Två-gånger-i-grytan fråga!

Startat av smakakarin, 2009-03-09 10:32

Föregående ämne - Nästa ämne

smakakarin

Jag har tänkt att laga denna kinesiska klassiker till middag ikväll, men blev fundersam på vilken slags chilisås det ska vara i grytan. "het chilisås" står det, men menar de vanlig chilisås (baserad på tomat) eller hot sweet chili?? Det är ju trist om man tar fel så det blir helt galet...

Två-gånger-i-grytan-fläsk
Recept för 4 portioner.

500 g benfri fläskkarré
1 purjolök
2 morötter
3 vitlöksklyftor
olja
3 msk soja
2 tsk het chilisås
3 msk hoisin-sås (finns på asiatiska hyllan)

Skölj köttet. Dela det i två delar längs med fibrerna. Lägg i en kastrull med kallt vatten. Koka upp och skumma noga. Sänk sedan värmen och sjud i en halvtimme under lock.
Skölj purjolöken och skär i fem centimeter långa stickor. Skala morötterna och skär i lika långa tunna stickor. Skala och finhacka vitlöken.
Ta upp köttet och låt det rinna av ordentligt och svalna något. Skär sedan i tunna skivor eller strimlor.
Hetta upp olja på stark värme i en wok eller vid stekpanna. Fräs köttet och morötterna under omrörning tills det fått ordentligt med färg. Tillsätt vitlök, soja, chilisås och hoisin-sås. Fräs ytterligare någon minut under omrörning.
Servera genast, gärna med jasminris eller nudlar.

Så, vad tror ni?  :)

MvH Karin

Anne

Jag skulle tippa att det snarare är tabasco eller nåt åt det hållet som menas.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Jag brukar laga en liknande rätt och brukar då använda just het chilisås och det blir bra. Men det är ju jag, rätten är Kinesisk så frågan är vad de skulle använt i Kina? Kan man kanske hitta något orginalrecept någonstans?
Den som inte frågar får inga svar.

smakakarin

Borde det kunna funka då om jag köper en vanlig chilisås som är av den starkare sorten?
Samtidigt tycker jag det bryter lite från det klassiskt kinesiska, men det kanske är tanken...

Citat från: Anne skrivet 2009-03-09 10:33
Jag skulle tippa att det snarare är tabasco eller nåt åt det hållet som menas.

smakakarin

Citat från: Andreas skrivet 2009-03-09 11:16
Jag brukar laga en liknande rätt och brukar då använda just het chilisås och det blir bra. Men det är ju jag, rätten är Kinesisk så frågan är vad de skulle använt i Kina? Kan man kanske hitta något orginalrecept någonstans?


Jag sökte på receptet på Google nu men fick bara upp samma recept, dvs ett med 2 tsk hot chilisås. Eftersom det bara ska vara 2 tsk så borde det ju vara något som är riktigt starkt.

Anne

Nån slags *stark* chilisås helt enkelt, sånt som säljs i små flaskor. Inte Felix chilisås, liksom :) Håller med, eftersom det är så liten mängd så tror jag nog att det är något riktigt hett som avses. Och i Kina använder man massor av tabascoliknande såser, som är typ "flytande peppar". Allra mest genuint blir det antagligen om du kliver in i närmaste asiatiska livsmedelsbutik - men i brist på det tror jag det går bra med nästan vad som helst :)
Anne's Food - min matblogg

dePaul

Citat från: smakakarin skrivet 2009-03-09 10:32
blev fundersam på vilken slags chilisås det ska vara i grytan. "het chilisås" står det

Två-gånger-i-grytan-fläsk
jasminris eller nudlar.

Så, vad tror ni?
Det här är en variant på en känd kinesisk rätt som varierar lite när det gäller ingrediensval. I min bok så finns det ingen morot eller vitlök med i receptet. Däremot finns chilipasta och både röd och grön paprika.

Chilisåsen som receptet syftar på består av röd chilipeppar, vinäger, plommon, salt och sesamfrön. Den är hyffsat stark. Jag har med mycket lyckat resultat lagat denna sås hemma.

Så här gjorde jag i grova drag:

1. Ansa chilifrukten
2. Späd sviskon/plommonpuré med vinägern och tillsätt salt till en smakmässigt balanserad smet
3. Rosta sesamfrön och kör de i mortel eller kaffekvarn (eller använd Tahini)
4. Kör alltsammans i blender samtidigt som du strilar ner ljummet vatten så att rätt konsistens erhålles. Den skall inte vara för tjock och inte för lös. Ungefär som tomatjuice.

Smaka av.

~Paul~

jelvis

Fuchsia Dunlop är väl den främsta västerländska auktoriteten på Sichuanmat.

Från "Sichuan Cookery" (vilken för övrigt är en fantastisk kokbok)
350g streaky pork belly
6 baby leeks
2 tablespoons groundnut oil or lard
1 1/2 tablespoons chili bean paste
1 1/2 teaspoons Sichuanese sweet wheaten paste or sweet bean paste
2 teaspoons fermented black beans
1 teaspoon dark soy sauce
1 teaspoon white sugar
salt

Jag har gjort den några gånger men tyvärr så är det inte helt lätt att hitta riktiga ingredienser.
Som substitut för "chili bean paste" så använde Fuchsia själv Lee Kum Kees chili bean sauce när hon lagar i UK.

Som substitut för "sweet wheaten paste" så rekommenderas någon alternativ söt bönpasta. Hon pratar också om Hoisinsås som ett substitut när "sweet wheaten paste" används som dipsås men Hoisinsåsen skall vara mycket sötare än originalet.

För egen del så är det viktigaste att ha en ordentlig "chili bean paste" och fermenterade svarta bönor. Utan det så blir det en helt annan rätt i mitt tycke. Vilket inte behöver vara fel.

Fermenterade svarta bönor är för övrigt underbart. Jag äter dem som snacks ibland.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal