Om matfett

Startat av Gunnel, 2009-11-16 18:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Gunnel

Jag har sen ett par år ändrat om i hushållet så att vi slängt allt härdat fett och varmpressade oljor och jag använder numera bara olivoljor,vanligt smör och kallpressade rapsoljor.Bregott till smörgås (för min del bara grovt bröd) fast jag tänker blanda smör och olivolja till bredbarhet.

Nu påstod en sjuksköterska idag att smör ger ökning av kolesterol och är lika härdat som margarin,och att Bregott är förkastligt och vi borde äta Becel PRO istället. Jag har hört att Becel ska man inte äta!

Jag försöker lära mej mer om transfetter och mättat och fler och enkelomättat fett så jag tänker mycket på hur jag lagar mat och vad jag använder till matlagningen.

Jag funderar också om min teori om fett kan stämma att det förädlade fettet tas upp lättare av kroppen,eftersom fettmolekylerna är sönderslagna och att fett i sin ursprungliga form är att föredra.
Är tanken tokig?

chepplin

Ja du kan ju fråga Annica Dahlqvist... ;)
Men lite roligt att sjuksköterskan säger att det är förkastligt att äta Bregott, dom (vi) är ju knappast några dietister! Svaret om t ex Becels vara eller icke vara beror ju på vem man frågar.

Personligen hugger jag hellre av mig min högra arm än att börja använda margariner i maten eller Becel på mitt knäckebröd!
Man ska ju också komma ihåg att det finns andra faktorer som höjer/sänker kolesterolet, om man nu anser att det är farligt med hyperkolesterolemi, vilket är beroende på vilka forskningsrapporter man läser och därefter väljer att tror på.
Själv går jag efter den goda smaken istället... :)

Har också hört det där om finfördelat fett och dess eventuella effekter...vet ej om det forskats kring det!

Lucy

Jag är verkligen ingen expert på området men  jag tror att det är bättre att använda så naturliga råvaror som möjligt, alltså hellre bregott eller riktigt smör framför becel. Tänkte egentligen mest skriva ett inlägg för att du skrev detta:
Citat från: Gunnel skrivet 2009-11-16 18:50Bregott till smörgås (för min del bara grovt bröd) fast jag tänker blanda smör och olivolja till bredbarhet.

Vill bara tipsa om att Valio har en ny produkt som är kanske precis det du söker: en blandning av smör och rapsolja:

http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=2360

Gunnel

Jag har nu kontakta Valio för att häöra om rapsoljan är kallpressad ty dey ska den vara:Tack för svar!

Hasse

2009-11-17 14:15 #4 Last Edit: 2009-11-17 14:17 by Hasse
Välkommen till Matforum, Gunnel!

Du kan kika lite i den här tråden, som handlar om egen tillverkning av matfett:
http://matforum.nu/index.php?topic=1041.0


Gunnel


kjpil

Livsmedelsverket har råd om fettkvalitet och hur man kan välja fett som har potential att påverka kolesterolvärden:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Mattat-fett/
Sen är det ju osäkert hur mycket kolesterolvärden påverkas i individuella fall eftersom det är många fler faktorer som påverkar.


Gunnel

Niu har jag fått svar ang Valios bredbara smör.Det är framställt med varmpressad rapsolja alltså inte så bra...................

agnetasch

Att Valio använder varmpressad rapsolja beror nog på att den smakar mindre än den kallpressade. Det är orsaken till att jag använder den i alla fall.

kjpil

Varför är inte varmpressad olja bra? De är mer värmetåliga iaf.

Yoghurt

Becel är väl bevisat att det faktiskt fungerar men om jag minns rätt så hjälper det bara ca 15 % av dom som äter det plus att så fort man slutar så avtar effekten.
Mjölkfett verkar inte ha någon kolesterolhöjande effekt. http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/naringsfakta/fett2/mjolkfett/forskarmote_mer_nyanserad_syn_pa_mjolkens_fettsyror

Det jag kan tänka mig sjuksköterskan menar är transfetter eftersom mjölk innehåller en del transfett. Nu verkar det inte ha någon effekt jämfört med det transfett som kommer från delvis härdat fett.

Kapten

Att Becel funkar så länge man äter det. Är det inte någon annan än jag som får varningsklockor som ringer?? Att det funkar så länge som man äter det innebär ju att problemet finns kvar i kroppen men är av en eller annan anledning förtryckt. Vilket måste innebära ät inte det!

När det kommer till oljor är det flytande tack vare att de här enkel och fleromättade fetter. När man hettar upp det så bryter man upp dessa bindningar och får nått som kallas för transfetter. Dessa fetter är cancerogena. Transfetter är som produkt snart förbjudet i hela EU utom Sverige.
God jul på er ;)

kjpil

Citat från: Kapten skrivet 2009-12-17 10:53
Att Becel funkar så länge man äter det. Är det inte någon annan än jag som får varningsklockor som ringer?? Att det funkar så länge som man äter det innebär ju att problemet finns kvar i kroppen men är av en eller annan anledning förtryckt.

Eller så handlar det om växtsteorler, alternativt fettsyrasammansättning.

Citat från: Kapten skrivet 2009-12-17 10:53

När det kommer till oljor är det flytande tack vare att de här enkel och fleromättade fetter. När man hettar upp det så bryter man upp dessa bindningar och får nått som kallas för transfetter. Dessa fetter är cancerogena. Transfetter är som produkt snart förbjudet i hela EU utom Sverige.
God jul på er ;)

Det stämmer inte att transfetter bildas vid normal upphettning av omättat fett. Dock oxiderar fettsyror generellt lättare ju mer omättade de är - fast det är även andra faktorer som påverkar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal