IKEA Food - vem gör den?

Startat av crlhrv, 2007-09-15 12:26

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

2007-09-15 12:26 Last Edit: 2007-09-15 12:30 by crlhrv
De senaste åren har IKEA satsat allt mer på att, vid sidan av möbler och inredning,  tillhandahålla matprodukter. För några år sedan kunde man på utländska IKEA-varuhus (också i Sverige?) köpa Wasa knäckebröd och Abbas sillar men sedan var det mer eller mindre stopp. Nu har IKEA satsat på något de kallar Montera och Dinera där tanken är att det ska vara lika enkelt och gå lika snabbt att laga mat som det också är att skruva ihop möblerna (kan ju diskuteras...). I de nya matavdelningarna återfinns fortfarande externa varumärken som t ex Frödinge Ostkaka men allt fler produkter går under namnet IKEA Food. På förpackningarna står det att maten producerats av IKEA Food Services AB och de flesta produkter (alla?) har svenskt ursprung. Är det här produkter som IKEA Food de facto själva producerar eller är det noname-produkter producerade av en tredjepartstillverkare som sedan märks om? Det skulle vara intressant att få reda på ifall IKEA numera också är matproducent och i vilken kvalitetsklass deras mat befinner sig. Om sillen t ex produceras av Abba men säljs som IKEA skulle det vara kul att jämföra hur Abbas sill står sig gentemot sillen från IKEA, visst måste det finnas skillnader?
Är det någon som vet eller kan ta reda på om IKEA producerar sin egen mat eller om den kommer från externa producenter? I sådana fall, vilka är dessa producenter?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Fredrik Goldhahn

IKEA köper in sig för att klämma dit sitt varumärke...precis som de tex gjort med Whirlpool by IKEA (man kan köpa vitvaror också på IKEA, det visste ni kanske inte?). Producerar gör de inte. För en "liten" producent kan ni kanske förstå vad avtalet att distribuera till hela världen innebär? =) Så de är nog inte svårövertalade att trycka dit IKEA...om man säger så...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

crlhrv

Fredrik: har du erfarenhet av IKEAs vitvaror? Skiljer sig Whirlpools IKEA-varor kvalitetsmässigt mot ordinarie varor i Whirlpoolsortimentet utan IKEA-stämpel? Har du någon koll på vilka dessa mindre matproducenter är? Är det rimligt att anta att det är Abba som gör sillen eller är de för stora för det?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Distribuera till hela världen låter ju onekligen lockande, men innebär inte ett samarbete med Ikea också en väldigt hård prispress..? Vad innebär det för den lille producenten på lite längre sikt?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Jag har gjort endel jobb för en tillverkare av färdigmat och köttprodukter. De producerade köttbullarna till IKEA enligt i princip samma recept som de säljer sina egna med (lite annan kryddning). IKEA ställer stora krav på leveransprecision och de köper stora volymer. För de flesta tillverkare är detta en kanonchans och de säljer därmed säkert gärna sina produkter som "private label" (med kundens namn på förpackningen). Mycket möjligt att Abba gör sillen till IKEA.


IKEA är så vitt jag vet Sveriges största matexportör och givetvis pressar de priserna enligt sin vanliga filosofi, rätt kvalite och billigt.

Fredrik Goldhahn

IKEA jobbar både med stora och små företag, naturligtvis skiljer sig inte kvalitet och funktion, men priset är ofta väldigt, väldigt bra eftersom det rör sig om stora volymer som sagt. Kan man stå ut med att det står IKEA på Whirlpool'en så kan man spara några hundralappar eller mer.

Har "erfarenhet" eftersom mitt x jobbade väldigt länge på IKEA. Vissa produkter från exempelvis Lithells och Dafgård görs exklusivt för IKEA om jag inte minns fel...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Dennis-Kock

IKEAs färdigmat känns så abbasill över det hela och köttbullarna är nog scan skulle jag gissa. Att köpa mat från producenter och sedan sätta sitt eget namn på det har blivit mer och mer poppis se bara på 7-eleven någon som tror att dom lagade sin egen mat aldrig att dom gör dom köper från servera mot att dom får sätta sitt eget namn på maten.
en bruleé är som en kvinna het på utsidan men kall på insidan ;)

Sweber

När det gäller vitvaror så påstår vår lokala vitvaruhandlare att Whirlpool har ett sortiment som spänner över allt från gränsfall till skräp till världsklass. IKEA köper inte från Whirlpoon nordic, som är agent för märket i norden, utan köper centralt. Vi i norr har generellt ganska höga krav på våra vitvaror jämfört med tex sydeuropa och stora delar av asien. Detta gör att Whirlpool Nordic, för att kuna hålla ett anseende som en leveratör av bra grejor, har en minimikvalitetsnivå p det dom marknadsför. Whirlpools enklaste prylar med lägst kvalite kommer inte hit till oss. För att kunna hålla en låg prisnivå, köper dock IKEA en hel del av dessa enklare produkter som man annars måste åka till tex Turkiet för att hitta i butikerna. Detta genererar så mycket "garantiärenden" på IKEA-sålda Whirlpool-produkter att Whirlpool nordic, som måste ta hand om garantiärendena, har nyligen lyckats teckna ett avtal där IKEA hjälper till att betala garantikostnaderna.

Detta enligt min vitvaruhandlare.

När vi valde vitvaror till vårt kök tittade vi på IKEAs Whirlpool-produkter och tittade man på specar var gäller tex bullernivåer och energi/vattenförbrukning på diskmaskiner så insåg man att det inte var premiunmaskiner dom sålde utan det kändes som äldre maskiner med lågt pris. I den vanliga fackhandeln var det inga problem att hitta maskiner med betydligt lägre ljudnivå och energiförbrukning än det bästa IKEA hade att erbjuda.

Att det står Whirlpool på en maskin är med andra ord ingen garanti för hög kvalite.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

sweber: jag antar att man får vad man betalar för, och ingenstans är det tydligare än på IKEA (möjligtvis H&M också, men det gäller att man köper rätt produkter).
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

NM

Jag återvänder till ämnet IKEA Food... Slog upp på nätet "vem tillverkar IKEAs knäckebröd", detta eftersom jag bor i utlandet och just köpt det välkända runda knäckebrödet (i stort format) och tyckte att det hade en bismak av fisk. Tyvärr är det på inget sätt samma smak som de välkända märkena Wasa, Leksand etc. så om det är någon av dom som producerar för IKEA, så vet jag inte vad det är dom ändrar i kryddningen. Tills vidare slår jag mig till tåls med att vänta på besök av familjen, som kan ta med sig Wasa eller Leksand  ;) Konceptet att kunna köpa svenskt när man bor i utlandet är fantastiskt, men tycker det är synd att IKEA inte behåller originalmärkena, jag upplever inte att det billigare för att det står IKEA på förpackningen, förutom hjortronsylten kanske...  :)

Björnmat

Jag brukar köpa Ikeas sill när jag är där, och jag upplever den vara väldigt snarlik den man kan köpa av Abba. Kan det vara samma producent bakom dessa?

Andreas

Tror inte det är Abba som gör Ikeas sill. Ikea slängde ju ut alla svenska varumärken för några år sedan. Förmodligen för att Ikea tjänade för dåligt på dem (läs: tjänar bättre på att låta andra producera). http://fri-kopenskap.se/nyheter/ikea-nobbar-svenska-varumarken/

Jag gissar att Ikea Food-produkterna tillverkas precis var som helst i världen hos dem som uppfyller Ikeas kravspec och tillverkar billigast.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal