Jultallrik - Findus (3/5) - om tomten själv får välja?

Startat av Andreas, 2007-12-20 12:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Hur ser jultallriken ut om Findus får bestämma?  Ja på Findus jultallrik hittar man småköttbullar, prinskorv, jansons frestelse, brunkål och risgrynsgröt med jordgubbssås.

Ho ho ho säger knappast tomten när han plockar ut detta plasttråg från mikron för inte ser det alltför roligt ut.

Men är det gott då? Ja köttbullarna smakar som vilka färdiga köttbullar som helst. Prinskorvarna är också helt ordinära, hälften av ena blev dock söndervärmd i mikron och oätbar (trots tillagning bara 5 minuter vilket är det nedre värdet som anges på förpackningen). Brunkålen är riktigt god. Janson har OK smak men är för salt att äta bara den.

Sammantaget rejält stabbigt men det kan kanske passera på en jultallrik. Det stora problemet är att det inte finns något att mildra jansonsältan med - korven, köttbullarna och brunkålen har normalsälta vilket gör att totalintrycket blir för salt!

Till efterrätt bjuds risgrynsgröt med jordgubbsås, tyvärr ser heller grötportionen så kul ut då gröt poffade ut på sidan av plasttråget vid uppvärmningen. Det smakar i alla fall gott - precis som risfrutti - men julgröt ska serveras med kanel och socker, därmed basta.

På tal om kryddor så är förresten Findus jultallrik kryddad med smakförstärkarena E621 mononatriumglutamat och E635 dinatrium-5'-ribonukleotider. (Om någon undrar varför jag uppmärsammar det så ta en titt på glutamattråden: http://matforum.nu/index.php?topic=901.0)

Jag har verkligen försökt äta pepparkakor regelbundet men jag måste ändå säga det här: Det är mycket tveksamt om tomten alls svänger förbi med klappar till Findusfolket efter att ha ätit deras jultallrik.

¤ Utseende 2/5
¤ Konsistens 3/5
¤ Smak 3/5
¤ Helhetsbetyg 3/5
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Andreas det sämsta är ju ändå att känslan av julen försvinner lite när man tänker på att många ensamma sitter där med sin jultallrik och ingen har att tala med.

MEN OM DET FINNS NÅGON SOM BEFINNER SIG I DENNA SITS OCH LÄSER DETTA SÅ SKA NI VETA ATT JAG OCH MÅNGA FLER SÄNDER ER ALLA EN STOR JULKRAM MED TOMTE OCH ALLT.
GOD JUL PÅ ER
Matforum är bäst

Anne

En 3:a var väl ganska snällt betyg, tycker jag. Den ser för bedrövlig ut, och precis som Roffekock säger, det är inte roligt att tänka på att en del faktiskt köper det här.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Du har ett stort hjärta Rolf! Men tror du verkligen att speciellt många verkligen äter Findus Jultallrik på självaste julen? Tänker man att man ska äta julmat flera dagar är inte Findusmat speciellt ekonomisk - för samma pengar kan man köpa både sill, potatis, en liten skinka och ferrarrifärs (så man kan göra egna goda hemrullade ferraribullar).

Anne: Ja fast trean säger nog mer om att jag råkat på massor med färdigmat som sett och smakat ännu värre/sämre än att jag ätit tillräckligt med pepparkakor. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Jag tror väl inte heller att det kanske är så många i nuläget Men en del,däremot tror jag att tanken är att dom ska bli fler annars hade nog produkten plockats ner från menyn el?

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Jag tror att tanken med denna jultallrik är att folk ungefär som jag ska köpa den och äta den till lunch i december månad "för att prova en ny knasig rätt". Jag hoppas verkligen inte att tanken är att folk skall sitta och äta den på julafton.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Hörde med en kassörska att det säljs massor med såna här jultallrikar uppenbarligen till folk som ska fira en solo-jul (nytt positivt ord för ensam) Jag förstår folk som hellre firar en bekväm jul själva än ihop med en jul-slamrande släktflock, så för deras skull snälla Findus; produktutveckla jultallriken lite eller släpp in någon annan tillverkare så det blir lite konkurrens.

syntetica

den ser ju duper äcklig ut, den skulle jag inte ens äta om jag var tvungen att fira jul själv.

agnetasch

Fast i verkligheten brukar ju mat se ut så där. Inte ser den ut som på den stylade kartongbilden.

Andreas

Nja ligger inte verkligheten oftast nånstans däremellan? Visst är kartongbilden stylad men...
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ser din julmat ut som på kartongbilden vill jag komma hem till dig o äta i jul ;D

syntetica

Citat från: agnetasch skrivet 2008-11-18 15:50
Ser din julmat ut som på kartongbilden vill jag komma hem till dig o äta i jul ;D

våran mat brukar se ut så :D

agnetasch

Det kan du ju lätt bevisa genom att sätta in ett kort på er julmat när den tiden kommer ;)

syntetica

Citat från: agnetasch skrivet 2008-11-19 11:34
Det kan du ju lätt bevisa genom att sätta in ett kort på er julmat när den tiden kommer ;)


det gör jag mer än gärna :D vi gör julmat i två dagar så den blir faktist perfekt :D

syntetica

Citat från: agnetasch skrivet 2008-11-19 11:34
Det kan du ju lätt bevisa genom att sätta in ett kort på er julmat när den tiden kommer ;)


hur ser eran mat ut? lagar ni den så ser den ju oftast ut sådär?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal