Länka till externa bilder

Startat av Sweber, 2007-06-26 10:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Sweber

Jag har totat ihop en liten grillguide med bilder från gårdagens grillning. Kan man länka till den på Flickr eller strider det mot forumreglerna? 
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Nejdå det strider inte mot reglerna. Men det som är lite trist med länkar till externa bilder är att de försvinner om den tjänsten försvinner, förändras, eller om ditt konto där av någon anledning går ut.

Ska du visa externa bilder i ett inlägg - försök då hålla nere maximal storlek i höjd och bredd till 500 pixlar så ser det bra ut i forumet.

Är det många bilder som gör det besvärligt att posta dem här?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Sweber: lägger du dina bilder på Flickr? Varför inte joina min grupp "Grilla" där =)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sweber

Andreas, jag vet inte hur jag ska posta bilderna direkt i inläggen. Dom bilder jag visat hittlis har jag tagit in som bilagor och det känns klumpigt då man bara kan ha 4 st i ett inlägg samt att man inte kan skriva bildtexter på något bra sätt. I alla fall inte som jag har kunna räkna ut.

Jag använder igentligen inte Flickr, jag reggade mej idag som ett experiment för att ha en adress att länka till för att visa bilder. Det är fö 11 st bilder nedskalade till mellan 40 och 60 kb.

Hur joinar man en grupp?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Igk


Andreas

Sweber nu förstår jag hur du menar, ska ta en titt på detta och återkommer lite senare idag.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Ursäkta att det tog tid, men det här var betydligt svårare än jag trodde. Funderade först på möjligheten att på något sätt kunna ladda upp många bilder direkt till matforum-servern för att sen kunna länka till dem via forumet, men hittade inget riktigt bra och smidigt sätt för det.

Tittade sen på lite olika gratistjänster för bildlagring på nätet:
¤ http://picasa.google.com - dålig - går ej fälla in bilder därifrån i inlägg med [ img ] och [ /img ]
¤ http://www.flickr.com - dålig - går ej fälla in bilder därifrån i inlägg med [ img ] och [ /img ]
¤ http://photobucket.com - dålig - går fälla in bilder, men jobbigt att man måste bläddra fram och ladda en bild i taget från hårddisken och går inte att ställa omskalning till 500 pixlar vad jag kan se
¤ http://www.pixbox.se - bäst hittils - har två olika "uppladdningsvertyg" som gör att man smidigt kan ladda upp flera bilder på en gång, det som kallas "det nya verktyget" fungerade bäst för mig (klicka "Installera active-X-kontrollen"). Det går att få ut bilder i 500 pixlars bredd och man kan direkt få ut "Kod att använda i forum". Nackdelen är att det blir en liten pixbox-logga på bilden samt att det är lite piller att sitta och klicka fram länkar för varje enskild bild som man klistrar in i inläggen. Se bilder nedan så får du ett hum om hur man använder Pixbox. Som sagt pillrigt, men det går att göra väldigt snygga inlägg med många bilder som man kan placera var man vill i inlägget. Fråga gärna om nåt är oklart så ska jag försöka förklara bättre.

Känner nån till en någon bättre tjänst där man kan lägga ut flera bilder på en gång, få dem omskalade till 500 pixlar och som gör det möjligt att direkt få ut en lista på image-taggar till alla på en gång så säg till!!
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Ok, tack. Om man har en egen hemsida, borde man inte kunna länka därifrån? Jag har ingen, men det kanske är dax för en.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Det beror lite på - gratistjänster för hemsidor stänger tyvärr ofta av möjligheten att länka direkt till där lagrade bilder för användning i exempelvis ett forum.  (Har du råd att betala några hundralappar per år fungerar Surftown rätt bra.)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag använder Flickr och tycker att det funkar utmärkt bra :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Vad som krävs av en tjänst för att den skall vara användbar i forumet är att man ska kunna länka till bilder utifrån så att de blir "infällda" i inlägg.

Lägger jag exempelvis in [ img ] http://www.pixbox.se/minbild.jpg [ /img ] i inlägget från en tjänst där det fungerar så ser det ut såhär:



Har du lyckats med det från Flickr?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Andreas: Så där som du gör med hummern är inga problem att göra från Flickr, speciellt inte om du använder Firefox (högerklicka, kopiera bildadress). Men jag föredrar att man använder forumets inbyggda bildfunktion där man ser små förhandsvisningar och om man vill ha dem större så får man klicka på dem.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: crlhrv skrivet 2007-06-28 22:52
Andreas: Så där som du gör med hummern är inga problem att göra från Flickr, speciellt inte om du använder Firefox (högerklicka, kopiera bildadress).


Se där, det fungerade visst. Fråga 2: Vet du om det finns något smidigare sätt att mass-uppladda bilder till flickr än att använda "Flickr Uploadr" som jag finner mycket klumpigare än active-x-kontrollen som Pixbox använder? Fråga 3: Finns det nånstans ett val för att resiza bilder i Flickr till valfria storlekar eller åtminstone 500 pixlar som är mitt "idealmått"?

Citat från: crlhrv skrivet 2007-06-28 22:52
Men jag föredrar att man använder forumets inbyggda bildfunktion där man ser små förhandsvisningar och om man vill ha dem större så får man klicka på dem.


Ja det gör jag också i normala fall, men nu ville ju Sweber göra en förklarande bildserie med text mellan bilderna och med fler bilder än vad som får plats i ett inlägg. Se http://www.flickr.com/photos/swebers/
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Lägsta upplösning i Flickr uploader är 8oo pix men när man har laddat upp bilder på Flickr kan man välja vilken storlek man vill se dem i: square (75x75), thumbnail, small, medium, large, original - det är bara thumbnail som har en fast storlek på 75 x 75 medan de andra storlekarna beror på vilken som är bildens originalstorlek. När jag laddar upp bilder på Flickr gör jag ofta det i 2000x3000 upplösning, då blir bilden på Medium i storleken 333x500. Välj Medium och sedan "kopiera bildadress" så har man en bild i rätt upplösning som man också kan direktlänka till.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

jajemen. Det går alldeles jättebra att fälla in från Flick. Kolla här:

Anne's Food - min matblogg

Sweber

Nu måste jag med testa.


Ha, det funkar ju.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal