Rätt av KF väst (coop) bojkotta Israel?

Startat av Andreas, 2010-04-11 11:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

En majoritet av de närvarande 425 medlemmarna på KF västs http://www.konsumentforeningenvast.se/ årliga stämma i Göteborg röstade för att Coop-butikerna ska sluta sälja israeliska produkter. http://www.dn.se/ekonomi/kf-vast-vill-bojkotta-israel-1.1075745

Rätt eller fel?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Bojkott är ett oerhört känsligt ämne. Man måste ställa sig frågan vem det drabbar. Är det så att den enskilde producenten förlorar, helt eller delvis, möjligheten att sälja sin produkt och att bearbetningsanläggningar får mindre att göra. I så fall blir det svårare för den lilla människan att klara sig. Om detta sker i en väl fungerande demokrati kan dessa kanske gå ihop och påverka sina politiker att agera annorlunda. Detta enbart förutsatt att de själva är emot de ageranden som föranlett bojkotten.
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Allmänt tycker jag att bojkott kan vara befogad. Det är ett tydligt sätt för oss konsumenter att visa att vi, av någon anledning, inte vill ha en vara. Det kan t.ex. vara på grund av att varan innehåller ett tillsatsämne vi inte vill befatta oss med, att varan tillverkats på ett oetiskt sätt eller av rent politiska skäl.

Visst, bojkotter drabbar inte endast företag och stater, utan det finns ju alltid en liten människa längst ned på stegen. Men genom en bojkott visar jag min ståndpunkt, och för mig hade det känts djupt oetiskt att köpa en vara som inte inte ger mig ett rent samvete. Detta låter lite högtravande och inte är det lätt att veta om varje pryl man köper är producerad på ett schysst vis, men hellre göra något litet, än inget alls.

Är det då rätt av en organisation, som t.ex. KF, att bojkotta varor? Ja, det tycker jag. Lika väl som att jag som privatperson kan ha en uppfattning i en fråga, kan en organisation ha det. Det kan t.ex. vara att man beslutat att inte sälja ägg från burhöns.

Jag citerar ur KF motion 12:

KF Väst ska enligt sina stadgar "bidra till en hållbar utveckling för människor och miljö" och "stödjer samhällets demokratiska principer och alla människors lika värde".

Med detta som utgångspunkt argumenteras i motionen vidare för att KF Väst inte ska saluföra israeliska produkter. Jag tycker att KF gjorde rätt.

Motionerna finns att läsa på KF Västs hemsida:
http://www.konsumentforeningenvast.se/templates/Page.aspx?id=233

Andreas

Citat från: Mickan skrivet 2010-04-11 13:31
Man måste ställa sig frågan vem det drabbar. ...svårare för den lilla människan att klara sig.


Citat från: Hasse skrivet 2010-04-11 16:10
Visst, bojkotter drabbar inte endast företag och stater, utan det finns ju alltid en liten människa längst ned på stegen.


Hur ser det ut rent konkret i Israel, hur fattigt är folket relativt sett och hur hårt drabbas det av en bojkott?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Jag tycker det är rätt att bojkotta Israel, med tanke på deras bakgrund är det riktigt sjukt hur de beter sig mot Palestinierna.

David

Citat från: Andreas skrivet 2010-04-13 08:53
Hur ser det ut rent konkret i Israel, hur fattigt är folket relativt sett och hur hårt drabbas det av en bojkott?
De har en GDP på $28,900 jämfört med sverige som har $36,502. Så inte speciellt stor skillnad.

Man måste ju få bojkotta hur man vill.

Andreas

Intressant, var hittade du de siffrorna? Jag antar att det är ett snitt per capita. Fast det säger kanske i och för sig inte så mycket om hur fattiga "the small people" :) är... i vissa länder är inkomstskillnaderna stora.
Den som inte frågar får inga svar.


Andreas

Ah CIA! Ser att de även tillhandahåller en del andra ekonomiska mått, jag nämnde ju inkomstskillnader och då verkar "Gini index" relevant "This index measures the degree of inequality in the distribution of family income in a country." https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2172rank.html

Israel 39,2
Sverige 23,0
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal