Förädla/konservera vitlök

Startat av Skogis, 2018-05-23 18:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Då har man trillat dit igen och köpt lite väl mycket av något bara för att det är prisvärt och kan bli något gott.
1,5kg vitlök / 30st vitlökar, vad kan man göra på dom??

Tänker sylta en del och förmodligen ugnsbaka ett gäng men det finns över för andra äventyr, har ni några förslag?
Förvälla och frysa in kanske, det går åt en hel del vitlök i vårt hushåll så det kanske hade varit bra.

agnetasch

Lägg ett gäng i en snygg skål o låt dom gro. Groddarna är jättegoda.

webguide

Gör en massa vitlökssmör eller vitlöksolja... Mycket Tzatsiki är ju trevligt att ha också.

Hasse

Det går att köpa färdig vitlökspasta. Jag har aldrig köpt den och heller inte provat att göra egen, men det borde gå. Pressad eller krossad vitlök, olja, salt och kanske något syrligt.

Andreas

Findus lanserade fryst hackad vitlök 2012 "- Vitlök och chili kom fram som de vinnande smakerna i våra konsumenttester så vi tror att detta kommer att bli två efterfrågade produkter. Vi tror också att många gärna slipper starkt doftande och svidande fingrar..." http://www.mynewsdesk.com/se/findus/pressreleases/hett-i-frysen-findus-lanserar-fryst-hackad-vitloek-och-chili-729846

Deras förhoppningar om den frysta vitlökens efterfrågan verkar dock ha slagit slint, för Findus har inte längre hackad vitlök i fryssortimentet...

Men det borde alltså gå finfint att hacka och frysa vitlök. Gäller kanske bara att packa den väldigt ordentligt så att allt annat i frysen inte smakar vitlök sen.
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Tackar för responsen.

Köpte frusen vitlök på Willys i 1kg påse för många år sedan. Var mycket nöjd med att ha tillgång till skalade klyftor utan insats men man fick använda dom i grytor eller liknande. Dom var inte roliga som tinade.

Vitlökspasta låter som en väg att gå och vitlöksgroddar har jag att tillgå lite då och då när förbrukningen inte varit tillräcklig, eller när jag förköpt mig.

Hittade hur man kan göra fermenterad (svart) vitlök, absolut inte svårt. Fyll en lergryta med hela oskalade vitlökar, slå in hela lergrytan i folie så det blir tätt och ställ in grytan i ugnen. Ställ ugnen på 60°, klara efter 40dagar i ugnen. Det faller på det sista, men hade jag haft en ledig ugn så vette fasen om jag inte hade provat, men det ska nog göras på vintern.

Ett annat tips jag fått är vitlöksgelé, tydligen vanlig äpplegelé med skivad vitlök.

Kommer nog att prova röka några, men om det blir varm eller kallrök vet jag inte ännu.

Återkommer med vad som det blev gjort när det väl händer.

Andreas

Har inte vitlök annars väldigt lång hållbarhet, om man förvarar dem rätt?
Den som inte frågar får inga svar.

Göteborgaren

Spännande tråd! Det ska bli kul att höra vad du gjorde. Jag har själv tänkt på samma sak när vitlök har varit billigt i min affär.
När jag inte lagar mat reser jag gärna till www.milanoitalien.se och www.amsterdamguide.se

Skogis

Thadaaaa :)

från vänster
vitlöksklyftor  i 7% saltlag som ska fermentera i 3-4 veckor i rumstemp innan förvaring i kyl. Lång hållbarhet.
Picklad vitlök i kryddad vinägerlag, klar efter 1 vecka, ska hålla i flera månader.
Lilla burken. Skalade vitlöksklyftor med små pepparfrukter i äppelciderlag. Klar efter 1 vecka.
Hela vitlökar i 7% saltlag som ska fermentera i 1-2 månader i rumstemp innan förvaring i kyl. Lång hållbarhet.
Vitlökspasta. Vitlök och salt. Fermentera i 2-3 veckor i rumstemp innan förvaring i kyl. Hållbar i ca 1 år.det ligger en vattenfylld plastpåse som tyngd och lock över pastan.
Hela vitlökar i balsamicolag. Förvaras mörkt och svalt, klar efter 6 veckor. Hållbar i flera månader.

Stödköpte 1 kg till efter att jag hittade recepten på hela fermenterade vitlökar. Så totalt blev det 2,5kg vitlök fördelat enligt ovan.
Får se hur det gått när det är dags för provsmakning, har ställt burkarna som ska fermentera i plastpåsar så jag slipper slabbet om det bubblar över.
Alternativet till den svala jordkällaren är en party cooler som inte används för tillfället. Den kyler till 16° så det bör fungera.

Andreas

Jösses amalia, nu blev jag imponerad!

Vad äter du alla de där sorternas vitlök till för något?
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Förhoppningsvis kommer allt att gå åt i sommar som grilltillbehör. Det brukar vara mycket gott på tallriken när vi grillar.

Vitlökspastan har blivit illandes grön :o Ser ut som jag färgat den med för mycket grön karamellfärg!!
Tydligen en inte helt ovanlig kemisk reaktion om vitlöken inte var mogen när man beredde den. Inget farligt men det ser osmakligt ut så den lär bli slängd.

Andreas

Slänga mat är trist! Men om det nu är en kemisk reaktion, kan man inte tillsätta nåt för att få bort den gröna färgen?!
Den som inte frågar får inga svar.

kayaker

Citat från: Andreas skrivet 2018-05-29 07:48
Slänga mat är trist! Men om det nu är en kemisk reaktion, kan man inte tillsätta nåt för att få bort den gröna färgen?!

Det som ger den gröna färgen är faktiskt klorofyll, så alternativet skulle väl isåfall vara något som bryter ner klorofyll.
Personligen så skulle jag spara den och använda den i sammanhang där utseendet inte spelar någon roll eller är till någon nackdel.
/F

Skogis

@Andreas
Är det inget fel på pastan kommer den att användas även om den ser lite tråkig ut. Gissar friskt men det är nog svårt att neutralisera färgen.

@kayaker
Om det är klorofyll lär pastan bli brun när den oxiderar. Får hoppas att det inte påverkar smaken.

För övrigt har jäsningen kommit igång, det blir en frisk doft av vitlök i hela rummet när man lyft på locket så det verkar vara på rätt väg.

Cathy

Klorofyll tror jag inte att det är, snarare en reaktion liknande den som kan göra hårdkokt äggula ärggrön, när järn från gulan reagerar med svavel från vitan. Vitlök innehåller både järn och svavel. Jag tycker mig se början till grönfärgning redan på bilden.

Andreas

Det var olika bud! Men frågan kvarstår; går det att tillsätta något för att få bort den gröna färgen?
Den som inte frågar får inga svar.

kayaker

Citat från: Cathy skrivet 2018-05-30 15:02
Klorofyll tror jag inte att det är, snarare en reaktion liknande den som kan göra hårdkokt äggula ärggrön, när järn från gulan reagerar med svavel från vitan. Vitlök innehåller både järn och svavel. Jag tycker mig se början till grönfärgning redan på bilden.

Korrekt av dig och fel av mig. Jag läste lite slarvigt tidigare. Färgen kommer av hur olika våglängder absorberas - i det här hallet i olika multipyrrolmolekyler. Mer specifikt så absorberar en del olika fyr-pyrrolringmolekyler ljus så att de ser gröna ut. Klorofyll är en sådan och ämnet som ger vitlöken dess gröna färg är en annan med likadan struktur.
Harold McGee förklarar en del i den här artikeln.
/F

Skogis

Nu ska lökarna vara klara, får väl säga att det är manlig smak, mycket manlig! Man kan inte smyga med att man ätit en klyfta för någon.
2st inläggningar blev riktigt bra, 1 blev godtagbar och resten slängdes. Spenatgrön vitlök tilltalar inte mig även om smaken inte påverkats.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal