Korvar med lågt kolhydratinnehåll

Startat av agnetasch, 2008-11-27 17:33

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Varför finns det inga kolhydratlåga korvar i min vanliga matvarubutik? I vanliga fall brukar jag åka till Lidl o bunkra upp med korv. De har grillkorv, wienerkorv, bratwurst o salami med 1 g kolh/ 100 g Goda, köttiga o billiga korvar.
När jag senast var på en stor ICA-butik tänkte jag att dom kanske hade fått nåt nytt i korvdisken. Sällan hostar hackspetten! Jag blev visad till hyllan med fettfattig korv. Stor nyhet! Kolhydrater visste man inte riktigt vad det var; "Är du allergisk" :D
Är det så illa? Finns det inga korvar utan en massa kolhydrater i? Hur kan tyskarna tillverka såna men inte vi?

Yoghurt

Många svenska korvar innehåller potatis vilket drar upp kolhydrathalten. Har du någon tysk ingrediensförteckning att länka till? Helst inte på tyska bara ;) Kan ju vara intressant att se vad dom har för stärkelse/bindemedel istället.

agnetasch

Jag har en innehållsdeklaration liggande i kylen. Dalano´s Krakuerkorv o den innehåller:
Griskött, vatten, salt o kryddor.
Stabiliseringsmedel E331 Natriumcitrat
Antioxidationsmedel E300 Askorbinsyra
Konserveringsmedel E250 Natriumnitrat
Naturtarm
Kötthalt 93%

Jag ser inget bindemedel, det är kanske en massa trynen o fötter som är bindemedlet ;D

Maskros

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-02 16:56

Jag ser inget bindemedel, det är kanske en massa trynen o fötter som är bindemedlet ;D

Troligtvis. Svål är utmärkt för att binda en korvsmet.

Men kolhydratinnehållet i svenska korvar är väl försumbart lågt, vanligvis är det väl potatismjöl som binder.
Skilled professional since 1979

agnetasch

Kolhydratinnehållet är inte alarmerande högt i svenska korvar. Det är bara när man undviker kolhydrater som man tycker att 5 g/100g korv är mycket. Dessutom i den hemska formen stärkelse. Tydligen alldeles i onödan :-\

Tommy

För sjutton gubbar!

Börja göra korv själva!

Du har koll på innehållet.
Du kan göra llte större mängder ibland, så du har i frysen.

Framför allt......det blir godare.

Kolhydraterna är oftast bindemedel och utfyllnad i kommersiella korvar.
Det kan vi som gör själva utesluta till förmån för bra råvaror, och binder gör det med späcket som ju är bra enligt GI-metoden.

En vettig köttkvarn med stoppningshorn går på kring 500 kronor t.ex. hos Jula.
Den har du snart tjänat in.

Vill ni ha korvrecept så har jag över tusen i mina pärmar.
Jag delar gärna med mig om ni har önskemål om något särskilt.

/Tommy

agnetasch

Jag har köttkvarn o korvhorn till min assistent, det som saknas är viljan. Jag är inte så förtjust i kok/stekkorvar med "bitar" i :-[ Jag gillar den släta konsistensen hos fläskkorv eller falukorv. Men det kanske man kan få till om man mixar korvsmeten?

Hasse

Citat från: Tommy skrivet 2008-12-08 07:34
Vill ni ha korvrecept så har jag över tusen i mina pärmar.


:o  Wow, över tusen korvrecept! Hur många av dem har du provat?

Tommy

Jag kan säga att jag provat ett hundratal genom åren men så är det med recept.
Man bara samlar på sig.

Jag städade ur skåpet med mina recept igår och det blev en hel papperskasse full med pappersåtervinning.

När man har ett intresse blir det ofta väl stort.

/Tommy

Tommy

Precis som du skriver Agneta eller vad du heter, mal köttet och mixa det i en hushållsassistent med kryddor.
Se bara till att det är riktigt kallt.

Jag tänker som du, fast när det gäller bakning.
Fy vilket göra, å kladdigt e det!

Det finns dom som älskar att baka och dom har väl inte fel i det.

Vi brinner för olika saker och det är det som gör oss så bra när vi kompletterar varandra.

/Yommy

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal