chili?

Startat av svante, 2010-01-12 18:00

Föregående ämne - Nästa ämne

svante

Hej. Jag är ny användare på forumet men jag har läst ivrigt här ett bra tag nu. Läser mest diettrådarna. Jag undrar dock lite om artikeln i expressen som omtalar ett chilipiller som "kändisarna" äter för bränna lite extra fett.

http://www.expressen.se/halsa/1.1827026/kandisarna-branner-fett-med-chilipiller

Enligt artikeln så bränner man typ 250 mer kalorier under ett träningspass om man käkar chilipillret. Jag tycker det låter ganska bra eftersom jag gillar chilistark mat. Då undrar jag om man kan äta vanligt chili istället för att knapra piller och få liknande effekt?

(jag kom över artikeln när jag försökte räkna ut hur många kalorier det är i röda chilifrukter och nu verkar det ju som om det i själva verket är minus kalorier och inte plus alls)

chepplin

Alltså...250 kcal extra???

Per automatik blir jag skeptisk!

svante

ja verkligen. det beror väl i första hand på hur mycket man gymmar.

helfgren

Har läst någonstans att stark mat ökar förbränningen , vet ej hur mycket eller varför.
Kanske därför man ser så lite övervikt i dem asiatiska länderna där dem kryddar maten lite mer än vad många av oss gör.

MVH// Henrik
Carpe diem

svante

ja det verkar absolut ligga någonting i det.

http://www.chilihead.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=17&Itemid=62

men att äta onormala piller på chiliextrakt är nog ingenting för mig. jag har ätit fyra rå röd chili nu och ska försöka fortsätta med den vanan. jag lovar att återkomma med resultatet.

jelvis

Saker att se upp med när man försöker hitta seriös information om dieter:
- Kvällstidningar
- Kändisar

Jag skulle vara intresserad av att få en förklaring på varför chilifrukter skulle öka förbränningen just under träning och som vanligt skulle jag vilja se studien.

I "On Food and Cooking" av McGee så sägs det följande om capsaicin:
"It affects the body's temperature regulation, making us feel hotter than we actually are, and inducing cooling mechanisms (sweating, increased blood flow in the skin). It increases the body's metabolic rate, so that we burn more energy (and therefore retain less in storage as fat). It may trigger brain signals that make us feel less hungry and mor satiated. In sum, it may encourage us to eat less of the meal it's in, and to burn more of the calories that we do eat."

Så ökar förbränningen gör det nog. Frågan är väl hur mycket och om det skulle vara extra mycket kombinerat med träning.

Hankki

Tillsatt chili sänker också GI värdet på matportionen. Lika som surt sänker GI.

kjpil

Citat från: svante skrivet 2010-01-12 18:00
Enligt artikeln så bränner man typ 250 mer kalorier under ett träningspass om man käkar chilipillret.

Om jag äter 6 sådana piller om dagen och tränar lite så kan jag alltså äta 6st big mac per dag och ändå gå ner 0,5kg per dag om jag har en energiförbrukning på cirka 3000kcal :)

Allt detta enligt Expressen, "ett amerikanskt företag" och "Daily Mail" -
Här är artikeln:
http://www.dailymail.co.uk/health/article-1238803/The-chilli-pill-burns-extra-calories.html
Saxat:
CiteraThe problem has been the ability to consume such a highly concentrated amount, but we have overcome this by putting a protective coating on the ingredients which stops any gastric irritation.........A month's supply of the one-a-day capsules costs £29.99

svante

ja något sådant ska det väl bli. jag tror inte helt på det dock. jag har ätit massa chili och tränat samtidigt och det har verkligen gett resultat. körde iofs nutrilet samtidigt. kan va det också. 12 kilo i alla fall sedan nyår.

Mickan

Oj, vilken grej! Måste köpa!  :P
Video meliora proboque deteriora sequor

svante

nu har jag lagt ner chilin. det är bara jobbigt för magen. sallad, träning och nutrilet funkar så det räcker. 93 kilo till 77 kilo på två månader. den ni :D

kjpil

Citat från: svante skrivet 2010-02-13 19:32
nu har jag lagt ner chilin. det är bara jobbigt för magen. sallad, träning och nutrilet funkar så det räcker. 93 kilo till 77 kilo på två månader. den ni :D

Gratulerar!

angelina

Det är väl ganska tydligt varför chili orsakar viktnedgång. Om man tex är kall och äter chili blir man varm och svettig. Metabolismen har ökat väsentligt. Metabolismen använder bränsle. Bränslet tas från någonstans dvs från kroppens socker/fettreserver. Alltså går vi ned i vikt. Det är enkel fysiologi.

angelina

Ingen kommentar på det?

webguide

Citat från: angelina skrivet 2012-01-28 12:22
Det är väl ganska tydligt varför chili orsakar viktnedgång. Om man tex är kall och äter chili blir man varm och svettig. Metabolismen har ökat väsentligt. Metabolismen använder bränsle. Bränslet tas från någonstans dvs från kroppens socker/fettreserver. Alltså går vi ned i vikt. Det är enkel fysiologi.


Det kan öka förbränningen lite, eftersom receptorerna som registrerar värme aktiveras och det tolkar hjärnan som om det är varmt. Förmodligen gör mynta större nytta eftersom det aktiverar köldreceptorerna och det går åt mycket energi för att värma upp kroppen.
Men man får nog bättre effekt om man ser till att frysa lite, eftersom kroppen då måste göra av med stora mängder energi för att värma upp sig.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal