Lätta gjutjärnspannor

Startat av SimonH, 2013-07-28 21:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Rob

I USA använder väldigt många gasspis så det är mycket möjligt. Stog det inte så vet inte jag heller. Hursom så hade vi inga sådana problem under 3 år med min gamla skeppshultpanna....

Hasse

I hela mitt liv har jag använt klassiska, tunga gjutjärnspannor, både på gas- och elspisar, och älskat dem. Och det gör jag fortfarande! Min favorit är en gammal Ronab som jag har fått begagnad och inte ens vet när den är tillverkad. Den är tveklöst mycket bra!

Men, nu har jag hittat något nytt som har både den klassiska pannans gjutjärnsegenskaper och fördelarna med en panna i tunnare gods. Den är smidig att hantera och jag slipper att vänta en halv evighet på att den ska bli varm, samtidigt som gjutjärnets härliga stekegenskaper finns där.

Har du elspis och ett antal hundralappar att spendera på köksprylar: Prova en lätt gjutjärnspanna.

Har du gasspis: Fortsätt med dina klassiska gjutjärnspannor.

SimonH

Vilken service här på forumet, man frågar efter erfarenheter och Hasse går ut och köper en och provar! Tackar! Kul att du verkar nöjd. Ska försöka kolla på dom själv när jag har tid.

Hasse

Detta är väl ingen service som man ska ta för givet, men nu råkade det vara en pryl som jag själv blev väldigt nyfiken på att prova. Tur att jag trivs med pannan, annars hade jag skickat räkningen till dig, Simon.   ;)

Helge

Nu har jag använt stekpannan i snart 2 månader och är mycket nöjd. Stekt det mesta, utom fisk, i den och i dag en omelett och det fungerade alldeles utmärkt. Det enda "negativa" är att bottenytan inte är större men OK, fördelarna överväger.
/Helge

nicklas

Jag äger en sådan panna, en av mina bästa pannor men jag kan ändå inte rekomendera den, skaffa en vanlig gjutjärnspanna istället, dessa är bedrövliga att tvätta rena och lämnar märken som gör att de ser smutsiga ut.

De verkar befinna sig någonstans mellan en rostfritt stål panna och en gjutjärn, med nackdelarna från båda..  man kan inte se någon fond eftersom det är en svart gjutjärnspanna och den håller inte hettan som en gjutjärnspanna gör, dessutom tåler den inte hög värme i ugnen så som gjutjärnspanna är den helt värdelös.

Är det för tungt med gjutjärn för dig så skaffa helt enkelt inte en, detta är en gimmick. du får ut så mycket mer utav en multi lagrad stålpanna med stålhandtag och de väger mindre också.


Mat-Janne

Jo, jag kör en tjock gjutjärnspanna på gasspisen när jag steker biff och hamburgare. Temperaturen blir stabilare än med tunna plåtpannor.
Dessutom får man lite workout när den förflyttas och lyfts ...  ;D
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal