Kan man flambera med hemkört?

Startat av mums, 2007-08-03 16:25

Föregående ämne - Nästa ämne

mums

Kan man flambera med hemkört?
Skulle aldrig tända på en finare sprit, därför har jag aldrig heller flamberat. Men med hemkört så, T-röd är väl bara för bantare?

Andreas

2007-08-03 17:45 #1 Last Edit: 2007-08-03 20:20 by Andreas
Mums: Varför skulle man inte kunna flambera med hemkört? Bara alkoholhalten är tillräckligt hög så brinner det.

Däremot om det är en så bra idé är en annan sak. Förstår inte riktigt ditt resonemang om att inte använda finare sprit vid flambering - det är väl just det som är meningen - att maten skall få lite bränd touch och smak av den fina spriten.

Flambering innebär inte att man bränner bort all sprit och all spritsmak, läs denna tråd: "Va? Försvinner inte all alkohol när man kokar eller flamberar?" http://matforum.nu/index.php?topic=348.0

Och därför - att flambera med T-röd som ju knappast är ren etanol är nog ingen hit.  :D
Den som inte frågar får inga svar.

mums

Du menar att det kan vara ok med lite hembränd touch?

Andreas

(Klippte ut det här till egen tråd från Vad är billigast - hembränt eller Koskenkorva?-tråden)

Nej tvärsom - jag menar att hembränt kanske inte ger den där finsprits-tochen man vill ha på flamberat. Men jag spekulerar bara, har aldrig flamberat själv.

Nån annan?
Den som inte frågar får inga svar.

rallysally

Jag svarar inte på din fråga, men berättar gärna vad som som händer om du flamberar i konjak.
Har några nyårsaftnar flamberat oxfile och serverat med frans senapssås. Exellente!
Tar verkligen smak av den goda drycken. Antar att samma sak händer om du flamberar i Skogsstjärnan, tar smak av drycken. Upp till var och ens krav skulle jag tro.
Lev gott

roffekock

Klart att du kan flambera. Men du ska komma ihåg en sak att i så fall måste du få tag på dom första dropparna som kommer ut från brännaren dom sätter sin prägel på dej resten av ditt liv. Jag har sett sådant förr och jag lovar det ser inte snyggt ut.
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal