Hur torr ska torkad frukt och russin vara?

Startat av Andreas, 2009-05-14 10:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag inbillar mig att det är stor skillnad i torrhet på russin och torkad frukt (exempelvis aprikoser) från olika tillverkare, nån fler som märkt det?

Finns det inga regler för detta? Ju blötare/mindre torr produkten är desto mindre får man ju för pengarna...
Den som inte frågar får inga svar.

Lucy

Hm, har ingen aning hur torrhetsgraden bör vara men jag håller helt klart med om att det är olika och många gånger tycker jag att den är alldeles för torr! När jag var i Italien för några år sedan, åt jag torkade jordgubbar, de var nog det absolut godaste jag ätit, mjuka och lagom söta!! Önskade mig torkade jordgubbar när jag kom hem och så gick min uppfyllelse in (fast ändå inte) Exotic fruit (eller vad företaget nu heter) började ganska snart att sälja torkade jordgubbar och jag skyndade mig att köpa, men HUVVA!!! Torra och tråkiga och hårda!! Dessutom kändes det som att det tillsatt några kilo socker, varför gör man det??? Torkad frukt är ju redan söt!!

Visst är det så Andreas att det om det är mindre vätska i frukten så får man mer för samma summa men blir det för torrt, blir det ju rätt tråkigt, men smaken är ju olika förstås!

Någon som förresten vet hur man går tillväga för att torka egna jordgubbar? Kan man göra det i vanlig ugn med ugsnluckan på glänt under lång tid? Vilket gradtal i så fall?

ena

saxat från okänd källa:

Torka frukt och bär

Frukt och bär som innehåller mycket socker ska vara sega och läderartade när de är färdigtorkade, det ska inte gå att trycka ut någon saft. Tänk också på att när man konservera produkter med mycket socker så är den höga sockerhalten i sig konserverande! Men torka hellre för hårt än att riskera att allt förstörs.
Frukten ska vara väl mogen men inte övermogen. Bananer, som är mycket energirika, blir godast när skalen är brunprickiga.
Skär frukten i tunna skivor och lägg ut på torkollorna.
Frukt med mycket socker, som väl mogna bananer, ska inte skäras i för tunna skivor då de lätt fastnar på underlaget.
Stora bär, som jordgubbar, skäres i fyra, fem skivor, inte för tunna.
Blöta bär, som exempelvis blåbär, bör helst rumstorkas några dygn före värme torkningen i låg temperatur. Det finns risk för att de "kokar" annars.
Låt gärna frukt och bär eftertorka i rumstemperatur, eller utomhus om det är torrt och varmt, någon dag efter värmetorkningen.
-------------------------------

Jag har torkat äpplen o päron på 75-100 grader med ugnsluckan på glänt... det tar ungefär 1 timme (beroende på skivornas tjocklek) antar att det är nåt liknande med andra fruketer o bär....
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mickan

http://www.parrots.se/index.php?/produkter/frukt

Vad säger ni om dessa soft fruitprodukter? Då jag är van vid "torrare" torkad frukt blev dessa en, ursäkta uttrycket, äckelgod upplevelse. Melonen är riktigt mjuk men ändå inte blöt. Har ni testat?
Video meliora proboque deteriora sequor

Kvasthilda

Ja! Jag tyckte inte om dom.  :(

Det var nåt knepigt med konsistensen. Jag gillar segheten hos torkad frukt.
Det gör inget om det är enkelt.

Andreas

Citat från: Lucy skrivet 2009-05-17 16:28
Visst är det så Andreas att det om det är mindre vätska i frukten så får man mer för samma summa men blir det för torrt, blir det ju rätt tråkigt, men smaken är ju olika förstås!


Det beror lite på vad man ska göra med det torkade... använder man det i en maträtt eller vid bakning så blötläggs det ju oftast eller suger åt sig vätska från det man lagar ändå. Handlar det om "snacksätning" är det förstås en annan femma...

Citat från: ena skrivet 2009-05-17 16:42
Frukt och bär som innehåller mycket socker ska vara sega och läderartade när de är färdigtorkade, det ska inte gå att trycka ut någon saft. Tänk också på att när man konservera produkter med mycket socker så är den höga sockerhalten i sig konserverande! Men torka hellre för hårt än att riskera att allt förstörs.


Ja det där med konserveringen är en annan viktig aspekt, sån där Parrots-snaskfrukt innehåller förstås ganska rejält med socker (hur mkt?) och då behöver den inte vara torr för hållbarhetens skull. Och förresten de verkar ju innehålla konserveringsmedel allihop, är inte det egentligen fusk i torkade produkter?

Finns det ingen sån där ätfrukt utan massa socker och konserveringsmedel?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal