Den egna köksträdgården

Startat av Mimmi, 2008-02-09 19:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Mimmi


Mimmi


Mimmi


agnetasch

Lyckliga ni stockholmare som kan gå på Nordiska Trädgårdar i Älvsjö nästa vecka! Kolla länken nedan o njut av vårkänslorna:

http://www.tradgardsmassan.se/

Andreas

Mimmi: Fina plantor! Var har du ljustältet ståendes? Vad lagar du av den första rotsellerin?

Agneta: Anordnas det ingen trädgårdsmässa i Göteborg?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

I Göteborg har vi Lisebergs Trädgårdsdagar i maj som vanligt :D

28 juni - 28 september bjuder vi på "Göteborgs Lustgårdar", ett sammangående av Göteborgs Botaniska trädgård, Gunnebo Slott, Liseberg samt Trädgårdsföreningen till en av norra Europas största :o trädgårdsutställningar:

http://www.goteborg.com/default.aspx?id=24618

Mimmi

Andreas: Ljustältet har vi ställt i vår förstukvist där det är svalt. Sellerin blir en god smaksättare i soppor, grytor, hackas då till mireopix eller brunoaise.

Andreas

I lördags införskaffades årets sättpotatis, jag var först på Plantagen men där hade de ingen mandel (mandel är ett krav) och på Granngården/lantmanna hade de över huvud taget ingen sättpotatis inne än, den skulle komma nån gång denna vecka, men till sist blev det napp på Blomsterlandet, köpte mandel och swift. Swift är tydligen den tidigaste av de tidigaste potatissorterna, hoppas den smakar något...  "producerat i skottland" står det på påsen förresten, kanske inte så smart att köpa sättpotatis därifrån.

Intressant notis på mandelpåsen "Fast i norrland. Mjölig i övriga landet", hur går det till? ???

Och så såg jag att fåruslingen som var här på tomten och betade har gnagt på de stackars små äppelträden. :( (Snön som syns bakom trädet på bilden är borta nu.)
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Mimmi

Opp,opp rabarberknopp.... Ja nu har det hänt grejer när jag varit borta.

Andreas

Nå inte är det så synd om oss Calle!

Min rabarber har precis börjat skymta, med lite god vilja syns den på bild nedan, och även gräslöken har börjat komma igång. Det går fort nu, idag har det varit 20,1 grader!

Fast Betsy Gottfridsson i Färjestaden på Öland har skördat årets första sparris... där ligger man lä http://www.ostran.se/nyheter/oeland/aarets_foersta_sparris Nån som provat odla sparris?
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Sol på blå himmel idag, äntligen har vi fått böka på i kökslandet. Den förgroddade potatisen har gått i backen, skördat av gräslöken, toppmurklor i mängder bredvid landet, ställt ut småplantor, grävt i örtrabatten och grävt odlingsbäddar.

Sweber

Har idag på fri hand utan recept och utan att ha gjort någit liknande förr, förvandlat hustruns egenhändigt odlade och nyskördade gröna sparrisar till sparrissoppa. De ni.

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Grattis till er bägge;snyggt odlat o snyggt tillagat. Och vilken härlig bild!

Andreas

2008-05-10 11:38 #34 Last Edit: 2008-05-11 14:31 by Andreas
Sweber: Jag instämmer i lyckönskningarna, men hur har hon lyckats få fram sparris så fort?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Andreas, jag vet att ni i norrland är lite sävliga av er ;), men inte är väl 3 år fort?

Det är 3 år sedan hon planterade de 15 sparrisplantorna och nu är första gången hon kan skörda. Sparrisarna växer i odlingslådor med ett ganska skyddat läge nästan i söderläge med huset bakom i norr sådet blir varmt där tidigt på säsongen.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Hehe nä det är inte fort ens med mitt tempo. ;) Jag har aldrig odlat sparris så jag vet inte hur det går till, men de har alltså hunnit växa märkbart från i höstas? Det var intressant.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

I höstas så såg det ut som om vi planterat en ca 1m hög häck av tunna buskar. Allt detta jämnades med marken och inget av det stack upp ur jorden i våras. Inget av det som växte förra året gick att äta. Dom skjuter upp ur jorden sedan ca en vecka tillbaka med en j-a fart, dom kan växa 1-2 dm på ett dygn. Det är riktigt cool faktiskt.

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Sweber: Bilden här ovan är grym! Duktig Du är!

Andreas

Ja det lät riktigt häftigt Sweber, sparrisodling måste jag definitivt prova (om det nu går att odla med framgång häruppe)! Lever sparrisplantor hur många år som helst när man väl fått igång dem?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal