Den perfekta lasagnen?

Startat av Romarin, 2008-10-06 20:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Romarin

Jag är lasagnefreak, bara att erkänna.  :P. Men när man försöker laga en lasagne hemma blir den aldrig så riktigt bra som ute på restaurang. Jag råkar alltid få knastertorr lasagneplatta överst eller alldeles för lös sås. Nån som har ett kanonrecept på en perfekt lasagne?  ;D

Den godaste lasagnen jag har ätit ute förresten var i Antibes i Frankrike...
:P
http://www.gourmetodling.com/vilket-land-har-godast-lasagne/

mani75

Min bestämda åsikt ang lasagne är att den SKA stå minst över natten efter den blivit lagd. Då sätter sig rätten och den trillar inte ihop.

Att det blir torrt på ytan är bara att avsluta med ett lager färs och sås så att inte värmen tar direkt på plattan. Om du lägger den dagen innan så har plattorna mjukats upp och har tagit åt sig vätska så blir de inte så fort torra. Sen ska temperaturen inte vara konstant. Man höjer den först när man lägger på osten mot slutet. Innan dess är ca 160 grader lagom temperatur.

Själv gör jag lasagne på brynt färs, en länge kokt och tjock tomatsås samt en ostsås som baseras på bechamel. Gör såserna tjockare helt enkelt.
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

Romarin

Låter som en bra idé med att stå minst över natten. Ska jag komma ihåg och tack! Jag har i alla fall lärt mig ett knep när det gäller lasagne och det är att riven muskot gör susen mot slutet! Nån som provat?   

Kari

Ojoj, lasagne som är så gott!!!

Romarin: Muskot, hur/när menar Du? Innan servering eller? Muskotnöten är ju så underskattad!!

Tror jag vet vem som gör den "perfekta" lasagnen.. ;)

Skulle man kunna hoppas på ett recept på hela?

Jo, dagen efter smakar ju både lasagnen och mycket annat sååå mycket godare. Mysko men sant. ;D


Romarin

Elka: Jo detta lärde jag mig på en italiensk restaurang med världens godaste lasagne (som man blev beroende av!  :P
Jag kände att det var en speciell smak och så frågade jag och jo det var muskot som de rev över till sist innan servering.

Mums! Ja muskot är en underskattad krydda. Perfekt i alla gratänger osv.     

Kari

Beroende låter inge bra, men tack för tipset ändå!! ;)

annamaria

Detta recept är från min goda vän i Tasmanien. En vegetarisk sådan - som även min köttälskande make älskar! Jag brukar ha lite blandfärs i ibland (för husfriden förstås  ;)).

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/01/veg-lasagna-frn-tasmanien.html

Annars är mitt tips - färska plattor. Kanske någon krona dyrare men värd varenda krona. Lasagnen blir så mycket mjukare. Även köra lasagnen med folie i början - första halvtimmen är bra. Vätskan behålls i lasagnen, kör sedan utan tills den är klar och fått fin färg.

Romarin

annamaria: Tack för tipset. Vilken god lasagne! Älskar zucchini så denna blir garanterat favorit här i köket.  ;D

MiGa

Åt nog världens godaste lasagne förra helgen "Lasagne på den Toscanska tantens vis" jag gjorde det efter ett recept i tidningen Allt om vin nr 9. Lasagnen kan serveras direkt efter tillagning,men blir allra bäst om den får kallna och mogna innan den serveras uppvärmd.Den var nog ännu godare dagen efter :P.Här kommer receptet till 8 portioner:
Pasta:
500g vetemjöl
5 ägg
Lägg mjöl och ägg i en matberedare och blanda till en fast,jämn deg.Plasta och låt vila i kyl 1timme.Kavla ut pastadegen för hand eller helst i en pastamaskin till tjocklek nr 3 och koka plattorna ca 1 min.Lägg upp på kökshandukar.Du ska ha 4 lager,så kolla att du har tillräckligt med pasta.Jag köpte färska lasagneplattor och det gick lika bra.

Salsa Ragu:
1 dl olivolja
500g(jag tog lite extra kött) grovt hackat nötkött av tex flankstek eller rostbiff
150g schalottenlök,hackad
2 vitlöksklyftor,pressade
1 röd chili,hackad
1/2 msk hackad färsk rosmarin
1/2msk färsk salvia
1 krm spiskummin
1 liter kraftig fond på oxsvans eller av tärning,mörk oxfond
salt,peppar och socker
Fräs alla ingredienser utom salt,peppar och socker i en gryta och koka sedan ihop tills all vätska kokat in.Smaka av med salt,peppar och socker.

Bechamel:
100g smör
100g vetemjöl
1 liter standardmjölk,het
1 dl grädde
salt,peppar
1 krm riven muskotnöt
100g riven parmesan
Smält smöret på medelhög värme i en tjockbottnad kastrull och tillsätt mjölet.Låt sjuda ca 2 min och tillsätt den heta mjölken och sist grädden lite i taget så det inte klumpar sig.Salta peppra och tillsätt muskoten.Koka 5-10 min på svag värme.Tillsätt parmasanen.Sila,helst genom duk,och håll såsen varm.

Hopläggning
200g riven parmesan

Sätt ugnen på 150 grader.Smörj en form eller långpanna ca 30x40cm,minst7cm hög.Fördela sedan lite bechamel och ragu i botten.
Täck med kokt pasta(el köpta färska lasagneplattor dom kokar man inte innan) fortsätt med ragu,bechamel och parmesan.Upprepa i 4 lager och avsluta med ett tjockt lager bechamel,ragu och parmesan på toppen.Var noga med att ingen pasta är synlig.
Baka lasagnen mitt i ugnen ca 35min.Lått kallna och skär i bitar.Vid servering,värm i ung i 150grader ca 10-15 min servera med riven parmesan.  Smaklig måltid!


Romarin

MUMS!!  ;D Spiskummin, chili och salvia. Intressant!!! Och grädde i bechamelsåsen... :P .... Den ska testas!!!!Tack för tipset!

Kari

Hmm, måste fråga: En dl grädde till en liter mjölk, kan det göra någon skillnad? Jag tänker i potatisgratängtermer, 5+5dl..  :-[

Tack till MiGa och för ett fint recept i projektklass!! Säger som Romarin, ska testas!! ;D     

annamaria

När jag gör bechamel så har jag också bara "en skvätt" grädde. Jag tror det skulle bli för mycket med 5 dl grädde. Jag måste nog också testa denna tantlasagne - det låter gott!

webguide

Lasagne är egentligen benämningen på själva pastan (plattor) och inte en särskild rätt även om det har blivit så att man brukar avse en en rätt där man varvar lasagnen med sås på köttfärs och bechamellsås (jag brukar krydda upp den med muskottnöt och lite svartpeppar) med parmesanost.
Men för att slippa torra plattor på toppen så avslutar man med köttfärssåsen och en skvätt av ostsåsen som man rinklar över så att det helt täcker det översta lagret lasagne.

matlagarn

2008-11-03 08:52 #13 Last Edit: 2008-11-03 19:38 by matlagarn
Älskar lasagne i alla dess former. Men lasagne kan ju göras på så många fler sätt än med bara köttfärs. Här kommer några favoriter:

Getost lasagne: i vitsåsen blandar jag i getgost. Sen fräser jag mangold eller babyspenat tillsammans med tunna strimlor av röd eller den spännande orange paprika i en panna. Sen gör jag som vanligt. Sås, plattor (gör alltid hemmagjorda plattor), grönsaksblandning.Till denna serverar jag gärna lammytterfilè och en reducerad rödvinssky. Mums! (bild på min blogg  matlagarn.blogg.se)

Lax lasagne. Plattor, vitsås, lax, samma grönsaksblanding som ovan.  Jättegott!!!

Tror att jag har lite mer info om dessa på min matblogg   matlagarn.blogg.se

annamaria

Snälla matlagarn kan du inte ge oss en länk till ditt recept med bild... låter mumsigt.

matlagarn

redigerade mitt tidigare inlägg med url till min blogg där jag har för mig att det finns bilder på lasagnen.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal