Kafferep,vad bakar man till det?

Startat av agnetasch, 2009-03-02 12:15

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

I maj fyller mannen år o vi funderar på ett regelrätt kafferep i trädgården som födelsedagskalas.
Det får ju vara lite grovdoppa; bullar eller längder. Nån mjuk kaka, några sorters småkakor o en tårta.
Finns det några tips på hur en bra kombination skulle kunna se ut? Fick jag fria händer blev det choklad i allt, men det är ju inte bra. Fast en Tobleronetårta blir det nog ;)

kjpil

Morotskaka, kladdkaka, varma äpplen med vaniljsås, kanel- & vaniljbullar, amerikanska cookies och havrekakor är mitt förslag. Fast det kanske inte är tillräckligt avancerat?

ensidamedmat

Hej! Vilken härlig idé med kafferep!!
Jag har en del goda kakor som förslag,bl.a. några som jag gjorde häromdagen. Gamla hederliga kokostoppar med ny smaksättning,sen har jag förslag på en mjölkchokladkladdkaka som är jättegod+ några fler...

Alla recepten finns på min blogg,hoppas nåt faller dig i smaken!

Lycka till!!

Mvh Åsa/www.ensidamedmat.se
Åsa/ensidamedmat

roffekock

Café Annorlunda i Skåne så har man gående kakbord där får man klämma så mycket man vill.Otroligt mysigt ute vid havet,väl värt ett besök.
Åk dit och slipp allt bakande och stökande. Det säljs även nyrökt fisk. MMMMUUUMMMMMMSSSSSSSSSSSSS.

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Jag kan lugna alla som tror att deras förslag inte är tillräckligt avancerade med att jag är en medelmåttig bagare: "Enkelt men imponerande" är mitt motto ;D

annamaria

Åh vad kul! Nej baka, åk inte o ät, det kan du göra en annan gång. Det bästa är nästan det du gör nu - planera planera planera. Det älskar jag.

Här är några tips från mig (några för den chokladtokige förstås.... ;)):

Min SM-kladdkaka förstås: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2009/02/sm-kakan-gar-igen.html

Chokladiga muffins med randig topping: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/01/chokladiga-muffins-med-randig.html

Vanlig hederlig väldigt klassisk och god kolakaka: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/01/kolakakor.html

Bästa bärkakan med otroligt lite disk: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/11/rra-ihop-kaka.html

Pyssliga goda mandelmaränger med vit chokladfyllning: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/01/mandelmarnger-med-vit-chokladfyllning.html

Mickan

Ska det vara modernt eller lite mer traditionellt? Okej, jag vet att man kan blanda men ibland är det kul att hålla en linje. Jag skulle gå på riktigt gammaldags och ta fram den gamla, fina kaffeservisen. Mjuk pepparkaka, drömmar, kolasnitt, karlsbaderbullar, wienerlängd... En gräddtårta som kröner det hela?

Ta fram 7 sorters kakor! Boken alltså!
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Jag röstar på följande sju klassiker:

  • Kanellängd med mandelmassa och pistasch

  • Ambrosiakaka

  • Mjuk pepparkaka

  • Hallongrottor

  • Vaniljdrömmar

  • Nötchokladrutor

  • Havreflarn



Till detta en sval bål med fläder- och jordgubbssaft samt förstås nybryggt kaffe.

Mickan

Ivanl, vi är nog inne på samma spår! Tyvärr fixar jag inte ambrosian. Syltade apelsinskal är bara så fel för mig. Yack!
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Man kan göra ambrosia med vanligt suckat istället.
Eller varför inte byta mot en kardemummakaka?

Kari

Agnetasch: Gör en tårta, i form av en Volvo med grå marsinpan så blir han säkert glad!! Glöm inte att posta en bild här bara!! ;D

annamaria

Inte bara klassiker, tråkigt tycker jag. Lite annat kan väl få vara med? Åtminstone förnya en klassiker.

Krista

2009-03-03 11:23 #12 Last Edit: 2009-03-03 11:26 by Krista
Jag ÄLSKAR kak-kalas med massa kakor!! ;D

Mördeg! Gör man en sats mördeg så kan man göra mängder med olika smaksättningar och former så att det ser ut som man bakat flera olika kakor: för mig är citronmördegskakor (runda med rivet citronskal), kanelmördegskakor (avlånga rullade i kanelsocker) och syltmördegskakor (runda med sylt i mitten) favoriterna.

På mitt drömkakbord finns:

gräddtårta
kladdkaka
vetebröd typ vaniljlängd
wienerbröd
chokladsnittar
morotskaka
ett gäng olika mördegskakor

(Notis: första gången jag träffade min kille var på hans födelsedag och han hade själv bakat en hel drös med olika kakor och tårtor...ärligt talat bidrog det nog till att jag blev kär i honom ::)).

Andreas

Bra kärlekstips där Krista. :)

Och oj vad många goda kakmenyförslag det var här i tråden, men det låter väldigt mastigt i vissa fall!

Jag tror det är viktigt att tänka på två saker, dels förstås att variera smakerna men också att inte kakorna blir för mastiga och för stora, är det sju sorter ska man ju orka äta av dem allihop och gärna ta en till av den som var godast...

Jag hade nog också satsat på traditionella kakor, tycker Ivanls förslag var bra fast håller med Mickan om ambrosian, den är inte heller min favorit. Jag hade valt rulltårta istället. Kanske också att jag bytt kanellängden mot kanelbullar, kan man ha kafferep utan kanelbullar? Tigerkaka är förresten också en klassiker värd att överväga.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Haha, jag ligger däckad i bull-koma av alla bra förslag. Här blir det svårt att välja; fast en grå Volvo-tårta låter ju som ett måste ;D

Jag kan inte ha kanelbullar, svärmor är världbäst på sådana, det är ingen idé att ta upp kampen :'(
Men karlsbaderbullar! Det har jag inte ätit sedan jag var liten o dom var ju bara urgoda. Hittade ett recept på Hemmets journal; precis min barndoms bullar!
Sockerkaka med glasyr hittade jag på Åsa´s blogg. Du rekommenderar att man gör 1½ sats glasyr, ska man lägga allt på kakan eller är den halva satsen till direkt uppätning? ;)
annamaria; hur visste du att jag har precis 4 äggvitor i frysen :D Det bara måste bli mandelmaränger (jag har också bara grön karamellfärg, men det såg ju inte såå tokigt ut)
Havreflarn; jaaa. Har ett jättebra recept som jag inte gjort på evigheter.
Krista; har du recept på citronmördegskakor?
Nu är det ju inget som hindrar om jag har en chokladtårta. Såvida det inte blir en Volvo-tårta (då blir det nog en köpe-tårta. Som sagt; mästerbagaren i stövlar är jag inte)

ivanl

Citat från: Andreas skrivet 2009-03-04 08:30
Jag hade nog också satsat på traditionella kakor, tycker Ivanls förslag var bra fast håller med Mickan om ambrosian, den är inte heller min favorit. Jag hade valt rulltårta istället. Kanske också att jag bytt kanellängden mot kanelbullar, kan man ha kafferep utan kanelbullar? Tigerkaka är förresten också en klassiker värd att överväga.

Tack Andreas! Jag ändrade mig också och röstar på kardemummakaka istället för ambrosia.  Rulltårta är inte dumt heller, bara inte den med smörkräm för det har jag svårt för.
För mig har kanelbullar förlorat sin kalasprägel pga att de numera finns tillgängliga överallt som "vardagsfika". En längd eller krans är fortfarande lite festligare.

Mickan

Rulltårtan kan bli liiite modern om man fyller med mascarpone, lime och hallon. Slurp!

Kanelbulle funkar visst!Hur ofta får man den hembakt? Hårda bageribullar med alltför glansig kant. Hu!
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Mascarpone i rulltårta! Vilken lysande idé!

Krista

Citat från: agnetasch skrivet 2009-03-04 10:40recept på citronmördegskakor?


Det är bara ta rivet citronskal och blanda med degen (skal från en citron till en sats mördeg dvs 5 dl vetemjöl, 1 dl socker och 200 g smör). Blandade i lite (1-2 msk) pressad citronsaft också, men det finns inte med i receptet och jag vet inte om det gör så mycket till egentligen.

agnetasch

Jättetack! Citronkaksreceptet är arkiverat.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal