Ökar eller minskar vikten efter frysning?

Startat av Lena Marie, 2010-11-13 16:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Lena Marie

Jag är av den bestämda uppfattningen (tror) att livsmedel inte tappar vikt i frysen utan ökar. Isigt? Man fryser in något och när man tinar det så är det iskristaller och det rinner vatten från dem.
Hm!
Alma Mater - mat är gott

Kari

Kul, nördigt och orimligt? Vi skulle nog ta och snacka med Råd & Rön, TestFakta eller liknande..

Andreas

Jag tror livsmedel tappar i vikt pga infrysning av två skäl:

Dels innebär väl det som kallas frysbränna att vatten dunstar från livsmedlet i frysen? Det är delvis det vattnet som gör att det blidas is i frysen (en del av isen kommer från fukten i rumsluften som tar sig in i frysen varje gång man öppnar den).

Sen betyder infrysning att vattnet livsmedlet innehåller expanderar. Denna expansion skadar sannolikt cellerna/strukturen, vilket gör att en viss mängd vätska släpps vid upptining.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vattnet i matvarorna fryser till is. Is avdunstar också (man kan faktiskt hänga tvätt i Sibirien också) Matvarorna blir lättare. Eller?

Mickan

Citat från: Lena Marie skrivet 2010-11-13 16:52
Jag är av den bestämda uppfattningen (tror) att livsmedel inte tappar vikt i frysen utan ökar. Isigt? Man fryser in något och när man tinar det så är det iskristaller och det rinner vatten från dem.
Hm!


Kanske uppfattar man att det ökar i vikt då vatten utvidgas när det fryser och med andra ord ser något större ut?
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2010-11-15 12:31
(man kan faktiskt hänga tvätt i Sibirien också)


Inomhus eller utomhus? :) Nä jag förstår du menar utomhus, kul tanke, men tar det inte extremt lång tid?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Andreas

Undrar just om ett nytvättat badlakan ens hinner bli torrt under en livstid. Kanske en fråga de kan införa i nästa upplaga av "Fysik för högstadiet"? :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Hasse

Tja, jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna tillföra. Det har sagts många kloka ord i tråden.

Det är helt klart att vatten fryser till is i frysen. Klart är också att när vattnet fryser får det en större volym*, vilket möjligen skulle kunna få matvaran att se större ut, som Mickan skrev.

För att något ska ändra sin vikt måste man ta bort, eller tillföra något. Därför ser jag det som högst osannolikt att maten ökar i vikt om man lägger den i frysen. Det enda som skulle kunna tillföras är ett tunt lager rimfrost på grund av fukten i luften. Då tror jag snarare att maten minskar i vikt eftersom det vatten som frusit i maten rinner bort när varan tinar, som Andreas var inne på.

Sant är också att is avdunstar till vattenånga även i frysen. Denna process, där is övergår direkt till ånga utan att först bli vatten, kallas för sublimering. Den omvända processen förekommer också, att ånga övergår direkt till is. Frågan om hur lång tid det tar att torka ett nytvättat badlakan i Sibirien, är jag inte man att besvara. Kanske finns det något tabellverk någonstans med uppgifter om hur fort is sublimerar vid olika temperaturer, lufttryck osv, men någon sådan tabell har jag inte tillgång till.


*) Vattnets egenskap att utvidgas när det fryser till is gör det till ett unikt ämne. Det normala är annars att volymen minskar ju kallare ett ämne är. En viss mängd (vikt) vatten har som minst volym vid 4 oC, dvs. vid denna temperatur har vatten sin högsta densitet (täthet).

Denna egenskap innebär att det "tunga" fyragradiga vattnet sjunker till botten i sjöar. På sommaren finns det kalla vattnet vid bottnen av sjön och det varma ovanför, men på vintern är det tvärt om. Det fyragradiga vattnet ligger fortfarande vid bottnen, men det kallare vattnet finns ovanför och börjar frysa till is vid sjöns yta.

Om vatten inte hade haft denna unika egenskap hade våra sjöar börjat frysa vid bottnen och isen hade sedan vuxit till sig uppåt. Undrar hur livet i sjöarna hade klarat sig då?

Man förundras över naturen...

agnetasch

Man får ju säga att våra sjöar är serviceinriktade; på sommaren kan vi bada i det varma ytvattnet o på vintern åker vi skridskor på isen :D

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2010-11-17 16:22
Frågan om hur lång tid det tar att torka ett nytvättat badlakan i Sibirien, är jag inte man att besvara.


Vi får hoppas att nån ämnesexpert med det rätta tabellverket läser den här tråden och nappar på utmaningen. :)

Citat från: Hasse skrivet 2010-11-17 16:22
*) Vattnets egenskap att utvidgas när det fryser till is gör det till ett unikt ämne.


Det är sant! Men är det fullständigt unikt, finns det inga andra ämnen med samma egenskap?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Det är inte bara vatten som har den egenskapen utan kisel och plutonium utvidgas också och det finns några till. Tänk på det när ni fryser ert plutonium  ;D
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Just det! När jag fryser plutonium är jag noga med att inte fylla burken ända upp!

Citat från: Andreas skrivet 2010-11-18 11:31
Vi får hoppas att nån ämnesexpert med det rätta tabellverket läser den här tråden och nappar på utmaningen. :)


Ja. Det finns säkert någon, någonstans som har doktorerat på torkning av textilier i kalla klimat. Vi hoppas att denna någon hör av sig!

;)

Andreas

Doktorerat och doktorerat, en 5,5-årig :) pojke vid namn Gamma har gjort ett intressant experiment. Han ställde två skålar med vatten i -30°C frys, vägde skålarna varje dag och noterade viktminskningen. Vattnet i skålen med störst diameter gick från 175 till 140 gram eller -20% på 26 dagar. Det går mycket fortare än jag trodde!

http://www.secularhomeschool.eu/?p=234
Den som inte frågar får inga svar.

Kari


Hasse

2010-11-19 17:09 #16 Last Edit: 2010-11-19 18:06 by Hasse
Gamma verkar vara en framåt kille!    :)

Synd att det inte framgår hur stora de skålar var som han använde vid experimentet. Då hade vi kunnat utgå från Gammas data och beräkna hur mycket is som förgasas per kvadratcentimeter och dygn, i en frysbox. Jag gissar att det går fortare utomhus på grund av vinden.

Kari, du verkar vara i experimenttagen. Sätt igång!   ;)

EDIT: Jag såg just att det faktiskt framgår av originalbilden i Andreas länk hur stora skålarna är. Då kan vi börja räkna lite!

Mickan

Matforum rules! Ingen annanstans existerar detta djup!
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Jag har utgått från Gammas experimentdata för att beräkna hur mycket is som övergår till ånga i frysen. Resultatet blev 0,005 gram per kvadratcentimeter och dygn. Om du inte är intresserad av detaljerna, kan du sluta läsa här.

Jag förde in uppgifterna i ett kalkylprogram och ritade två diagram. Ett för skålen med diametern 13,5 cm och ett för skålen med 21,5 cm diameter. Därefter infogade jag en trendlinje i diagrammen för att med hjälp av den avläsa hur mycket is som avdunstade per dygn. (Jag har antagit att det avdunstar lika mycket is varje dygn, alltså att den matematiska modellen är linjär.) Från den mindre skålen avdunstade 0,81 gram per dygn och från den större 1,59 gram per dygn.

Eftersom skålarna är olika stora, dividerade jag resultaten med skålarnas area och fick då avdunstningen 0,00566 gram per dygn och kvadratcentimeter för den lilla skålen, och 0,00438  gram per dygn och kvadratcentimeter för den stora. Dessa stämmer inte riktigt överens så jag beräknade medelvärdet 0,00502 gram per dygn och kvadratcentimeter.

Då har vi kommit ett steg närmare lösningen av problemet hur lång tid det tar att torka ett badlakan i Sibirien. Vi vet ännu inte hur mycket vatten/is det finns per kvadratcentimeter badlakan, och våra data kommer från ett experiment med en skål i en frys. Jag skulle tro att det går betydligt fortare med ett badlakan utomhus, dels på grund av att det blåser och dels att ett badlakans luddiga yta gör att vi får en stor yta för avdunstning.

Men allt är naturligtvis bara spekulationer.

agnetasch

Men Hasse, om du sätter dig i en frysbox tillsammans med en kallblåsande hårtork o ett blött badlakan, då får vi ett rättvisande resultat. Snälla.... :-*

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal