Är en elgrill något att ha?

Startat av Andreas, 2007-06-05 09:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: Stellan skrivet 2007-06-05 08:46
Men faktum är att jag blivit alltmer såld på elgrillen som hustrun vann på ett lotteri.


Hur stor grillyta har den? Hur snabbt kan man börja grilla?

Blir det egentligen någon vidare grillsmak av en elgrill? Finns det något liknande flavorizers till elgrillar?
Den som inte frågar får inga svar.

Stellan

Grillytan är 0,85 kvadrat, om jag inte minns fel. Inte jättestort, men eftersom ytan är rektangulär känns den mer lättmöblerad, liksom.
Man får självklart ingen röksmak från en elgrill, men får man verkligen det från en kolgrill? Jag tillhör nog kättarna i det avseendet - det är mycket snobberi med det där, tycker jag. Bättre att smaksätta med kryddor, glazer och marinad. För övrigt är min favorit på grillen en riktigt maffig barbacoa, eller nån annan spicy korv.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Urban

Vad är barboca för korv?. Vilket land härstammar den ifrån?

Andreas

Jag har inte själv testat någon elgrill, men det finns visst ett danskt blindtest med tio familjer. "Slutsatsen var att gasolgrillat smakade något bättre än kolgrillat medan elgrillat var klart sämst." http://sydsvenskan.se/hus/article100411.ece
(Hur själva testen gick till framgår tyvärr inte.)

Är det jobbigt att rengöra en elgrill? Blir inte elspiralen väldigt ingrodd med fastbränt fett som droppar på den?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Vissa elgrillar har elslingorna på ovansidan vilket jag tycker verkar vara mera praktiskt ur rengöringssynpunkt.
Tror att det kan bli svårt att rengöra elslingan om den ligger på nedersidan..

Stellan?

Stellan

Den jag har (som min fru alltså vann på lotteri) har en rätt sinnrik konstruktion, där hela elslingan enkelt kan plockas loss och rengöras. Under den finns ett tråg som rymmer närare tre liter vatten, vilket kanske är det allra smartaste. Droppande fett orsakar inga små uppflammande lågor som bränner köttet. Fettet lägger sig sitället ovanpå vattnet, och efter fullbordad grillning är det enkelt att bara hälla av hela gojan och torka ur.
Sedan måste jag få tillägga, angående smaken, att elgrillen troligen spelar i samma division som gasgrillen. Den ger väl inte heller någon direkt smak åt det man grillar?
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Urban

Jag har hört att Webers Flavourizer system ska göra att köttet smakar mera "äkta" grillat.
Har inte provat det själv, så hur bra det är får jag låta vara osagt.
Om man tycker att elgrill funkar bra och tillfredställer ens behov så är det ju bara bra!. Man använder det som passar en bäst helt enkelt!.
Med dig Stellan i forumet så har vi slutit grillcirkeln. Nu har vi både Kol/gasol och slutligen en elgrillare med oss  :).

Thomas Jansson

Läste om en OBH Nordica buffalo grill på EnVecka.se
Finns det några varianter som är bättre?

Ska köpa ny elgrill om några dagar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal