Ford Focus Flexifuel, erfarenheter?

Startat av crlhrv, 2007-10-26 23:04

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Ska provköra en begagnad Focus Flexifuel i helgen, någon som har erfarenheter av Ford, Focus eller etanolbilar?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Jag har provat både generation ett och två av Focus flexifuel. Tycker tvåan är riktigt fin, ettan uppfattade jag som aningens mer stötig och bullrig och så är den inte lika snygg. Jag har faktist inte hört nåt negativt om bilen av de som har den, förutom att de då och då får höra den gamla klassikern "Ingen Ford på våran gård". :)

Men jag har blivit mer och mer kluven till etanol på sistone efter att ha läst diverse tidningsartiklar om baksidorna med biobränsle. Här är ett par färska:

Biobränslen kan vara värre klimatbovar än bensin och diesel http://sydsvenskan.se/sverige/article274204.ece  "Nästan varje vecka kommer nya rapporter om baksidorna av intensivt odlade energigrödor; om hur de kräver bekämpningsmedel, enorma mängder vatten, arealer som inte finns och att de kanske inte bidrar till minskade mängder klimatgaser. ... Den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD drog i förra månaden i en rapport slutsatsen att det inte går att förse transportsektorn med någon större mängd energi utan att matpriserna höjs och miljön hotas."

Utmaning klara mat och energi http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=378396 "Biobränsle kan vara ett sätt att dämpa utsläppen av växthusgaser, men kan samtidigt medföra att stora skogs- och savannområden skövlas för att ge plats för biogrödorna."

Har du funderat något över detta?

Helst skulle man nog försöka skaffa en elhybrid men de kostar ju tyvärr.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Andreas: jag är, precis som du, inte alls övertygad om etanolens "ofarlighet". visserligen är utsläppen från bilarna mindre än om man kör på bensin men framställningsprocessen ska vara oerhört energikrävande. toyotas hybridbil prius verkar annars vara en riktig höjdare, den går på el under 50 km/h, dvs. perfekt i stadstrafik, men kostar å andra sidan ca. 300 000 som ny och de begagnade är inte billiga de heller. det största skälet till att jag tittar efter en miljöbil är faktiskt möjligheten till gratis parkering. för 50 kronor får man en treårsbiljett som gäller på samtliga boendeparkeringar inom göteborg samt att man får stå 2 timmar på vanliga 10-minutersparkeringar. det är med andra ord slut på småmynt och springandes till biljettautomater och dyra månadsavgifter för boendeparkering om man kör miljöbil.

ful-focusen är annars en väldigt rolig bil att köra och i morgon ska jag provköra spritversionen.. spännande!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

jelvis

Miljövänligaste alternativet just nu är väl en riktigt snål bensin/dieselbil. Jag tittar på senaste Mini Coopern och den skulle tydligen dra 0.35/0.39 liter milen enligt CS Hemmas test. Fast det är ju en småbil.

pipopp

Jag kör en FFF. Den drar betydligt mer än sagt, runt 1,4 liter/mil, även de gånger jag tankat bensin. Det är ibland svårt att få tag på etanol i Stockholmsområdet för leveranserna till mackarna fungerar inte riktigt.
Det är en konservburksbil, lite burkig med inredning i plast, bara lite tyg. Klart den bullrar en del då. Förarstolens elektronik sticker ut så långa tröjor och halsdukar fastnar lätt.

I övrigt inga problem på två år. Men inte är den rolig ...

crlhrv

pipopp: 1.4, det är nästan det dubbla mot angiven förbrukning för bensin? vad får ni betala för e85 i stockholm?
jelvis: jag har tittat på en audi a2 1.2, den drar ca. 3L/100km, men motorn verkar alldeles för klen.. dock är det imponerande att få ner förbrukningen till så låga nivåer!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Calle: Gratis parkering är inte så dumt, vi har ett liknande upplägg för miljöbilar här i Umeå faktiskt. ;) Hur gick provkörningen?

(Prius är en jätteintressant bil men förutom priset har bilen en annan nackdel: det går inte att köra utan kula.)

Pipopp vilken generation FFF kör du?
Den som inte frågar får inga svar.

pipopp

Generation????
Den fyller alldeles snart två år, lillbilen. Borde vara blöjfri.

Problemet är alltså att den drar lika mycket etanol som bensin, trots att att förbrukningen borde minska när man kör 95 oktan.
Serviceåtgärder har inte ändrat den saken.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal