Någon matematiker i forumet...?

Startat av rallysally, 2007-10-25 20:09

Föregående ämne - Nästa ämne

rallysally

En fundering.
Jag märker att det tar mycket längre tid att t.ex tina köttbullar i stekpannan om man täcker botten+enköttbulle till! (som alltså ligger ovanpå de andra köttbullarna) Finns det möjligen någon kunnig i ämnet. Någon formel att att använda? Hur mycket tid sparas på att bara täcka botten versus en köttbulle extra? Kan även liknas vid att råsteka potatis med välfylld panna som tar h-s mycket längre tid än att bara steka med botten fylld.
Någon?
Lev gott

Hasse

Det finns tre sätt för värme att transporteras från ett föremål till ett annat:

1) Ledning. Värme överförs direkt från ett föremål till ett annat genom att de är i kontakt med varandra.

2) Strålning. Vilket är det du kan känna framför en öppen spis. Värmen strålar från elden till din kropp, men det får inte finnas något föremål emellan som "skuggar", för då når inte värmestrålningen fram.

3) Strömning. Värmekällan värmer upp t.ex. luft som cirkulerar, och där den uppvärmda luften i sin tur värmer resten av rummet.

I fallet med stekpannan överförs mest värme genom ledning, dvs. med direktkontakt mellan stekpannan och livsmedlet. Man kan ju ta sig en funderare över var man helst håller handen över den heta pannan. I direktkontakt med stekpannan, eller någon centimeter ovanför? Valet är lätt, eller?

rallysally

Lev gott

Hasse

Att det som inte är i direktkontakt med stekpannan värms upp långsammare än det som ligger an mot pannan. Alltså tar det längre tid om du fyller stekpannan med flera lager.

Andreas

Med ett lock på stekpannan som stänger inne värmen tinar man dem förstås mer effektivt men då blir det ingen vidare stekyta.

Jag tycker annars att bästa sättet att tillaga köttbullar från fryst skick är i ugnen.

Men ska man vara riktigt energieffektiv sätter man de frysta köttbullarna på tining i kylskåpet kvällen innan de ska ätas - då går det mindre energi både i kylen och vid tillagningen.
Den som inte frågar får inga svar.

rallysally

Tack Hasse,
ditt svar förklarar varför vi kan bada bastu men inte sitta på laven.
Vad jag ville veta var: hur mycket längre tid tar det...(läs mitt inlägg)
Någon matematiker på forumet?
Lev gott

Hasse

Tja, du kan kanske anta att värmestrålningen avtar med kvadraten på avståndet. Gör några experiment och meddela oss resultatet.

Andreas

Ska den där extraköttbulen hela tiden ligga ovanpå
de andra eller får man röra om så att slumpvis köttbulle ligger ovanpå allteftersom?
Den som inte frågar får inga svar.

rallysally

Som sagt, jag frågade efter en räknekunnig person...
Lev gott

Andreas

Ja det gjorde du men du måste ge den räknekunnige personen alla förutsättningar - därav min fråga.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag misstänker att de räknekunniga personer som besöker forumet, kan ha lessnat på frågan.

pipopp

För att kunna räkna på det behövs alla geometriska och fysikaliska förutsättningar.
Inblandat är termodynamik med Planks lagar, Maxwells lagar om du har en elspis, och vanlig geometri för att förklara hur många kontaktpunkter du har mellan köttbullar och stekpanna och mellan köttbuller och ensam köttbulle.
Vidare behövs siffror på ingående materials värmekonduktivitet, köttbulle ocoh stekpanna,  och starttemperatur och önskad sluttemperatur.
Om det rörs om, med vilka tidsintervall?

Tittar men på detta fysikaliskt är värmeöverföringen mellan metall och köttbullematerial överlägset högre än värmeöverföringen kötbulle-längst-ner och köttbulle-längst-upp. Men orka slå i en matteriatabell om köttfärs!

Jag förslår tining av 600 g köttbullar på 300W i mikron 8 minuter, stek sedan under omröring i het panna 5 minuter. Ät med hemgjort potatismos och lingon.  ;D

Hasse

Pipopp, tror du att det är realistiskt, att härleda en "köttbulleformel"?

m_walllin8


mums

2007-10-30 21:34 #14 Last Edit: 2007-10-30 21:52 by mums
Först måste vi få veta köttbullens ingredienser. Oxkött har en specifik värmekapacivitet på 3,22 kj/kg K, fläskkött 2,51 kj/kg K, pötatis 3,6 kj/kg K, vad kan det mer finnas i ?
Sen måste vi veta hur kallt du har i frysen och hur varmt du har i rummet där du transporterar köttbullarna för att kunna räkna ut hur mycket de tinar på väg till stekjärnet. Helst bör vi också ta hänsyn till rådande luftfuktighet eftersom denna påverkar värmeövergången, ty som bekant så finns det enbart enegi i mer eller mindre mängd och i fuktig luft finns det mer än i torr vid samma temperatur. Väl på järnet måste vi beräkna hur stor luftväxling du har om du använder köksfläkt eller inte, för den för bort värme varpå värmeövergången till omgivande luft ökar. Likaledes om det finns något annat i närheten som stjäler energi, såsom en kastrull kallvatten exempelvis. Nu har vi kommit så långt att man kanske skulle kunna beräkna energiåtgången på ett lager köttbullar (finns säkert fler parametrar)som rullas så att alltid största delta T infinner sig för att optimera värmeövergången. Jag förutsätter att vi redan vet spisplattans effekt och att det ej är en termostatstyrd sådan för då behöver vi en mätare. Dessutom tar vi inte med uppvärmning av stekjärnet. Måste du tvunget ha en extra bulle på toppen måste du flytta runt så att alla får lika mycket värme. Skulle vi nu kunna omsätta kunskapen till en formel så tänk på att nästa gång du skall steka köttbullar gäller det att se till att alla parametrar är de samma annars stämmer inte formeln. ;D

Jo formeln skulle nog stämma men nyttan med den blir lika med noll.

Hasse

Mums, tror du att det är realistiskt, att härleda en "köttbulleformel"?

mums

Nej, och jag tror det tagit bort det roliga med matlagning om man kunnat formla allt. Fast det är klart, ingenting är ju omöjligt.

mums

Citat från: rallysally skrivet 2007-10-30 18:46
Tack Hasse,
ditt svar förklarar varför vi kan bada bastu men inte sitta på laven.
Vad jag ville veta var: hur mycket längre tid tar det...(läs mitt inlägg)
Någon matematiker på forumet?


Jag svarade ju inte heller på det du frågade, tror inte någon kan utan att göra ett praktiskt prov. Men jag fattar inte vitsen med det, skulle tro, utan att vara mattematiker, att alla de i nedersta lagret liggande köttbullarna kommer att vara förstörda innan den på toppen är färdig.

Hasse

Mums, jag tror inte heller att det låter sig göras att härleda en formel, så vi är helt överens.    :)

Man får göra som fysiker, och kockar, har gjort i alla tider, nämligen experimentera. Men först måste man bestämma sig för vad man vill veta och vilka förutsättningar som gäller, och det är inte riktigt preciserat i detta fall. Utifrån de experiment man gjort kan man sedan försöka formulera en matematisk modell om man är road av det.

rallysally

Tack, mums!
Du har ju i alla
fall lite distans i köttbullefrågan. Kanske lättast vore att plocka bort översta köttbullen
men då då faller ju hela frågan. (så slipper vi räkna) Samma sak gäller ju när man t.ex råsteker potatis och överfyller pannan (och då tar det ju verkligen tid)
En viktig disskussion är startad och jag är glad att jag är en del av att få förändra världen.
:)
Lev gott

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal