Hur gör man när man kallröker?

Startat av Andreas, 2007-06-25 10:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag förstår att kallrökning är rökning vid lägre temperatur, men hur mycket lägre? Var går temperaturgränsen för att man kallar något varm- eller kallrökt?

Kan man kallröka i en vanlig rök ämnad för varmrökning eller måste man ha speciell utrustning?
Den som inte frågar får inga svar.

heyking

Kallrökning sker mellan 20-30grader vilket gör att det är nästan omöjligt att göra på sommaren, att göra det i en vanlig rök blir komplicerat då du måste försöka leda runt röken så att den hinner svalna.
Driver en webbutik

Andreas

20-30 grader, det var lågt, vad är det då som konserverar maten?

Varför omöjligt att göra på sommaren, borde väl gå rätt bra att kyla röken och leda den med en fläkt?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Jag är inne på att sätta en el-kok-platta i röken för att testa detta, en skinka ska ju gå ett par dygn med denna teknik, men jinner inte köttet ruttna innan?? Sen ska det väl in en termostat å? 5-10grader på natten blir väl minst 50grader i solen på dagen?

Känns som ett höst/vinter experiment när man tänker efter..

Andreas

El-kokplatta, nu hänger jag inte med?

Skulle man inte kunna bygga en underjordsrök för att hålla rätt temperatur på sommaren?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-25 18:12
El-kokplatta, nu hänger jag inte med?

Skulle man inte kunna bygga en underjordsrök för att hålla rätt temperatur på sommaren?


Jo det är klart, men jag tänkte labba med mitt rökskåp från Jula.

Andreas

Kan du inte ställa rökskåpet i en jordhåla? :)

Men som sagt hur menade du med kokplatta? Tänkte du lägga spån på den istället för att elda?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Elka:det här låter intressant!Jag vill gärna lära mig kallröka,läser jättegärna dina funderingar ang hur man gör.

Kari

Jo, så här, "burken" som innehåller rökspån värms annars upp av veden under, så helt sonika ersätter jag veden med en ellösning - jag kanske är ute och cyklar helt??!!

Andreas, jordhålan kväver massa jobb plus att jag har en bergig tomt...*ler* Tror att el-kok är den lataste lösningen, kanske billig om jag hittar en sån på något beg ställe.

Gas, dyrt om man inte har en stor flaska liggandes och lite osäkert.

Fler spännande idéer? ;D Solceller??

Andreas

Vilken temperatur måste elplattan ha för att spånet skall avge rök? Hur stor mängd spån behövs för att erhålla tillräcklig rökmängd för rökning? Hur ofta måste man lägga på spån?

Missade du förresten Agnetas fråga: Hur gör man egentligen när man kallröker?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Här är en recetion på en rökmaskin som kan både varm och kallröka.

http://www.smartfritid.se/bilder/bradley/JoF-test.jpg

Och den går att köpa ifrån detta ställe.

http://www.bradleysmoker.se/

Vidare så ska jag försöka ta reda på hur kallrökning egentligen går till.

Kari

2007-06-26 20:32 #11 Last Edit: 2007-06-27 11:07 by elka

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-26 17:37
Vilken temperatur måste elplattan ha för att spånet skall avge rök? Hur stor mängd spån behövs för att erhålla tillräcklig rökmängd för rökning? Hur ofta måste man lägga på spån?

Missade du förresten Agnetas fråga: Hur gör man egentligen när man kallröker?


Agneta; kommer en dag när jag satt mig in i kallrökeritet, så snart som möjligt!
Annars hade heyking lite koll, ungeför det jag hittils lärt mig, ska kolla i min bok och svara mera precist, men jag är av den sorten som labbar och ibland misslyckas och då kommer boken fram..  ;)

Inget bra svar denna gång tyvärr, men snart!

heyking

En varm rökning pågår under några timmar medans en kallrökning pågår ungefär 4-5 dagar.

Problemet att göra det på sommaren är ju att ute temperaturen ofta överstiger röktempen och då måste man ju kyla luften istället vilket gör balanseringen av temperaturen mycket svårare.

Det som jag tycker är det lätaste sättet att kalröka är att man har två lådor, en röklåda och en rökningslåda. Man sätter ett rör eller en utdragbar metaltub (vet inte vad dom heter) mellan röklådan och rökningslådan då kyls röken medans den färdas mellan lådorna. För att reglera tempen på röken så förlänger eller förkortar du bara tuben.

Detta var nog en av de sämsta förklaringarna på länge men jag får posta en bild om ni inte förstod :)
Driver en webbutik

agnetasch

Naturligtvis förstod vi din pedagogiska förklaring,men en bild kanske kunde vara på sin plats ändå ;)

crlhrv

Jag kan ingenting om rökning och därför kanske den här frågan verkar lite dum.. Om man varmröker är det då värmen som tillagar maten? Vad är det som tillagar maten om man kallröker? Innehåller röken något som hjälper till?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Bra fråga tycker jag!

Saltningen är nog det som får det kallrökta att hålla sig, röken ger smak och borde ha ihjäl lite snusk. Obs, detta är vad jag tror..
Då kommer vi till den kanske andra frågan, vilket ger längst hållbarhet?
Vilket smakar bäst? Om man ser till fisk så föredrar jag den varmrökta -laxen -makrillen eftersom den känns mindre fet.

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-06-26 20:09
Här är en recetion på en rökmaskin som kan både varm och kallröka.
http://www.smartfritid.se/bilder/bradley/JoF-test.jpg


Jag uppfattade testet där som att vad de gjorde på 7 timmar var att varmröka?

Och lite synd med en manck som kräver (dyra) specialbriketter.

Såg även att de använde nitratsalt för rödare färg och aningen längre hållbarhet, men jag har för mig att nitrat är ohälsosamt?

Citat från: heyking skrivet 2007-06-27 11:07
Det som jag tycker är det lätaste sättet att kalröka är att man har två lådor, en röklåda och en rökningslåda.


Intressant. har du alltså provat på att kallröka? Vad har du kallrökt?

Och instämmer med Agneta, posta hemskt gärna bild!
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2007-06-27 15:44 #17 Last Edit: 2007-06-27 15:46 by elka
Nej tyvärr, ingen kallrökning ännu utan jag tänker mer på tex kallrökt lax i skivor på affären, såndär i platta paket á 100-200g. Är Ni med? *ler*
Gott men fett!  ;D

Oj, kanske int ment att ja skulle svara på den där... Isåf, admin, feel free och deleta!  :)

Urban

2007-06-27 17:48 #18 Last Edit: 2007-06-27 18:06 by Urban
Andreas: Näe det var inte om kallrökning. Läste nog lite för snabbt genom testet tror jag  :-[.

Men här är en variant av kallrökning som kan praktiseras med denna maskin.

http://www.smartfritid.se/kallrokning.htm

Vill du undvika nitritsalt så bör du nog sluta köpa dom flesta saltade charkuteriprodukter som finns på affären.
Nitritsalt används för att ge köttprodukter en rödare färg och därmed se aptiligare ut..
Skulle dom inte använda nitritsalt så skulle smörgåsmat av typen skivad rökt skinka vara grå istället för röd.
Alla rimsaltade produkter innehåller också nitritsalt.. Listan kan nog göras riktigt lång tror jag.
Själva beteckningen för nitritsalt är E250. Kolla in köttprodukterna vid nästa besök i affären.



Men detta innebär ju inte att man är tvingad att använda nitritsalt bara för att man ska röka lite kött.
Vanligt grovsalt funkar fin fint ;)

Andreas

Hittade lite mer om kallrökning:

"För fisk avsedd för kallrökning skall salthalten i fisken vara mer än 3,5% salt i vattenfasen för att undvika tillväxt av Clostridium botulinum"

"I kallrökningsprocessen skall produktens temperatur hållas under koaguleringstemperaturen för fisken, vanligen under 30°C." <- Här är alltså förklaringen till varför temperaturen skall hållas under 30 grader.
(http://www.fiskbranschen.se/branschvagledning/kapitel9.pdf)

"Kallrökta produkter har längre hållbarhet än varmrökta. Den konserverande effekten uppnås av de bakteriedödande ämnen som bildas samt uttorkningen. Vid lagring av salami och liknande sker fermentering (en slags jäsning) genom inverkan av mjölksyrabakterier som ytterligare förlänger hållbarheten."
(http://www.miljo.goteborg.se/top/tryck/fakta/Faktablad_122_Viktigt_att_veta_om_r%F6kta_produkter.pdf)

Och tydligen finns det något som heter "Svalrökning" och "Hetrökning" också!
(http://www.swedishmeats.com/webit/websidor/visasida.asp?Idnr=dIpK1nBgF6SKcYzGISHKRAsNP9bXMCAGZdHhMJJjOtOj6iB10c455ILgaFgq)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal