Fejkad kokosmjölk

Startat av webguide, 2017-10-27 07:40

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

Hmmm, vet inte om det här är rätt forumkategori...

Men en sak angående kokosmjölk, de flesta fabrikat förutom Kung Markatta är tillverkade på extrakt (eller en blandning av kokosnöt och tillsatser), exempel:
Kung markattas kokosmjölk - Ingredienser: Kravmärkt Kokosnöt (60%), vatten.
Icas kokosmjölk: Kokosnötsextrakt, Vatten, Förtjockningsmedel (E466), vegetabiliskt emulgeringsmedel (E435).

Nu är jag ingen generell motståndare mot E-nummer, men jag tycker att det är fel att sälja det som kokosmjölk när det inte riktigt innehåller kokosmjölk utan en extraktbaserad produkt som mha tillsatser ges samma konsistens som kokosmjölk.  Om man gör egen kokosmjälk så tar man en kokosnöt, river köttet kokar upp det med vatten och silar av köttet, alltså samma metod som Kung Markatta använder sig av.

Hasse

Det hade jag ingen aning om. Jag tror aldrig att jag har läst innehållsförteckningen på en burk kokosmjölk, trots att jag använder det då och då i matlagningen.

Hur är skillnaden i smak?

Skogis

Låter som man gjort samma som med vanlig grädde. Den med 36% fett har förtjockningsmedel i sig. Har råkat ut för vispgrädde med 30% fetthalt också, men det känns mer som matlagningsgrädde. (Vilket också är ett hittepånamn)

Har själv sorterat bland olika sorters kokosmjölk en bra tag. Om jag minns rätt är det Lidl som leder innehåll kokosextrakt/pris i min lilla undersökning. (Helt utan krav på ekologisk framställning)

Toppnoteringen halt kokosextrakt/kokosmjölk är 68-70% vad har jag sett.

Skiljer det på kokosextrakt och kokosmjölk?

webguide

Citat från: Skogis skrivet 2017-10-27 17:01

Skiljer det på kokosextrakt och kokosmjölk?


Man använder extrakt för att göra kokosmjölk. Men i "riktig" kokosmjölk använder man rått fruktkött och vatten. Ett extrakt är ju i sig alltid processat.

webguide

Citat från: Hasse skrivet 2017-10-27 16:12
Det hade jag ingen aning om. Jag tror aldrig att jag har läst innehållsförteckningen på en burk kokosmjölk, trots att jag använder det då och då i matlagningen.

Hur är skillnaden i smak?


Jag har inte testat dem mot varandra, men när jag upptäckte det här var när jag köpte Änglamarks kokosmjölk och tyckte att den smakade sött och blaskigt, eller kvalmigt kanske är rätt ord.
Då läste jag innehållsförteckningen för jag undrade ju förstås varför i hela friden den smakade som den gjorde och upptäckte det hela. Så i det fallet är det en mycket uppenbar smakskillnad, kung markattas smakar inte alls så och inte hemmagjord mjölk heller. Det skall ju smaka kokos helt enkelt eftersom det är allt som är i, kokos och vatten.

Skogis

Nu fick man ju kolla lite vad som skrivs om kokosmjölk och kokosnötsextrakt.
Enligt Markattas hemsida
"Kung Markattas ekologiska kokosmjölk tas fram genom att kokosfruktköttet från ekologiskt odlade kokosnötter pressas och sedan blandas med vatten för att uppnå den rätta krämigheten."

Enligt Santa Marias hemsida
"All kokosmjölk tillverkas med utgång från kokosnötextrakt, för att kunna kontrollera den slutgiltiga fetthalten som önskas på kokosmjölken.
Tillverkning av kokosmjölk går till så att kokosnöten rensas och skalas. Därefter tar man bort det vita kokosköttet som sedan krossas/mals. Därefter pressas kokosköttet och får då ut det vi kallar för kokosnötssextrakt. Därefter tar man och tillsätter vatten, mängden avgörs beroende på kokosnötextraktets kvalitet (fett/vatten), så att man kommer upp i rätt och önskad fetthalt."

Alltid lär man sig något  :)

webguide

Citat från: Skogis skrivet 2017-10-31 13:10
Nu fick man ju kolla lite vad som skrivs om kokosmjölk och kokosnötsextrakt.
Enligt Markattas hemsida
"Kung Markattas ekologiska kokosmjölk tas fram genom att kokosfruktköttet från ekologiskt odlade kokosnötter pressas och sedan blandas med vatten för att uppnå den rätta krämigheten."

Enligt Santa Marias hemsida
"All kokosmjölk tillverkas med utgång från kokosnötextrakt, för att kunna kontrollera den slutgiltiga fetthalten som önskas på kokosmjölken.
Tillverkning av kokosmjölk går till så att kokosnöten rensas och skalas. Därefter tar man bort det vita kokosköttet som sedan krossas/mals. Därefter pressas kokosköttet och får då ut det vi kallar för kokosnötssextrakt. Därefter tar man och tillsätter vatten, mängden avgörs beroende på kokosnötextraktets kvalitet (fett/vatten), så att man kommer upp i rätt och önskad fetthalt."

Alltid lär man sig något  :)


Ja se där, då är det ju samma produkt tycks det.

Skogis

Nja, det vette fasen.
Har en tilltro till att Kung Markatta har bättre produkter överlag, det var väl mer ordvalet från deras sida jag reagerade på.

Har stött på att man skriver ut E-nummerna i klartext istället för just E-nummret i innehållsdeklarationen för att gör produkten finare i andra sammanhang.
Men det är bara tjyv och rackarspel i mitt tycke.

webguide

Citat från: Skogis skrivet 2017-10-31 17:36
Nja, det vette fasen.
Har en tilltro till att Kung Markatta har bättre produkter överlag, det var väl mer ordvalet från deras sida jag reagerade på.

Har stött på att man skriver ut E-nummerna i klartext istället för just E-nummret i innehållsdeklarationen för att gör produkten finare i andra sammanhang.
Men det är bara tjyv och rackarspel i mitt tycke.


Jo, man skulle väl behöva se processen mer i detalj för att avgöra kvaliten. E-nummer i form av konsistensgivare har ju sin plats i vissa fall. Ofta använder man dem ju själv i köket i nästa skede, kanske majsstärlkelse för att förtjocka något eller gelatin för att skapa stabilitet etc. I det här fallet är det dock tveksamt, man kan ju t.ex. använda förtjockningsmedel för att göra tillverkningen billigare genom att tilsätta en större andel vatten än grundråvara och bibehålla viskositeten genom att tillsätta förtjockningsmedel.
Vissa e-nummer är hälsosamma och det är rena bonusen att de används i livsmedel.

Jag skall se till att hålla ett smaktest på ett par olika varianter.... Återkommer med resultat! :)

Skogis

En annan sak jag lärde mig med detta är att
"Utsätts kokosmjölken för temperatur under 15° vid transport eller förvaring separerar fett och vätska"

Jag har alltid tror att så skulle de vara, har aldrig öppnat en burk som inte varit separerad i en fast klump och en skvätt vätska :)

Tipset man fick var att man kan värma burken i vattenbad för att få mjölken att gå ihop igen. Men det var inget som var tvunget om man skulle använda mjölken i matlagning.


webguide

Citat från: Skogis skrivet 2017-11-01 08:16
En annan sak jag lärde mig med detta är att
"Utsätts kokosmjölken för temperatur under 15° vid transport eller förvaring separerar fett och vätska"

Jag har alltid tror att så skulle de vara, har aldrig öppnat en burk som inte varit separerad i en fast klump och en skvätt vätska :)

Tipset man fick var att man kan värma burken i vattenbad för att få mjölken att gå ihop igen. Men det var inget som var tvunget om man skulle använda mjölken i matlagning.


Precis, jag bruar värma den så att den går ihop så det skvätter mindre när man häller upp inenhållet. :)

Andreas

Borde man inte välja kokosgrädde om man vill ha maximalt med kokosnöt?

Apropå Kung Markatta, läste på lite om dem och de ägs sedan 2016 av Midsona som dessutom äger Friggs, Urtekram, Naturdiet, Helios, Supernature, Dalblad, Tri Tolonen och har "försäljningsuppdrag" för Salus Blutsaft och Esberitox. En salig salig blandning av "hälsa"... http://www.midsona.com/sv/Om-midsona/Produktomraden/
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal