Victorinox o andra knivar med mer moderat pris

Startat av Pekka, 2008-12-11 11:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Pekka

Någon som testat Victorinox med handtag i Rosenträ ?
Kände på en av deras knivar för ett tag sedan och jag upplevde den som väldigt lätt....kanske lite för lätt....
Bortsett från det så är det ju en kniv som ligger helt OK i prisläge och dessutom är den snygg... ;)

Att köpa en bra kniv är ju inte svårt...det är bara att öppna plånboken tillräckligt mycket, men att köpa en kniv till rätt kvalitet är lite knepigare.
Jag antar att de flesta av oss inte använder knivarnan i samma utsträckning som en kock gör och med det finns det också en risk att man betalar för mer kvalietet än vad man egentligen har nytta av.
Ungefär som alla som köper ugnar för 10-15000:- för att sedan använda dem till att göra Felix Pommes Frites... ::)

Ja...jag vet att det handlar om intresse och prioriteringar...men jag tror att ni förstår vart jag vill komma.

Så...gärna lite mer omdömme om ex Victorinox o andra knivar med ett lite mer moderat pris

Hasse

Jag är en amatöranvändare och förutom några knivar från Wüsthof har jag en Victorinox filékniv med fibroxhandtag. Det är väl inget direkt fel på Victorinoxen, men den ger inte tillnärmelsevis samma kvalitetskänsla som knivarna från Wüsthof.

Se denna tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=866.0

Anne

Jag har haft en Victorinox som verkligen var helt okej. En mellanstor kockkniv som nu bor hos mina föräldrar - den är mycket prisvärd.
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Jag har också funderat på en Victorinox med rosenträhandtag men kan inte bestämma vilken storlek jag ska ha.
Jag har en Wüsthof på 20 cm som är lagom lång men tyngden på kniven gör att den känns klunsig.
Victorinox finns 19 cm o 22 cm, om kniven är lätt kanske jag klarar 22 cm.
Hur lång är din kniv Anne?

Pekka

Det finns även en kockkniv extra hög, som är 20 cm....kanske ett alternativ..

dePaul

Är du ute efter en riktigt lätt kockkniv så skulle jag rekommendera den nya Mora of Sweden med 216 mm långt blad. Den väger runt 130 g: http://www.moraofsweden.com/index.php?cid=387

Kniven är tillverkad i ett utmärkt svenskt stål (Sandvik 12C27, härdat till 58 HRC) och bladet är tunnare än vad som normalt är brukligt. Den skär därmed väldigt effektivt.

agnetasch

Den extrahöga kockkniven har jag inte sett, 20 cm vore ju perfekt.

Frestande med en superlätt Morakniv. 199:- på Clas Ohlson, det kallar jag bra pris! ;D

Anne

Hm.. den är nog 20 cm tror jag. Fast helt hundra är jag inte, kan vara 18 kanske.
Anne's Food - min matblogg

dePaul

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-11 17:14
Frestande med en superlätt Morakniv. 199:- på Clas Ohlson, det kallar jag bra pris! ;D
Du kan nog inte få så mycket bättre för de pengarna. Faktum är att den sopar golvet med knivar som är mer än dubbelt så dyra. En Global i samma storlek är 3-4 ggr så dyr och trots det är den enligt min åsikt inte bättre.

Pekka

Citat från: Hasse skrivet 2008-12-11 12:13
Jag är en amatöranvändare och förutom några knivar från Wüsthof har jag en Victorinox filékniv med fibroxhandtag. Det är väl inget direkt fel på Victorinoxen, men den ger inte tillnärmelsevis samma kvalitetskänsla som knivarna från Wüsthof.

Se denna tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=866.0
Har ju kollat på Wüsthof också, men den är också dubbelt så dyr och frågan är om jag får dubbelt så mycket kniv för pengarna...
Kvalitetskänsla är ju alltid något väldigt subjektvt, men jag håller med om att det är viktigt. I alla fall för mig.
Frågan är om handtaget i rosenträ skapar en högre kvalitetskänsla än fibroxhandtaget...?

Pekka

Citat från: dePaul skrivet 2008-12-11 19:30
Du kan nog inte få så mycket bättre för de pengarna. Faktum är att den sopar golvet med knivar som är mer än dubbelt så dyra. En Global i samma storlek är 3-4 ggr så dyr och trots det är den enligt min åsikt inte bättre.
Finns den bara i den där gröna färgen på handtaget...???
I så fall faller den bort... :-\

Funderar på ett paket bestående av Victorinox :
- hög kock kniv 20 cm
- brödsåg 26 cm
- flexibel filekniv 20 cm

....för 949:-

agnetasch

Citat från: Pekka skrivet 2008-12-12 08:34
Finns den bara i den där gröna färgen på handtaget...???
Den är väl fräck; gallgrön. Piggar upp vilket kök som helst ;D
Tror jag investerar i den 21 cm långa brödkniven också för 179:- (en del ser inte vad dom kostar på sig)

Pekka

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-12 09:29
Den är väl fräck; gallgrön. Piggar upp vilket kök som helst ;D
Tror jag investerar i den 21 cm långa brödkniven också för 179:- (en del ser inte vad dom kostar på sig)
Nja...det blir lite väl piggt för mig  ;)
I mitt kök skulle den färgen kännas helt felplacerad.
Finns den däremot i andra färger är den inte helt ointressant, även om jag helst vill ha trähandtag.

CII

Jag var inne på att skaffa Victorinox tidigare, men efter att ha läst vad dePaul har skrivit om Mora of Sweden beslöt jag mig för att testa dem. Jag har använt två av deras knivar under ett par månader nu och är mycket nöjd, färgen till trots så är det mycket prisvärda knivar.

Hasse

Citat från: Pekka skrivet 2008-12-12 08:30
Har ju kollat på Wüsthof också, men den är också dubbelt så dyr och frågan är om jag får dubbelt så mycket kniv för pengarna...


Detta är mina högst personliga värderingar, men jag tycker att en Wüsthof är värd dubbelt så mycket pengar. Fast jag gillar tunga knivar och gör man inte det, ska man självklart välja något annat.

Har du möjlighet att känna på knivarna och jämföra innan du bestämmer dig?

Pekka

Citat från: Hasse skrivet 2008-12-12 10:42
Detta är mina högst personliga värderingar, men jag tycker att en Wüsthof är värd dubbelt så mycket pengar. Fast jag gillar tunga knivar och gör man inte det, ska man självklart välja något annat.

Har du möjlighet att känna på knivarna och jämföra innan du bestämmer dig?
Victorinox har jag kännt på och vikten var ett minus för de knivarna....aningen lätta.
Gillar också lite tyngre knivar.
Wüsthof har jag inte hittat ute ännu...de flesta butiker kör ju de vanligaste knivarna i sitt sortiment...ex Global som man hittar överallt

dePaul

Citat från: Pekka skrivet 2008-12-12 08:34
Finns den bara i den där gröna färgen på handtaget...???
Handtagsfärger som erbjuds: Vitt (nötkött), blått (fisk), gult (fågel), vinrött (vilt), rött (gris/fläsk), orange (lamm/får).

~Paul~

dePaul

Jag har tänkt lite på hur en optimalt utvald serie ur pris-/kvalitésynpunkt kunde se ut och det är det här jag kommit fram till:

- Kockkniv: AP Oxelgren 25, 25 cm långt blad

- Skalkniv (kort): Mora of Sweden modell 128-5267 (90 mm långt blad) eller Mora of Sweden modell 121-5290 (118 mm långt blad).

- Brödkniv/konditorkniv: Victorinox modell 52439 eller 52437 (den första med trähandtag, den andra med plasthandtag. I övrigt lika), 26 cm långt, sågtandat blad

- Filékniv/slicer: Mora of Sweden modell 129-38558, 21 cm långt blad

~Paul~

dePaul

Citat från: Pekka skrivet 2008-12-12 08:30
1. Har ju kollat på Wüsthof också, men den är också dubbelt så dyr och frågan är om jag får dubbelt så mycket kniv för pengarna...

2. Frågan är om handtaget i rosenträ skapar en högre kvalitetskänsla än fibroxhandtaget...?

1. Nej, de är inte dubbelt så bra. Inte ens hälften jämfört med Mora of Sweden. Mitt största förbehåll är stålkvalitén. Wüsthof använder ett tyskt Krupp/Thyssenstål som heter Werkstoff Nr. 1.4116 (andra namn på det här stålet: AISI 440A, SS/ EN 10088 och Duplex) härdat till runt 56 HRC. Dess största tillgång är rosttrögheten, dvs förmågan att motstå rostangrepp. Nötningsmotståndet är däremot lågt. Var beredd på att bryna kniven ofta!

Sandvik 12C27 som finns i Mora of Sweden sopar golvet med Wüsthofstålet. Det gör också Uddeholmstålet i Anders Petterknivarna.

Wüsthofknivarna är tunga och käns gedigna men ur materialsynpunkt är det inte värda pengarna. För samma summa pengar kan man faktiskt välja superba japanska knivar som är milsvida före Wüsthof gällande alla aspekter på en kniv.

2. Visst. Trä käns oftast trevligare än plast. I samband med samlarknivar skulle jag absolut välja en kniv med trähandtag. Men plast har också sina fördelar; det krymper inte, är inte känsligt för temperatursvängningar, fukt och uttorkning. Dvs, plasten spricker inte och nöts inte lika lätt som trä.

Förresten, rosenträ är en felöversättning från engelskan. Egentligen handlar det om jakaranda!

~Paul~

Pekka

dePaul : Intressant...även om jag bara blev än mer förvirrad...  ;)
Jag har det ju ganska besvärligt, eftersom jag inte bara söker bra knivar, utan även för mig estetiskt tilltalande knivar.
Att ett trähandtag förändrar sitt utseende över åren är för mig ingen nackdel...det bara visar att är ett levande material-
Ett plasthandtag ger mig inte samma känsla, även om jag vet att det är väldigt praktiskt.

Japanska knivar har det ju komit en uppsjö av, men av någon anledning så faller de inte mig i smaken rent designmässigt....i alla fall inte de som har en mer klassikt japansk utförande.

Ska dock kolla vidare utirfrån dina tips kring stålkvalitet och se om jag hittar knivar som även jag gillar till utseende

Nu ska jag alltså hitta en kniv som inte är för lätt, helst med trähandtag, ett mer "europeiskt utseende"....till ett anständigt pris....
Hmmm....det slutar väl med att jag sitter kvar med mina gamla knivar... :-\

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal