Umeå: Garaget

Startat av Andreas, 2008-05-17 17:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Garaget är en grillrestaruang som ligger på Umedalen 5 km väster om Umeå centrum. http://www.garagetbbq.se Förmodligen är byggnaden just ett gammalt garage eftersom den är väldigt smal och avlång och har fullt med dubbeldörrar omgjorda till fönster längsmed långsidan.

Kanske är det den udda planlösningen som gör att garderob inte fått plats, ett äldre par som vill lägga undan cykelhjälm och ytterkläder får lägga dessa på några barnstolar i ett hörn, jag hänger min jacka över stolsryggen. Över huvud taget känns det trångt, borden för olika sällskap står väldigt nära varandra och mellan dem står en löjligt liten skärm, det här är inget ställe för de som vill prata någorlunda ifred.

Inredningen skall leda tankarna till glöd och kol och går i rött och svart och är ganska varm och trevlig men utsikten är inte lika trevlig, jag hamnar vid ett bord med utsikt genom en av garagedörrarna där man kan se en betongyta där det står staplade utemöbler av stål med gamla lövhögar under och nån cigarettfimp eller om det var portionssnus.

Menyn är väldigt köttig, råkar nån i sällskapet inte gilla kött är det enda som finns att välja på grillad lax, trist!

Servitören som tar emot är zombieaktig, inget glatt välkomnande där, det känns mest som att han tycker det är jobbigt när det kommer gäster. Dessutom dröjer det bra länge innan man får beställa trots halvfull lokal. Över huvud taget kändes servisen virrig, de verkar inte ha nåt system för vem som har vilket bord utan springer omkring lite hur som helst. När förrätten kommer och det visar sig vara fel förrätt bärs den iväg utan ett ord (dock hör man hur kökspersonalen skrattar när det felaktiga når köket) och några minuter senare kommer rätt förrätt utan kommentar.

Till förrätt äter jag kolgrillat scampispett á 79:- som består av ett gott vitlöksbröd ovanpå ett pestoduttat spett med milt grillsmakande inte helt varma jätteräkor ovanpå en trist, menlös och torr sallad bestående av äpplen, squash och för mycket rödlök. En av de sämsta förrätter jag ätit på länge.

Under förrätten hörs servitören fråga ett annat sällskap hur maten smakar och mannen där säger att köttet var senigt. Ajdå, det bådar inte gott. Jag är redo att ta fogsvansen och såga detta ställe jäms med fotknölarna när varmrätten anländer, BBQ-grillad oxbringa á 195:- - "Det här år BBQ när den är som bäst .. grillas mellan 6 och 8 timmar över lönn- och björkved" står det i menyn. Jojo, stora ord från ett ställe där inte mycket är rätt hittils. När servitören dessutom lämnar gigantiska fettiga fingeravtryck efter sig när han ställer ner den svarta tallriken (på bild i nordväst) på vilken varmrätten serveras undrar jag om fogsvansen verkligen räcker till, kanske är 18" motorsågen hemma i garaget mer lämplig? Men varmrätten visar sig faktiskt vara riktigt riktigt god, underbart mört rökigt fylligt kött med en härlig fettrand serverat med en fyllig husets BBQ-sås och en välbakad potatis med gott vitlökssmör.

Det var riktigt nära totalsågning men varmrätten räddar situationen. Så visst, vill du äta en god BBQ-grillad köttbit är kanske detta inget dumt ställe om du kan ha överseende med ointima bord, erbarmligt tafflig personal och undviker scampispetten.

Betyg: 3/5
Den som inte frågar får inga svar.

Rookie-T

Bra ress!

Men stället ser ju onekligen ut som en kiosk :P

Maten såg även lite tråkigt upplagd ut. Men det viktigaste är ju hur det smakar och det verkade vara bra :)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Andreas

Tack Rookie-T!

Missade att skriva att servitören slog till mig på axeln i sin iver att komma åt disken efter förrätten, inte för att det spelar nån roll så men det är ytterligare en detalj som förklarar varför jag inte är vidare imponerad av personalen.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Andreas

Nej tyvärr, jag var helt oförberedd. Men nästa gång så. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Zombieaktig.. *ler*

Har sett stället från bil fönstret men när det var stängt i julas eller om det var påskas, trodde det var en övergiven korvkisok. Nu ser bilderna riktigt trevliga ut utan plogvallar och glopp.

Visst ligger det i närheten av där man för länge sedan kunde titta på psykiskt sjuka i en grop på söndagar?

Rookie-T

Citat från: elka skrivet 2008-05-19 16:45

Visst ligger det i närheten av där man för länge sedan kunde titta på psykiskt sjuka i en grop på söndagar?


Ursäkta? Vart bor ni? Black side of the moon?
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Kari

Jag Värmdö, Stockholm. Andreas bor i Umeå vad jag vet. Pink Floyd på baksidan..  ;)

Återkommer om "gropen" när jag fått fakta. http://sv.wikipedia.org/wiki/Umedalens_sjukhus är skrämmande nog.


agnetasch

Jag bodde på Umedalen första halvåret av mitt liv, fick inga men av det. Eller...? ::) ::) ::)

Rookie-T

2008-05-19 17:24 #9 Last Edit: 2008-05-20 00:14 by Rookie-T
Citat från: elka skrivet 2008-05-19 17:18
Jag Värmdö, Stockholm. Andreas bor i Umeå vad jag vet. Pink Floyd på baksidan..  ;)

Återkommer om "gropen" när jag fått fakta. http://sv.wikipedia.org/wiki/Umedalens_sjukhus är skrämmande nog.




woooohhh thats some bad juju magumbo! Men där ser man... sjukt.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Jonas

Citat från: elka skrivet 2008-05-19 16:45

Visst ligger det i närheten av där man för länge sedan kunde titta på psykiskt sjuka i en grop på söndagar?


Vad har det med det här att göra ?? Nä visa lite respekt för dom svaga!

Rookie-T

Citat från: Jonas skrivet 2008-05-19 23:24
Vad har det med det här att göra ?? Nä visa lite respekt för dom svaga!


Jo jag tror ingen här på något sätt säger att man inte ska visa de svaga respekt. Det handlar väll mer från början om vart stället var beläget samt att Elka tydligen har nått minne om en riktigt weird plats i närheten där något som detta försegicks.... Läs wiki länken. Mycket bizzart. Människor är ibland så hemska.....
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Andreas

Håller med Jonas man ska inte skoja med de svaga. Den där jättestora gropen Elka nämnde var hur som helst nåt väldigt påtagligt i miljön utanför restaurangen och något jag undrade över när jag var där så om nån verkligen har nån trovärdig källa till varför det finns en stor grop där så berätta gärna.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Intensionen med min frågar var inte att skoja med psykiskt sjuka eller svaga personer.
Vad folk gjorde förr i tiden på söndagar är upp till var och en.
Servitören som Andreas betjänades av har nog en helt vanlig ung man. Zombies finns inte på riktigt.

Jonas

Ok det är bra. Jag förstod inte riktigt vad du menade. Blir bara så arg på folk som pucklar på dom som har det svårt. Typ regeringen ja ja nog om det jooo föresten så tror inte jag heller att det finns zombies.

Andreas

Lördag om en vecka firar Garaget ettårskalas genom att helgrilla en oxe. http://www.folkbladet.nu/?p=115191
Den som inte frågar får inga svar.

Per

Citat från: Andreas skrivet 2008-05-20 12:57
Håller med Jonas man ska inte skoja med de svaga. Den där jättestora gropen Elka nämnde var hur som helst nåt väldigt påtagligt i miljön utanför restaurangen och något jag undrade över när jag var där så om nån verkligen har nån trovärdig källa till varför det finns en stor grop där så berätta gärna.


Gropen uppstod vid bygget av sjukhuset då sand hämtades därifrån.
För några år sedan var det aktuellt att fylla igen den. En mindre (ja, liten) folkstorm klarade den kvar till glädje för små barn med skrana, bob eller annat åkdon.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal