Vila pajdeg?

Startat av Lisa H, 2008-05-23 18:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Lisa H

Jag ska göra denna pajdeg och undrar om jag kan låta degen vila tills i morgon om jag gör den i kväll?

annamaria

Det tror jag, de flesta pajdegar ska vila i kyl så varför inte vila över natten. Men vet inte helt säkert. Det jag däremot vet är att de som ska få äran att äta den ska vara lyckliga. Vad god den ser ut!

Lisa H

Tack för svaret. Jag ska chansa.

Maken såg ju på Leila bakar och bara halvhojtade: Den där vill jag ha då jag fyller år! Jaha, så han har i vanlig ordning handlat så bakar jag. :D Bra arbetsfördelning. ;-)

Andreas

Vad är det som händer när man vilar pajdeg egentligen, handlar det om nåt slags degreaktion som tar viss tid eller handlar det om att man bara helt enkelt vill kyla ner den?
Den som inte frågar får inga svar.

Tobias

Jag tror det bara handlar om att kyla ner smöret, så att det inte är så kladdigt när man bakar ut degen. Men jag såg också programmet och när hon påpekade att degen ska vara så spröd som möjligt så funderade jag på om inte lite gluten kommer bildas under vilan ändå. När man bakar bröd och låter mjöl och vatten stå gör det det genom autolys, men kanske oljan och/eller sockret förhindrar det. Annars borde den bli ännu sprödare om man inte låter den vila.

Andreas

Är inte huvudorsaken till att man låter degen vila att kanterna inte ska sjunka ner då pajen gräddas?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

En pajdeg som vilat är lättare att kavla än en som kavlas direkt. Den håller ihop bättre.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal