Kan man göra ljus av julost?

Startat av Andreas, 2012-12-28 13:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Julost är täckt med ett lager rött vax. Det finns något som heter vaxljus. Är det möjligt att göra vaxljus av vaxlagret från en julost?
Den som inte frågar får inga svar.

Robert021

Det låter inte omöjligt. Du behöver en veke och antigen smälta ner vaxet eller packa det hårt runt veken.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

agnetasch

Så synd att jag skalat bort o slängt det mesta av det röda skalet på våra julostar :( Var köper man ljusveke?

Robert021

www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Hasse

Det måste nog till ganska många ostar innan det blir tillräckligt för något ljus i rimlig storlek.

Men är inte ostarna täckta med paraffin? Min farmor täckte sylt och gelé med paraffin för att få det riktigt tätt i burken.

Robert021

Med en veke kan du få parafin att brinna i ett ljus som stearin, kanske inte lika bra. Men det ska gå. ;)
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2012-12-29 09:59
Så synd att jag skalat bort o slängt det mesta av det röda skalet på våra julostar :( Var köper man ljusveke?


Vanligt steksnöre funkar nog bra som veke.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal