Polska delikatesser

Startat av crlhrv, 2007-10-06 10:38

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Sitter en stor banderoll på gamla bensinstationen som deklarerar att det snart öppnar en butik för polska delikatesser. Min spontana fråga är vad polska delikatesser är för något. Korv? Kål? Andra saker på K? Någon som har en aning?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

Det finns en sak som polen är utmärkande för KOBASSA som står för korv finns i många olika smaker och utseende.
En annan sak som jag omedelbart tänker på är PIWO JASNE. En modell heter ´Zywiec pysr när man öppnar den luktar himmelst gott ska serveras källarsval. ;D ;D
Matforum är bäst

crlhrv

Vad är Piwo Jasne? Pivo betyder öl på kroatiska, det är allt jag vet.. Kanske är öl?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

2007-10-06 11:18 #3 Last Edit: 2007-10-06 13:03 by roffekock
Piwo Jasne är öl på polska helt rätt.
Citat från: crlhrv skrivet 2007-10-06 11:02
Vad är Piwo Jasne? Pivo betyder öl på kroatiska, det är allt jag vet.. Kanske är öl?


...... golonka= är fläsklägg kokt och sedan grillad finns i många specialare (synnerligen) gott
.......bigos=surkålspytti panna
.......flaki=komagesoppa som äts med stor aptit, finns i ett flertal spec.recept men mammas är alltid bäst
...... en rätt som äskas i polen ung. som franska Choucroûte
Matforum är bäst

Urban

Det där såg onekligen gott ut! :P. Finns det recept månne?.

roffekock

2007-10-06 12:32 #5 Last Edit: 2007-10-06 13:09 by roffekock
Ja som du ser så är det olika sorter av rökta produkter som är kokta i en god buljong.(Gärna med en skvätt Riesling.) Rökt carré,rökt sidofläsk,och rökta korvar.Kokt buljongpotatis och så surkål och då kan man ju använda sig av det receptet som jag lagt ut innan. Det finns inga klara regler över hur denna rätt ska se ut det är lite av man tager vad havermentalitet över kitet om du skönner. 8) Sen tycker jag att det ska vara nyhackad persilja över ett måste. Och källarsvalt vitt vin (gärna ett Rieslingvin) och gott stenugnsbakat surdegsbröd. Bon Apetit !!!!!!!! 
Citat från: Urban skrivet 2007-10-06 12:20
Det där såg onekligen gott ut! :P. Finns det recept månne?.
Matforum är bäst

Andreas

Du verkar veta känna till många Polska rätter Roffe, har du varit där mycket?

Jag hade en kompis från Polen när jag var liten och jag tror att jag åt lasagne för första gången hemma hos honom, men det låter ju inte vidare polskt. :)

Hittade denna SVD-artikel om Polen inför deras EU-inträde http://www.svd.se/dynamiskt/mat/did_7291834.asp Där framgår att det då fanns åtminstone två som jag förstår det polska specialbutiker i Stockholm och dessutom en polsk restaurang.

I artkeln utnämns bigos till nationalrätt "Polska husmödrar brukar tävla om vem som gör den godaste bigosen ... Bigos görs av en blandning av vilt, oxkött, fläsk och olika korvar. Allt utom korvarna får koka i dagar, eller åtminstone ett stort antal timmar, tillsammans med surkål, rödvin, honung, katrinplommon, russin, enbär och torkad svamp."

"Den givna måltidsdrycken är vodka.
- Vi polacker äter mycket fet och kraftig mat, därför dricker vi också en hel del"

"Middagen inleds alltid med soppa. Jag tror vi har mer än 400 olika recept som vi alternerar mellan. "
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

2007-10-08 23:40 #7 Last Edit: 2007-10-08 23:47 by roffekock
Jag älskar detta land har varit där en del hos goda vänner i östra polen på gränsen Ukraina. Biyalstock. Trevligt folk fattigt men med stora hjärtan. Här tillverkar vi chark hemma av nyslaktad gårdsgris som sen for vidare till småland. Vodka driks till frukost tillsammans med nyrökt fläsk och söta kakor. Här vilar inga ledsamheter.
Matforum är bäst

agnetasch

Jag vill flytta till Polen! De verkar ha samma kostordning som jag ,fast minus vodkan på morgonen då, men jag är villig att lära ;) Hur tar du dig dit roffekock, bil, flyg, båt?

roffekock

2007-10-14 00:11 #9 Last Edit: 2007-10-14 09:02 by roffekock
Jag tar som regel Bilen på Båten från Ystad men det år långt dåliga vägar men gott om kärlek  o gott öl. Men man kan göra wekendresor till en billig peng med flyg men det är ju mest om du ska shoppa. För att komma ut på landet måste du ha bil och det är där man får känna på det riktiga polen så att säga.
Städerna i norra Polen är numera samma standard och priser som här hemma (EU)
Det enda som är billigare är väl maten men den börjar bli likt här. Vodka är därmot mycket billig. 8)
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal