När äter du middag?

Startat av agnetasch, 2009-02-22 12:16

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Här hemma svallar alltid diskussionens vågor om vid vilken tidpunkt vi ska äta middag. Eftersom vi inte har något att anpassa oss efter (barn, träning eller kvällkurser) äter vi kl åtta på kvällen. Det är mitt fel; jag vill skjuta på dagens höjdpunkt så länge det går :-[
Mannen tycker det är sent, han gnölar jämt om att alla "normala" familjer äter mycket tidigare (som han gjorde i sin barndom med en mamma som var hemmafru)
Men hur är det egentligen? När äter DU middag? Och varför just den tidpunkten? Barn? Jobb? Fritidsaktiviteter? Är vi väldigt onormala som äter kl åtta?

kjpil

Jo det verkar helt crazy med klockan åtta. Jag äter middag 19.55 prick  ;)

Det är nog vädligt bra att ha uppsatta måltidsrutiner, särskilt om man har barn så de får lära sig ta middagen organiserat, trevligt och med ro - jag har inte helt kommit in i det där. Svårare när man bor själv.

PerG

Vardagar äter vi ungefär 17.30-18.00 nånstans men på helger äter vi efter att sonen (11 mån) har somnat vid 20.00-20.30-tiden. Vardagar äter vi strax efter att min fru kommit hem från jobbet (jag brukar ha maten i princip färdig då). På helger vill vi äta i lugn och ro och då skjuter vi på det (dagens höjdpunkt som sagt ;)

helfgren

Här hemma äter vi middag vid 16:30-17:00 . Skulle jag vänta längre skulle jag förgås av hunger , men det är väl för att man har dem rutinerna . Att äta middag klockan åtta skulle för mig vara en omöjlighet .

MVH// Henrik
Carpe diem

Hasse

Här blir det också vid åttasnåret. Efter jobbet vill jag ta det lugnt en stund, syssla med viktiga ting som att läsa Matforum och liknande innan det är dags att tänka på middagen.

bryggens

Här äts det sällan "middag"
Båda arbetar, kommer hem vid 17-18-tiden, finns ingen tid att laga mat då , det kan bli någon varm macka eller liknande.
Tiden som blir "över" använder vi till att laga lunch till dagen därpå istället.

annamaria

Flickorna hämtas 16.00, gossen är då redan hemma. Maten påbörjas omedelbums för då är alla vrålhungriga och knappt verbala. Maken anländer 16.50 ännu tystare. Maten serveras ca 17. Kl 17.15 pratar vi alla glatt med varandra igen. För att genomföra detta krävs lite planering, idag har en köttgryta puttrat när man ändå är hemma. Vissa dagar är jag ledig eftersom jag jobbar helg i bland och då kan det bli matlagning i massor.

Kl 20 hade vi nog legat som skakande små högar alla 5 om vi inte fått mat!  ;D

En liten go macka kan dock slinka ner vid 20  :-[ Så det är dags snart.....

kryddburken

Vi har ganska bestämda mattider tycker jag! Vardag som helg faktiskt!
Frukost 07:00
Lunch 12-tiden
Middag 17:00
Lätt kvällsfika (barnen) 19:00

Skolbussen går tio i åtta på vardagar så helger äter vi frukost kanske vid 8 istället. Men annars så är lunch och middag alltid samma tider om det går, ibland är man bortbjuden, ibland har vi heldagar i skogen och då blir det lite skiftande! Barnen kvällsfikar alltid 19:00 före läggdags (20:00) men de hoppar vi vuxna över!

Kan ju även tala om att när det är skola så äter barnen lunch 10:30?? Vilket jag tycker är på tok för tidigt... Sen mellanmål halv tre de två dagarna i veckan de är kvar på fritids, och då är dom verkligen hungriga när klockan är 17:00! Våra rutiner är nog ganska ställda efter barnen, annars hade vi nog hellre ätit lite senare, kanske vid sex, halv sju istället!

Filippa

Ja, som singel så blir det typ när jag kommer hem. Vid 18-tiden om jag åker direkt från jobbet, vid 19.30 om jag tränar och på helgerna mellan 17-19 beroende på aktiviteter och lunchintag.

Krista

Här lagas maten efter middagen :) Jag trillar nämligen in dödshungrig efter jobb/träning kl 17.30/19.30 och äter småplock eller värmer rester till middag, och sen när jag är mätt och belåten kan jag börja laga mat! Den maten blir matlådor eller "rester" som jag kan äta nästa kväll när jag kommer hem med hungertunnelseende.

Mickan

Inget är onormalt och inget är normalt! Gör det som passar och se glad ut! Lagad mat då och då är inte fel, macka funkar väl också!

Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Om man jobbar på krogen så äter man frukost,luch,middag hela dagen på stående fot. Nu gör ju som tur inte alla det. Vissa människor har lite kultur ang maten. Men om du tittar på medelhavsländerna tex så äts det aldrig före 9 på kvällen.
Konstigt va? 8)

/rolf
Matforum är bäst

ensidamedmat

Innan vi fick barn så åt vi alltid sent 19-20 tiden.Lite väl sent för mig egentligen som stiger upp kl.5 nästan varje dag...
Sedan vi fått barn så försöker vi äta senast kl 18.
Åsa/ensidamedmat

Kari

På vardagar står siktet på 18. Blir det senare så blir det en liten smörgås under tiden så humöret hålls uppe, främst de små liven då... ;)

Annars så är fasta tider inte speciellt fasta på helger och lediga dagar.

smakakarin

Vi äter middag klockan sju, i stort sett varje dag. På helgerna äter vi lite tidigare eftersom man ska hinna med både förrätt och varmrätt. För oss passar det bra. Vi är dock bara två vuxna, men min karl tränar kl 18 så sjuk brukar bli perfekt när han kommer hem vrålhungrig efter träningen :)

Citat från: agnetasch skrivet 2009-02-22 12:16
Här hemma svallar alltid diskussionens vågor om vid vilken tidpunkt vi ska äta middag. Eftersom vi inte har något att anpassa oss efter (barn, träning eller kvällkurser) äter vi kl åtta på kvällen. Det är mitt fel; jag vill skjuta på dagens höjdpunkt så länge det går :-[
Mannen tycker det är sent, han gnölar jämt om att alla "normala" familjer äter mycket tidigare (som han gjorde i sin barndom med en mamma som var hemmafru)
Men hur är det egentligen? När äter DU middag? Och varför just den tidpunkten? Barn? Jobb? Fritidsaktiviteter? Är vi väldigt onormala som äter kl åtta?


Kari


jobro

Såhär i sommartider så käkar jag middag rätt sent. I runda slängar runt 21.30. Jag käkar tidigare om hungern sätter in, men överlag så är det så sent jag käkar. :)

Alexander B

Frukost:07:30
Middag:12:30
Kvällsmat:18:30
och eventuellt mellanmål(kaffe,te):10:00 och 16:00

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal