Salladsslunga

Startat av Hasse, 2008-06-15 16:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

2008-06-15 16:35 Last Edit: 2008-06-15 17:45 by Hasse
Idag har jag plockat fram stora börsen och investerat fyrtio kronor i en salladsslunga av äkta plast. Den fungerar utmärkt, men vi får väl se hur länge den håller. Billiga prylar har en tendens att pensionera sig ganska fort...

agnetasch

Är du så våldsam med dina husgeråd Hasse? Det får väl bli en salladsslunga i gjutjärn nästa gång då ;D

Andreas

Agneta: Salladsslunga i gjutjärn, kan det verkligen vara praktiskt, rostar inte en en sån väldigt fort? ???

Skämt åsido tack så mycket för salladsslungebilden Hasse, jag har faktiskt aldrig sett en sån ens på bild och undrat hur de ser ut. Var köpte du den?

Fast vid vilka tillfällen behöver salladen egentligen vara så torr att det inte räcker med ett durkslag?
Den som inte frågar får inga svar.

MiGa

Den är bra när man vill ha salladen krispig och torr tex vid garnering ;D

Hasse

Agneta: Ja! En salladsslunga i rejält gjutgods, sammansatt med en precision som får en schweizisk urmakare att bli grön av avund. En sådan vill jag ha!

Andreas: Jag köpte slungan på Lidl. Måste erkänna att jag har tyckt att just en salladsslunga är ett ganska onödigt köksredskap, men nu förstår jag inte hur jag har kunnat leva i nästan femtio år utan en sådan.

Principen är en skål och inuti denna en korg som roterar snabbt när man vevar. Det kvarvarande sköljvattnet på salladsbladen slungas iväg, precis som när man centrifugerar i tvättmaskinen.

Fiffigt nog kan man börja med att fylla skålen med vatten och skölja salladen där, sedan häller man bort vattnet, sätter på locket och vevar! Resultatet blir en fräsch, krispig sallad.

Genialt!    ;)

Andreas

Hasse: Oj vad trevliga bilder och med actionsudd på veven och allt! Går slungan att använda till annat än sallad?

Hasse, Miga: Ni använder bägge ordet krispig, menar ni alltså att salladen på nåt vis blir mer krispig när den är torr?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Andreas, faktum är att jag har tänkt försöka sälja bilderna till TV-shop. Skölj - Veva - Klart! låter som en bra slogan, tycker jag.    :D

Skämt åsido, du får läsa hela mitt förra inlägg med en liten ironisk underton. Visst, salladsslungan är faktiskt bättre än jag trodde, men jag kan leva utan den också. Salladen blir torr, men det blir den om man lägger den i en handduk också. Fast slungan är tveklöst värd de fyrtio kronor jag betalade.

MiGa

Krispig tycker jag är ett bra ord för torr o färsk sallad :)

roffekock

2008-06-18 10:32 #8 Last Edit: 2008-06-18 10:35 by roffekock
En salladsslunga är ett av en salladsälskares viktigaste redskap som bör finnas i varje kök. Orsaken till att jag slungar min sallad är först och främst att jag vill ha en torr sallad när jag ska ha någon form av oljedressing på den annars fastnar inte den på salladen. Men den kan användas till mycket den har dessutom en god durkslagsanvändning. Köp en i dag och låt stå framme annars finns risken att den inte används. :D

/rolf

ps. Jag har kommenterat denna slunga tidigare SÖK.
Matforum är bäst

Andreas

Hasse: Jag måste erkänna att jag inte förstod den lilla ironin men nu när jag ser den var det riktigt roligt!

Miga:  :)

Rolf: Ah oljedressingen fastnar bättre på torr sallad, äntligen en riktigt bra motivering, tack!

Men nåt jag fortfarande undrar över är om det är nåt mer än salladsblad som är praktiskt att centrifugera i en salladsslunga?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

En salladslunga kan användas till allt som ska slungas tex makaroner som man ska ha i salladen dom vill man ju inte ha blöta detsamma gäller tex fetaost ja det gäller att använda fantasin,vi kan väl göra en tråd om vad man kan använda den till. Oj nu ramla det ner varför inte gurka som ska läggas in så slipper du att grisa ner fingrarna och strömmingsfile som varit i 1-2-3 lag och ska i majo, inte vidare trevligt med blöt filé där inte. :D :D

/rolf
Matforum är bäst

roffekock

När vi nu ändå är i gång med sallad så är det säkert flera som har tänkt på en salladsslunga (ett måste annars fäster inte oljan på bladen) ta liten plasthink och gör några större hål ca 20 mm i botten sätt ett kort snöre i handtaget och snurra runt i luften (utomhus) :o ::) och här har du sparat 400 spänn. Tvärbra. ;D
OT. Ja

/rolf
Matforum är bäst

Hasse

Eller köper man en slunga för fyrtio kronor på Lidl. Då har man i alla fall sparat 360 kr.   ;)

http://matforum.nu/index.php?topic=1738.0

roffekock

Är då detta en plastspann som du får för 40 kr. :D

/rolf
Matforum är bäst

Kocken

När man gör klyftpotatis eller någon typ av råstektpotatis sköljer man oftast bort stärkelsen i vatten, att sedan torka potatisen i durkslag eller handduk är tidsödande. Så slunga potatisen torr i salladsslungan innan du steker eller ugsbakar den går både fort och är enkelt.
Driver en webbutik med köksredskap

legobit

Bara en tanke, finns det någon salladsslunga med inbyggd vätskepump?
min tanke är.

1. skölj sallad
2. Slunga salladen torr och häll av vatten.
3. Tillsätt dressing (oljebaserad), maskinen "pumpar" tillbaka vätskan till mitten av slungan så den får rinna igenom salladen en gång till.

Tanken är ett jämt och tunt lager på all sallad, vet inte om det är en bra ide igentligen men känns som det kunde vara det.

agnetasch

Idéen är nog inte dum,inte om man kan servera salladen också i slungan.Att få två oljekladdiga saker att diska (slunga OCH salladsskål) är mer än jag önskar mig i alla fall.

toeloop

Jag har köpt min från Tupperware och är supernöjd!

Rookie-T

det är nog inte bara jag som tycker att en salladslunga är  en sådan där grejj som bara står och samlar damm. I alla proffesionella kök jag spenderat tid så har ALDRIG en salladslunga setts till. Du doppar salladen i en skål med Isvatten och sen är det liksom klaaart. Stå och fjanta med en slunga. Nää.

Och en slunga med vätskepump? Är det inte bara lättare att "krispa" salladen i isvatten sen dressa den i en skål innan servering ;)

F.a,n va jag låter negativ då :P
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Anders Öhman

För mig är salladsslungan oumbärlig.
Har bloggat om användning etc samt hur du enkelt förvarar sköljd och slungad sallad.
Läs här:
http://ohmansmatovin.blogspot.com/2009/07/min-kokskompis-salladsslungan.html

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal