Australiensiskt nötkött hos coop - bra eller dåligt?

Startat av Andreas, 2007-04-24 08:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Coop har precis börjat sälja nötkött från Austrailen, har citerat lite ur en pressrelease här:

"Premium Beef är "kött för köttälskare". Det är utvalt stutkött från unga köttrasdjur, av de klassiska raserna Hereford, Shorthorn och Angus."

"Köttet har inte varit djupfryst, utan det fraktas djupkylt med båt från Australien till Göteborg. Därifrån går det med lastbil ut till Coops lager i Malmö och Västerås för vidare transport med övriga varor. I och med uppfödningsformen, och att transportsättet är båt, blir miljöpåverkan liten trots den långa resan."

(http://www.newsdesk.se/pressroom/coop/pressrelease/view/144228)

Hmm... transportera kött från Australien är det bra eller dåligt?`

Och varför måste köttet transporteras så långt?

Är det för att köttet är bättre än svenskt kött? Eller för att det är mer prisvärt?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Tjaa.. Vad ska man säga?. Jag känner mig lite kluven i denna fråga...
Det låter ju otroligt fel att transportera kött runt halva jordklotet.. Fast ska jag vara riktigt ärlig så skulle jag nog förmodligen köpa mig en bit Hereford eller en bit Angnus om priset var det rätta.
Båda dessa köttraser är otroligt möra och smakrika.. Eftersom jag är köttälskare så skulle jag nog inte kunna motstå detta även om det egentligen är heltokigt. Hoppas bara att dom märker köttet ORDENTLIGT vart det kommer ifrån mm..så folk kan göra sitt val.
Köpte ett paket hamburgerkött av märket Signum för något år sedan.. Läste inte så noga på förpackningen på affären. Men när jag kom hem och skulle spisa mig en smörgås så läste jag "köttråvara från Mexico" på paketet, vilket gjorde mig lite upprörd.
Inte för att jag tror Mexikanerna är sämre än Australiensarna på kött... Men jag kände mig lite lurad på något sätt. Tycker inte man ska behöva läsa det finstilta för att få reda på var köttet kommer ifrån.
Har sedan dess börjat att läsa mera nogrannt innan jag handlar olika produkter.

Andreas

Men skulle det inte gå att få fram samma kött i Sverige då?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Tyvärr så har jag aldrig sett denna typ av kött till försäljning i butik. Det är endast på restaurang som jag ätit av dessa sorter.
Skulle det finnas så skulle jag självklart köpa Svenskt!, utan att tveka!.
Visst tror jag att det produceras av dessa nötköttsorter i Sverige också, men troligtvis så går det mesta och det bästa till restaurangsvängen.

Citat från: Andreas skrivet 2007-04-25 11:22
Men skulle det inte gå att få fram samma kött i Sverige då?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal