Är en tryckkokare någonting att ha?

Startat av Andreas, 2007-07-12 21:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari


Chris V

Hepp!

Det stämmer att kött helst ska kokas på låg temperatur länge sk "sous vide" men fördelen med en tryckkokare är att du itne behöver ha säskilt mycket vätska i den, du behöver bara precis så att kokaren fylls med ånga under ett givet tryck (innan säkerhetsventilen börjar släppa ut ånga) och håller maten fuktig.

På så sätt kokas maten med ånga och du får fördelen att maten behåller smakämnen och vitaminer. tryckkokare är speciellt praktikst med grönsaker. Nu finns ju moderna ångkokare och då kan man tänka sig att man förlorar iden med en tryck kokare men vissa rätter behöver en tryckkokare. Kan inte komma på dem just nu men min mormor som var en mästare i köket insisterade på att vissa rätter blev bättre med tryckkokare öven en ångkokare.

Du kan spränga en tryckkokare om du sätter den på högsta möjliga värme, har i förmycket vätska och klantar dig med säkerhetsventilen. Du får en nasty tryckexplosion med metall splitter. Effekten kan liknas med att någon slängt in en pinapple granat i ditt kök. Undvik att klanta dig och följ anvisningarna så borde du inte har något problem. Min mormor klarade av att använda en tryckkokare i 60 år innan hon dog (i en icke tryckkokar relaterad olycka =P ) så du klarar det nog utan problem.

Gilius

Temperaturen i en tryckkokare är ju över 100C och har ingen direkt koppling till sous vide.

/gilius

Peter Carlsen

Söker packning till tryckkokare Nils Johan "lisa" kan man få tag idetta sökt på flera nät sidor utan lycka, Hjälp.

Marion Johnson

"Jag vet inte hur jag skall hålla mig till tryckkokare men i mitt hem finns det varken tryckkokare eller micro. Därimot sattsar jag mitt kort på ånga."

En tryckkokare fungerar just genom ånga. Om du köper en modern Fissler tryckkolare så har den även en funktion som utan tryck ångkokar om du vill. Utmärkt för spröda grönsaker och fisk.

Kolla gärna engelskspråkiga sidor där det finns mycket mera. Om ni funderar på att köpa så gör samma sak. Det finns mycket att välja på och det gäller att få värde för pengarna. De billiga kanske ger samma tryck men bränner vid lättare då de inte har samma värmefördelande botten etc.

Ur nutritionssynvinkel så bevarar man näringsämnena och om man har ett miljöintresse så minskar man på energiåtgången (lägre temperatur på plattan och kortare tid).

Vegetarianer och vi andra animalminimalare  kan glädjas åt att böner av olika slag kokar betydligt snabbare.

Har just skaffat min andra som jag ska ha på långsegling då matvanorna måste präglas av avsaknad av färskvaror och begränsad tillgång på färskvatten. Dock ett vanligt scenario i större delen av världen.

Dessutom älskar jag att laga mat  ;D

MarJohn

vilsjin

Vet någon vad denna tryckkokare heter eller var man kan hitta en bruksanvisning?

Per Ringström

Jag bor sedan 1984 i Costa Rica där det finns tryckkokare i alla hem. I Sverige såg jag aldrig någon. Vi äter ofta linssoppa kokt i tryckkokare med griskött och grönsaker. Koktiden är sju minuter från det börjar pysa tills vi slår av strömmen. Sedan efterkokas det till trycket är normalt.Favoriträtten i mitt hem och jättegott. Glöm inte Tabasco i soppan.

Jag kommer ihåg att ingen i Sverige ville ha tryckkokare för det var farligt. Jag antar att något hade hänt men vet någon när, var, hur.

milaja

Jag är mycket nöjd med min femhundrakronors tryckkokare från IKEA ... den kanske är lite väl stor så jag funderar på att komplettera med en mindre, men den fungerar som den ska! (jag hamnade här på forumet som jag inte har varit på på jättelänge nu när jag letade recept på oxsvanssoppa, så nu fortsätter jag leta ;))

Skogis

Oupss.
När jag läst igenom alla inläggen inser jag att tryckkokaren jag köpte kanske är i största laget, 10L!  :)

Kanske har jag bitit mig i tummen men oftast är det bättre med en för stor gryta än en som är för liten. Priset var dock oslagbart och jag lär väl snart märka om kvalitén är densamma.

Skogis

Jag är imponerad.

Trots att min gryta är på 10L har det inte bränt vid en enda gång ännu. Inte ens när jag skulle göra ketchupen som skulle tryckkokas i 20 minuter och inte bestod av mer än 100gr vatten och 100gr tomatpuré blev det några märken i botten.

Ett klipp!

Ska man våga poppa popcorn i den? Har hört att det ska gå bra men är lite tveksam.

Robert021

Är det någon som testat IKEAs? Jag är lite sugen på att införskaffa en lite mindre kokare också.

Vet någon om de riktigt små är något att ha? Jag menar alltså de som är mindre än  tre liter. Har de samma goda egenskaper som de större?
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Enkelt,sunt&gott

Intressant läsning. Fick en tryckokare idag och så klart började jag plugga på vad man kan göra förutom koka ris, potatis, bönor och grytor. Jag undrar om man kan koka hela köttstycken så dom blir möra och fina eller ska jag bara använda en slowcooker för det. Tänker så klart utanför lådan här och försöker komma på lite mer udda sätt att använda den på.

Född hungrig

Någon mer än milaja som har något att berätta om Ikeas tryckkokare? Nyfiken då den har ett gynnsamt pris.

FredrikA

Citat från: vilsjin skrivet 2012-05-02 18:25
Vet någon vad denna tryckkokare heter eller var man kan hitta en bruksanvisning?



Det är samma som jag har och i grunden en tysk Tischfein och såldes i Sverige av NilsJohan.

Reservdelar hittar man lättast i Tyskland.

Min har jag köpt ny tätning till och jag har denna:

Nils-Johan Tryckkokare
Tätning:
Artikelnummer : 6068809990, 6068809997, 37.8947.9903
Märke: WMF/Tischfein DIAM. INT. 20cm. / DIAM. EXT. 22cm.


Gastrofysik

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-30 09:30
Ja det låter rimligt och det måste väl då betyda att kött som tillagas i tryckkokare blir segare och torrare? ???


Det blir inte segare (seg bindväv bryts ner snabbare) och inte torrare (kärlet stänger in fukten). Det som händer är väl i princip att de 20 extra graderna (ungefär) skyndar på nedbrytning av cellväggar, smakbildande reaktioner (t ex mellan proteinet i kött och stärkelsen i rotfrukterna när man kokar buljong).  Det är till buljong jag själv använder kokaren mest, perfekt att få till en bra buljong snabbt utan att fylla hela huset med grytdoft i timmar.

EDIT: Svarade på ett urgammalt inlägg av misstag... Inte särskilt "computer savvy..."  ::)

Mat-Janne

Grundinformation: Tryckkokare är till för att höja temperaturen på vatten som i normalt lufttryck kokar vid 100 grader celcius. Med en tryckkokare innesluter du vattnet och när det börjar koka höjer det själv  trycket och dämed slutar det koka och trycket höjs. När trycket höjs kan det börja koka igen men sedan höjs trycket ytterligare. Detta fortsätter tills ventilen öppnar och ett jämviktstillstånd inträder. Då är vattnets temperatur ca 120-130 grader beroende på ventilens inställning.

Mat som befinner sig i tryckkokaren i detta läge kommer att tillredas snabbare beroende på högre temperatur. Ibland är det bättre men ibland vill man istället använda en långsamkokare (Slow Cooker) beroende på vilket slutresultat man vill att ingrediensen ska ha.

Det finns många experter här som kan svara på vilken tillagningsmetod är optimal för respektive ingrediens.

Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal