot bladet alltså ingen markerad parerstång.

Vill tilläga att jag avskyr sagaform edge hehe.

Sabatier är fina, gillar rustika formen, men de SER inte lyxiga ut, vilket inte är så kul!

Wüsthof ser betydligt lyxigare ut, tyskar är bra på knivar. Kolla här bara, ser attans ut som en sportbil med inbyggd fotomodell:

http://www.wusthof.com//desktopdefault.aspx/tabid-51/52_view-183/categories-183

attans, nu blev jag kniv-kåt igen. Nu skall jag ha en Wüsthof i julklapp, en 16cm blir det nog, som bara kan få stå fast-kastad i skärbrädan, fy attans. Jag kan ta på den när jag går förbi, kanske olja in handtaget så det gnistrar.

Gissa om sambon kommer undra varför jag står och tok finhackar 20kg morötter till julienne. Säg inget till henna tack.



agnetasch

Jag är nog inte så märkesfixerad. Vad i fridens dagar är "ett par Louboutins"? Och shoppingväskor a la Paris Hilton brukar jag inte tåga runt med. Jag tvekar inte att lägga ut rejält med pengar på något som är bra, men då ligger betoningen på BRA, inte glammigt. Saker ska fungera för min skull, inte vara tjusiga i grannens ögon.
Synd att du vill ha en så liten Wüsthof, jag har en liggandes som du kunde fått men den är större. För mig är Wüsthof för felbalanserade o tunga. Onödigt hårda o bökiga att vässa också. Men om man inte lagar så mycket mat går dom ju an, dom är ju vackra ;)

Michael Rodin

Citat från: agnetasch skrivet 2010-11-27 10:18
"Snygg i köket?" och "Göra så att man känner sig tuff o lyxig?" Det är väl ingen ny fru ni ska välja!
En kniv ska väl vara ett praktiskt bruksföremål som ska tåla lite av varje; att tappas i golvet är väl det minsta man kan begära. Om det är så viktigt med statusen kan man ju ha ett par svindyra knivar på köksväggen o den praktiska kniven (som används) i en kökslåda ;) 


Ursäkta dröjsmålet. Jobbet har tagit lite tid i anspråk.

Jo, personligen vill jag nog ha en kniv som är snygg, eller åtminstone ganska snygg. Men för den skull har jag ingen tanke på att göra avkall på brukskvalité. Om jag exempelvis skulle vilja ha en Ferrari för att den är snyggare än en Nissan Micra så betyder ju inte det att den har sämre prestanda. Och på precis samma sätt som en vacker uppläggning av maten tilltalar och påverkar hur man upplever maten, så påverkar en vacker (och funktionell kniv) min sinnesstämning, och därmed resultatet när jag tillagar maten.
Jag har dock ingen avsikt att lägga ut en massa extra pengar bara för sakens skull. Jag tror att jag börjar få en skaplig uppfattning om vad jag söker, och kommer att slå till när tillräckligt många parametrar stämmer.

Denna tycker jag till exempel är väldigt snygg, och troligen inte dålig bara för att den är snygg.
http://eventkock.se/?artnr=SN-1105&cat_id=144

Men jag behöver få fler åsikter och höra objektiva bedömningar. :)
Det här är ännu en kniv som jag tycker är väldigt snygg. Men Jag är osäker på om ett damaskerat blad är något jag vill ha.
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=494&category_id=44&option=com_virtuemart&Itemid=53

Visst, det är sant att dessa knivar är ömtåligare, men jag har inte för vana att kasta knivar runtomkring mig så jag hoppas att jag kan klara mig ytterligare några år innan en kniv dimper i golvet. :)

Men oavsett vad man nu tycker om knivars utseende så var inte min avsikt att dra igång en sådan debatt, utan jag försöker få lite synpunkter på de specifika knivar jag nämner om nu någon har provat dem.

Jag provade en Zwilling TWIN Cuisine Kockkniv 200 mm i helgen. Eller i alla fall provhöll en. Den gillade jag inte. På tok för baktung som jag håller den. Någon som kan tipsa om kniv som är mer framtung, och kanske har en totalvikt på runt 200 g?

:)

Michael Rodin

Det blev till slut en Yaxell ZEN 20 cm kockkniv. Jag har haft den en vecka nu och jag är fortfarande nästan euforiskt lycklig över mitt val. Den är både fantastiskt snygg och och dessutom oerhört skön att arbeta med. Handtaget har ett fint grepp och blir inte halkigt. Balansen i kniven passar mig perfekt både när jag håller enbart i skaftet eller när jag greppar bladet mellan tumme och pekfinger.

/Micke

agnetasch


Michael Rodin


dePaul

Det viktigaste frågan har nog inte blivit ställd. Vad får kniven lov att kosta?

~Paul~

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal