Frukost!

Startat av bryggens, 2009-09-01 20:04

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Ja, jag har sett att det har funnits något liknande tidigare, men då med  frukost lunch, middag som ämne.
Nu är jag enbart intresserad  av vad ni äter till frukost. Äter ni frukost? Jobbar ni skift? olika dagar? Kvinnor: män?
Själv äter jag mackor med ost eller någon korv eller skinka, till det dricker jag oftast te.Det händer att det blir gröt.

crlhrv

2009-09-01 21:18 #1 Last Edit: 2009-09-02 06:46 by crlhrv
jag jobbar heltid, dagtid (vardagar) och försöker vara på jobbet runt 8-9. från det att jag vaknar till det att jag går hemifrån tar det ca 50 minuter. min frukost består i princip alltid av en skål med axa's guld-müsli (ca 1,5 - 2 dl, mycket nötter, russin osv.) och mjölk. jag dricker också alltid en kopp (inte mer) pressokaffe. är jag hemma på helgen är det i princip samma frukostsammansättning.

jag har alltid haft svårt att äta mycket frukost direkt på morgonen och jag blir faktiskt lite småhungrig runt 10-tiden. men det funkar bra,  vi äter tidig lunch på jobbet redan vid 11-tiden.

efter en hel del mixtrande har jag kommit fram till att just den här mixen av müsli, mjölk och kaffe ger min mage den rutin den behöver.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

annamaria

När jag jobbar och stiger upp tidigt så har jag svårt att äta rejäl frukost. Det blir fil och musli. Däremot vid 9.30-tiden, då är jag hungrig! Då blir det macka o kaffe.

Helgmys med familjen består av rejäl härlig frukost med ägg, nybakade baguetter och allt annat som hör en bra frulle till. Allra bäst om maken då även gör en fruktsallad, det är helt underbart.

Sweber

Äggröra och kaffe. Ibland med bacon.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Mickan

Mina vardagsfrukostar är av två typer och äts före strax före halv sju:

Gröt med mjölk, surdegssmörgås med riktigt stark ost. Te tar jag när jag kommer till jobbet före åtta.

Mellanfil med hackade nötter och därtill kokt ägg.

På lördagar går jag alltid till torget tidigt och köper grönsaker, frukt och annat gott. Detta utgör sedan basen i en frukost med rostat, riktigt gott bröd. Inte helt sällan lägger jag jordnötssmör på mackan. Gärna en fruktsallad! Ett ryskt, svart te från Kusmi med mycket mjölk passar perfekt.

Som ni ser dricker jag aldrig jos! 
Video meliora proboque deteriora sequor

CII

Min frukost består av en kopp te (1/3 Assam och 2/3 Ceylon), ett glas blodapelsinjos, två surdegsmackor (lagrad ost och/eller messmör), en skål müsli med A-fil.

Det är min frukost, är jag riktigt hungrig så tar jag en macka till.

agnetasch

kl 7 äter jag två råa grillkorvar (kolhydratlåga från Lidl) med kaffe utan mjölk. Jag är galen i rå korv o har ätit dessa i ett år nu utan att tröttna. 
Är mätt till lunchdags kl 13

linnwegemo

Jag jobbar skift, så jag har lite olika frukostvanor beroende på om det är morgon eller kvällsvecka. Morgonveckor börjar jag klockan 06.00. Då äter jag en tallrik fil med müsli eller en tallrik gröt innan jag går till jobbet. Sen äter jag frukost igen vid åttarasten på jobbet. Då blir det fil och müsli, macka och kokt ägg. När jag jobbar kväll kliver jag upp vid nio och då blir det lite lättare frukost. Youghurt, macka och juice är vanligt.

Ia

Vardagar gör jag alltid iordning 2 mackor, oftas med leverpastej och gurka. Slänger ner den i en påse och plockar upp den direkt när jag kommer till jobbet med en kopp kaffe framför datorn.
helger blir det alltid kokt ägg med kaviar (vilket jag lärde mig gilla för ett halvår sen), kaffe, mildyoghurt och hemmagjord musli. Muslit består av en grund (sunt och gott) etc sen nötter, russin, aprikoser, kokos, kanel och honung. Om ngn är intresserad av att göra det följ länken nedan
http://iasmatblogg.blogspot.com/2009/08/musli-la-ia.html
Ia´s Matblogg

Hasse

2009-09-02 16:20 #9 Last Edit: 2009-09-02 16:32 by Hasse
Jag har svårt att få i mig någonting på morgonen. Liksom Crlhrv äter jag istället en tidig lunch. Men Agnetas grillkorvsfrukost skulle kunna passa mig. Det ska provas!

Bodde en gång på ett hotell där det serverades råbiff till frukost. Det var precis i min smak!

Lucy

JAg äter alltid en skål mannagrynsgröt med kanel och solrosfrön (inget socker och absolut ingen kall mjölk till), detta ca halv sju på morgonen en jobbdag. Senare på jobbet vid niotiden blir det en stor kopp kaffe med mjölk och några mandlar att tugga på. Jobbar jag inte blir det ändå samma gröt (någon skulle kanske tycka det är tråkigt men jag tycker att det är underbart gott :)) men det blir oftast ett litet senare klockslag då. Nu i somras försökte jag äta yoghurt men hemgjord müsli men jag är nog lite knäpp, tycker att det blir för kallt i magen i morgonen...

crlhrv

agnetasch: din frukost måste vara det märkligaste jag hört om =) - men jag håller med dig, rå korv är jättegott.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

bryggens

Ni äter väl inte RÅ korv utan kall korv direkt från paketet?

crlhrv

bryggens, ja.. för mig är det rå korv.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

ena

har väldigt svårt för att äta frukost direkt på morgonen, precis somresten av familjen... när sonen går upp skoldagar äter han risgrynsgröt med äpplemos o mjölk, det tog ett bra tag innan vi kom på nåt som funkade för honom... jag äter inget då utan gör en tidig lunch...

ett tag provade jag en "äggdrink" (ägg, smör o kaffe =lchf) men nu när jag inte dricker kaffe längre funkar inte det heller (dessutom mådde jag inte bra av lchf somhelheltskoncept)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Citat från: bryggens skrivet 2009-09-02 20:01
Ni äter väl inte RÅ korv utan kall korv direkt från paketet?
Jo, jag klämmer ur en rå fläskkorv o äter med sked ;D
Nej,du har rätt, egentligen är det  ju "kall korv direkt från paketet" (förkortas "rå" ;) )

Ia

Hahahaha "agnetasch: din frukost måste vara det märkligaste jag hört om =) " jag håller med. Men jag gillar också rå korv. Rå falukorv på knäckebröd och senap. Det är grejer det! :)
Ia´s Matblogg

agnetasch

Eller rå falukorv, tomat o ett glas mjölk! Oslagbar kombo! Fast mer lunch än frukost kanske ;D

bryggens

  Kall falukorv på limpa med lite majo på korven är också gott.
Kokt skivat ägg på hårt bröd smakar också bra till frukost.

Jon

Här hemma blir det oftast två skivor hembakat bröd med smör och ost, detta tillsammans med ett glas mjölk.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal