Snabb mat tips? Ej snabbmat tack!

Startat av rallysally, 2007-08-06 22:13

Föregående ämne - Nästa ämne

rallysally

Hej
Står varje dag efter jobbet och lagar mat till mina 4 barn och hemkommande mamma.
Tipsa mig om snabba maträtter och gärna godare sådana.
Icke: (tack ändå) makaroner , pepparotssås, potatismos, senapssås, ägglådor, pannkaka.
Finns det fler som man inte ska ge tips på?
Jag med flera tar emot alla rätter som passar in utöver ovan, stort som smått men snabbt,
tillagat menar jag då.
Lev gott

Andreas

Hänger inte riktigt med på "Icke" / "Finns det fler som man inte ska ge tips på?...

Menar du verkligen att alla rätter som man har potatismos till eller i är diskvalificerade?
Och samma alla rätter med makaroner/pasta till eller i?
Och pannkaka/ägglådor kanske det finns roliga snabba variationer på som gör det till helt nya rätter?
Den som inte frågar får inga svar.

rallysally

Ok, jag kanske var otydlig, ingen ingrediens är diskad ;) men jag vill ju inte ha dom vanliga varianterna, dom har vi kört några gånger ja...
Lev gott
Lev gott

Urban

Jag har 2 snabba maträtter som jag komponerade ihop när barnen var små och man behövde få fram mat snabbt på bordet.



Tärna falukorv i önskad mängd och lägg i en ungsfast form
Slå över en burk krossade tomater över korven och salta efter smak. Strö även på en gnutta socker för att dra ner syran från tomaterna litegrann (mina barn gillar inte när det blir för syrligt).
Krydda med oregano (valfritt) + lite vitpeppar
Rör samman korvtärningarna och tomatblandningen.
Strö sedan riven ost över detta och gratinera med ca:175-200 grader i ugn tills osten har fått fin färg.
Servera med makaroner.




Skiva kassler i jämntjocka skivor och lägg omlott i en ungsfast form.
Blanda en burk Creme Fraishé (lätt eller vanlig) med en liten burk mild tacosås + riven ost (i önskad mängd) + salt och peppar efter smak, och rör samman.
Bred blandningen över kasslern och gratinera med ca:175-200 i ugn tills du fått en fin färg på ytan.
Severas med ris.

Snabbt o lätt  ;)

rallysally

Lev gott

Andreas

Chilitonfisk
4 portioner

¤ 400 g penne
¤ 2 burkar tonfisk i vatten (avrunnen)
¤ 6 msk olivolja
¤ krossad vitlök
¤ chilipulver
¤ 2 dl vatten
¤ 1 dl vetemjöl

Fräs tonfisken i oljan med chili och vitlök efter dina smakpreferenser. Rör ut vetemjölet i vattnet och rör i. Servera till den kokta pastan.

Ska klura om jag kommer på nåt mer, inte så lätt det här med riktigt snabba rätter.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Vi gör ofta nån variant på risotto när vi har ont om tid och är hungriga. Det tar under en halvtimme från start till färdigt, och det tycker jag är rätt snabbt. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

1 pkt färsk pasta
1 pkt bacon
Olivolja med citronsmak

Koka pastan
Skär baconet i små bitar och knaperstek, häll sedan av fettet.
Blanda baconbitar med färsk pasta och servera.
Ringla citron-olivolja efter tycke o smak direkt på tallriken.



Anne

Oh - trevligt Urban. Det påminde mig om ett alternativ - istället för olivolja med citronsmak, dra ner ett par skedar pesto i pastan tillsammans med knaperstekt bacon. Jättegott. :)
Anne's Food - min matblogg

Tracey

Håller med Anne om att risotto är en kanonrätt att ta till vid ont om tid! Precis som med pytt-i-panna kan man slänga i det man har hemma. Själv har jag ofta i morötter, svamp, färsk sparris, vitlök o lite färska örter.

Jag har en kinesisk kompis som lärt mig en hel del knep i köket. Hon tipsade mig en gång om att steka tomater o ägg och äta ihop med ris. Kanonlätt o jättegott; det åt jag ofta under tuffa tenta-perioder...

Andreas

Eller istället för pesto - i med lite svamp också och på med parmesanost.

Tracey: kryddar du tomater, ägg och ris-blandningen på något speciellt sätt?
Den som inte frågar får inga svar.

Pite-Långnäs

Pytt i panna på rester.
Stek ihop:
kokt kall potatis i bitar
hackad lök
korv i bitar, bacon eller kött rester.
Krydda gärna med timjan.
Severas med stekt ägg och inlagda rödbetor.

Tracey

Andreas: Egentligen inte - lite salt o peppar räcker bra. (Brukar steka det i lite olivolja.) Men har man lite färska örter hemma, blir det så klart ännu godare.

rallysally

Ok, jag ser att de flesta har pasta o pytt.
Kanske vi redan har uppnått den snabba matens ädla konst?
Om man får utveckla... mat som lagar sig själv?
Kvart-20 minuter vid spisen och resten i ugnen/spisen.
(medans man sitter och skriver inlägg på något fånigt forum)
Gott liv
Lev gott

justrom

En enkel och god rätt att göra är Viltlax som jag postat om i dagens lunch/middag. Kör sök på Viltlax så får du se en bild på den också. Kräver minimalt med arbete om man köper färdiga laxfileer.

Här är receptet.
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=554763

En 3-åring gillade det, men inte haricot vertsen. Men man kan ju koka lite morötter istället för det gillar de flesta barn.

Anso

Vi har boken 100 rätter på 20 minuter av Barbro Lönnegren (76kr på adlibris) som vi tycker är bra.

Verkar komma en ny bok på samma tema Lättlagat på 20 minuter av Maud Onnermark (125 recept, 93kr på adlibris).

Annars brukar vårat lättlagat mest bestå av tina/värm fryst rätt/sås och koka pasta :D

rallysally

Vitlax var ordet. Prövas.
Börjar inse att jag nog har drivit själva tidsbesparingen vid tillagandet ganska långt själv.
En middag tar nog minst 15 minuter att tillaga. Tack för bra tips, jag tar till mig och prövar vidare.
Lås gärna tråden
Lev gott

Andreas

Rallysally, vilka snabba rätter du brukar du själv laga?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal