Synpunkter på forumet

Startat av kryddburken, 2007-05-03 22:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

*ler* Klart det är så! Over & out!

Kari

Vad betyder detta tro? Gul triangel med utropstecken i webbläsaren längst ned i väster hörn, när man dubbelklickar på den kommer följande upp.

Men allt funkar vad jag förstår ???

Kör IE6 på Win XPP.

Andreas

Det betyder att din webbläsare tycker att det är nåt fel nånstans i koden för själva forumet, har även noterat det själv men jag har inte rotat i det för som man säger "if it works don't fix it". ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari


Kari

Detta är inte en synpunkt på forumet i sig men...

Är det inte rätt trist, som i middagstråden, att xxxx skriver "oj vad gott det blev med bla bla" och sen bara en länk till en blogg? Det är ju inte svårt eller mycket jobb att lägga in en bild eller enkelt beskriva hur/vad man gjort. Eller?

Det är mycket sällan jag bryr mig om/orkar att kolla länken/bloggen. Så har jag full förståelse för alla bloggare som vill ha trafik till sin sida också.

Matforum är ett matforum - inte en reklamplats för sajter/bloggar!

Det var mina 50 öre för idag. :)

Andreas

Jovisst är det roligare med medlemmar som har mer att säga än bara en enda mening och en hänvisning till den egna bloggen. Och vill man ha trafik till sin egen blogg så är det ju större sannolikhet att man får det ifall man postar en bild och berättar lite mer, Kryddburken är ett föredöme där.

Värst är det med dem som inte ens postar länk till ett specifikt blogginlägg utan bara adressen till själva bloggen, såna inlägg kanske man borde börja radera direkt.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Jepp, stora tummen upp för Kryddburken! ;D

Sopa på Andreas!! Ett litet tillägg i forumreglerna först så det blir "lag"?

ena

Håller med om att länkar som bara visar till en blogg, inget spec inlägg borde raderas *viftar med sopborsten* ;)

men...det måste aviseras tydligt först precis som Elka säger...så det blir "lag"
man kan prova allt -minst en gång!!;)

annamaria

Jag postar aldrig bara en länk (inte vad jag minns i alla fall) - alltid text och bild när jag länkar till min blogg. Skriver jag bara text så brukar jag inte länka. Men är det okej så då?

ena

än så länge är allt okej :)...

Man bör nog länka till ett specifikt inlägg när man länkar till sin blogg, inte alla har tid och tålamod nog att leta efter just det inlägget.
Att posta med en bild gör det hela så mkt mer intressant, har själv missat det men insåg skillnaden efter kort eftertanke.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

annamaria

Jag länkar alltid direkt till den rätt jag skriver om. Inte bara till bloggen ,det är helt meningslöst. Det är ju receptet jag vill dela med mig av - inte bara få läsare till bloggen. Jag kan lika gärna kopiera in mitt recept + bild om det hellre önskas, mig spelar det ingen roll.

jelvis

Inte för att jag egentligen har något att säga till om men jag tycker att personer som bidrar mycket till Matforum borde ha betydligt större svängrum i det här fallet. Jag läser med nöje de recept jag är intresserad av från Kryddburken, annamaria och Anne.

ena

annamaria....du gör precis som vi har på önskelistan ju *ler* med bild, direkt till inlägget... om alla skulle kopiera in sina recept skulle det nog bli svårnavigerat :) ingen kritik alls mot dig!! tvärtom

jelvis...men det gäller ju för nya medlemmar att bli intresserade också, och en bild och en korrekt länk till inlägget om bilden är just sådant som bidrar till att man blir nyfiken. Just dem du nämner sköter sig utan problem ;)  Vad vi däremot inte gillar är dem som gör tvärtom...ingen bild och bara en länk till en blogg som man själv får navigera runt i.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Hasse

Det är urtrist med bara en kort text och sedan en länk. Oavsett om länken går direkt till receptet eller inte. T.ex:

Idag blev det köttbullar med lingon. Mums!
länk.till.min.blogg

Lite mer engagemang ser jag gärna. Åtminstone en kortare beskrivning i text och/eller med bild.

Andreas

Hmm fast menar du att "Idag blev det köttbullar med lingon. Mums!"+blogglänk är tristare än "Idag blev det köttbullar med lingon. Mums!" utan blogglänk?

Citat från: ena skrivet 2008-10-07 22:22
jelvis...men det gäller ju för nya medlemmar att bli intresserade också, och en bild och en korrekt länk till inlägget om bilden är just sådant som bidrar till att man blir nyfiken.


Precis rätt formulering, bilder gör att man blir mycket mer nyfiken! Men tyvärr är det egentligen lite för trixigt att ladda upp bilder, jag har en idé på hur man skulle kunna göra det mycket enklare men tyvärr hinner jag inte riktigt med allt jag skulle vilja just nu.

Citat från: ena skrivet 2008-10-07 16:42
Håller med om att länkar som bara visar till en blogg, inget spec inlägg borde raderas *viftar med sopborsten* ;)

men...det måste aviseras tydligt först precis som Elka säger...så det blir "lag"


Men hur skulle regeln se ut? Det blir ju lite konstigt ifall det bara skulle gälla blogglänkar, borde det i så fall inte gälla alla typer av länkar?

Citat från: jelvis skrivet 2008-10-07 22:08
Inte för att jag egentligen har något att säga till om men jag tycker att personer som bidrar mycket till Matforum borde ha betydligt större svängrum i det här fallet. Jag läser med nöje de recept jag är intresserad av från Kryddburken, annamaria och Anne.


Jelvis: Jo du har visst nåt att säga till om, fortsätt med det! Alla synpunkter är bra. Jag tycker det är en intressant idé med att de som bidrar mycket kunde få större svängrum på nåt vis, fast frågan är bara hur? Man skulle i och för sig kunna tänka sig att bara premiummedlemmar får posta länkar över huvud taget..? Fast det är inte heller alldeles lyckat, en helt ny medlem kan ju ha en jättebra länk att komma med.
Den som inte frågar får inga svar.

ena

regeln blir nog trixig att få till...

men visst är det minst lika irriterande när en länk visar till nåt stort där man inte hittar det väsentliga, jag letar inte utan hoppar helt sonika över den länken och missar kanske nåt väldigt bra, oavsett om det är ett recept i en blogg eller tex en text om livsmedelslagen... men tiden är ett aber, läser hellre sånt som trillar direkt framför mig än behöva leta efter något jag kanske inte riktigt vet vad det är i nåt som kan liknas vid en höstack.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2008-10-10 12:15
Hmm fast menar du att "Idag blev det köttbullar med lingon. Mums!"+blogglänk är tristare än "Idag blev det köttbullar med lingon. Mums!" utan blogglänk?


Nej, naturligtvis inte. Men om ett inlägg i middagstråden ska vara intressant, så fordras lite mer än bara rättens namn. Till exempel en bild eller en kort text om rätten, eller något annat. Jag tycker att detta inlägg[1] av Kryddburken är föredömligt.

Egentligen bör alla inlägg "bära sig själva" i största möjliga mån. Om man kan ersätta en länk med text i inlägget tycker jag att man ska sträva efter det. Allt för att underlätta för läsaren. Däremot är länkar väldigt bra som källhänvisningar eller hänvisningar dit man kan fördjupa sig.

Detta är ju inget stort problem, så jag tycker inte att det behöver införas någon ny regel. Men varje skribent bör kanske tänka till två sekunder innan man trycker på "Posta". Är det jag skrivit intressant att läsa för någon annan?



[1] http://matforum.nu/index.php?topic=83.msg21171#msg21171

Kari


annamaria

Jag har nu kikat lite i middagstråden. Det står ganska ofta "idag har vi haft....och sen rätten såklart". Då undrar jag varför det är sämre att ha en länk med receptet än inget recept alls? Det är många som inte har bilder eller recept - troligen ingen blogg heller då kanske men om nu vi som länkar till recept måste ha bild - måste inte ni som bara skriver ut "idag har vi..." lägga ut recept i alla fall då? Som sagt jag vill bara dela med mig av recept - just för att jag själv gärna läser andras recept.

En tanke bara.

Andreas

Ena: Vi får väl helt enkelt börja skicka PM till folk ifall de skickar med dåliga länkar och be dem fixa till dem.

AnnaMaria: Tror du missförstått det hela, det är inte sämre att ha med en länk! Tvärtom förväntar jag mig att den som är matbloggare ska skicka med en länk om det berättas om nåt som finns i bloggen så att man kan direkt kan hitta receptet ifall man blir sugen! Det finns vad jag vet, och jag borde ju veta :), heller inga som helst planer på att ställa krav på bild eller text, även om det förstås är väldigt uppskattat de gånger nån lägger ner lite extra omsorg (se även min kommentar till Hasse/Elka nedan).

De enda problem jag ser är följande:
1) De som postar länkar som inte leder direkt till ett recept utan bara till startsidan av bloggen eller hemsidan eller vad det nu är = dåliga länkar.
2) De som aldrig någonsin deltar i nån diskussion eller frågar nåt eller svarar på följdfrågor utan bara egentligen har syftet att posta en länk till den egna hemsidan/bloggen.

Elka, Hasse: Är inte risken är att folk börjar tänka för mycket så att de inte längre vågar vara spontana och skriva? Ett till synes helt ointressant inlägg kan ju starta intressanta tankar hos nån annan eller stimulera till att skriva nåt helt annat, aktivitet föder aktivitet. Vad föredrar ni, ett dött forum där ingen säger just nåt eller ett aktivt forum där folk babblar på men kanske bara 3% av allt som sägs är jätteintressant just för er?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal