Grilla hel kyckling uppträdd på halvfull ölburk

Startat av agnetasch, 2007-04-29 14:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Mr.Barbeque

Citat från: agnetasch skrivet 2008-05-17 17:00
Benfritt kycklingbröst 65°
Hel kyckling med ben 72-75°
Du får försöka slira mellan dessa olika temperaturer ;D

Angående öl eller annan vätska; välj en mycket kraftigt smakande brygd. Vätskan ger inte mycket smak till kycklingen. Nästa gång ska jag prova med outspädd citronjuice (jag gillar citron till kyckling) annars bör man nog ha så kraftigt öl man kan.

Tack för tipsen! Ska bli riktigt spännande detta. Tyvärr har jag inte tillgång till en ordentlig grill där jag ska vara, men det kanske blir bra ändå!

Mr.Barbeque

2008-05-20 20:34 #61 Last Edit: 2008-05-20 20:39 by Mr.Barbeque
Kycklingen blev riktigt bra, saftig och god. Dock gjorde jag ett misstag och det var att jag hade honung i glazen och det gjorde att sockret brändes väldigt fort och blev svart (tror det var det det berodde på iaf).. Men gott var det ändå!

Rookie-T

Väldigt förvånad över att filmen där Cristopher Walken tillagar kyckling på nästan detta sättet inte har kommit upp än!

http://www.youtube.com/watch?v=43VjLCRqKNk
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

agnetasch

Citat från: Mr.Barbeque skrivet 2008-05-20 20:34
jag hade honung i glazen

Helt rätt att ha honung i glazen som ska på efter stekningen. Att pensla på det under stekning/grillning är tydligen meningslöst då "honungssmaken" försvinner vid 50-54°

Mr.Barbeque

Rookie-T:
Inte sett, men det var ju spännande också!

Agnetasch:
Intressant, visste inte att honungssmaken var så temperaturkänslig! Men tack för tipset, det är sant att det inte smakade någon honung ändå...

MiGa


MiGa

Glömde skriva att jag använde en torrmarinad på:
45 gr farinsocker
5 msk paprikapulver
3 msk svartpeppar
4 msk grovt salt
2 tsk lökpulver
2 tsk vitlökspulver
2 tsk sellerifrön
1 tsk cayennepeppar

Ruben står sig minst 6 månader om den förvaras svalt o mörkt i lufttät burk

Mr.Barbeque

Hur blev det då? Glazade du inte alls utan bara hade den torrmarinaden du skrev? Blev det saftigt ändå?

Btw, Carlsberg Srot guld. Bra val ^^

MiGa

Ingen glaze bara torrmarinaden,dom blev ok.
Hade dom på grillen 1tim 10min ca 200grader men jag tror det hade räckt med 1tim eller att man sänkt värmen till 170grader.
För att vara första gången så blev det bra :)

Andreas

Nu har jag också prövat denna barbariska tillagningsmetod, lagade idag 2 st kronfågel färska kycklingar på ca. 1400 gram styck, ena med halvfull cocacolaburk i gumpen och andra med ölburk. Lite svårt att få balans på dem på gallret var det allt. Performern låg på cirka 150 grader och tillagningstiden kanske 1 timme och 20 minuter (inklusive ett par locköpningar där ju värmen sjunker rejält och det tar ett tag att komma upp i temp igen).

Vet inte riktigt vad sluttemperaturen på fåglarna blev, hade problem att få in min alldeles-för-klumpiga digitaltermometerprob på något bra sätt. Och hur som helst knepigt laga hel kyckling och få jämnt resultat, brösten blev nog aningens övergjorda i min smak medan låren väldigt saftiga. Å andra sidan vill vissa ha det mer vällagat så när man är flera som äter kan ju var och en välja bit utifrån smakpreferens.

Nån cola- eller ölsmak gick inte att förnimma och jag lyckades inte känna nån skillnad på fåglarna, men kanske att det hade varit möjligt utan kryddning och utan Webers hickoryrökspån...
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det ser ut som om du håller på o opererar in en pacemaker på kycklingstackarn ;D
Kan man kanske sätta på kycklingen en BH av al.folie för att hindra bröstköttet från att bli för välgjort?
Smak från innehållet i burkarna kan man tydligen bara glömma, man får nog ha något mycket koncentrerat; citronkoncentrat eller cola-essens till Sodastreamern.

roffekock

Glöm inte att burken ska vara halvfull och inte halvtom. Sedan tillsätter du olika favokryddor i ölet som är kvar tex grillkrydda el varför inte färska när vi nu ändå har dem i vår trädgård.
Skippa cola det får man bara ont i magen av. ;D

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Ont i magen? Haha, vad tror du man får om man av misstag råkar ta en slurk ur burken med grillkryddat öl? ;D

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2009-08-10 10:21
Kan man kanske sätta på kycklingen en BH av al.folie för att hindra bröstköttet från att bli för välgjort?


Hehe folie-bh skulle kanske fungera, men blir det inte väldigt osnyggt med bikinilinje?

Citat från: agnetasch skrivet 2009-08-10 10:21
Smak från innehållet i burkarna kan man tydligen bara glömma, man får nog ha något mycket koncentrerat; citronkoncentrat eller cola-essens till Sodastreamern.


Jag ska definitivt prova koncentrat om det blir nån fler gång. Har ingen läskmaskin så det känns kanske lite onödigt att köpa sånt koncentrat, men kanske skulle man kunna köra med nåt lämpligt saft- eller juicekoncentrat? Annars vore det ju också fullt möjligt att reducera ihop ett par liter öl eller cola på spisen... *fundera*

Citat från: roffekock skrivet 2009-08-13 16:00
Sedan tillsätter du olika favokryddor i ölet som är kvar tex grillkrydda el varför inte färska när vi nu ändå har dem i vår trädgård.


Hmm men tror du verkligen det är lönt att ödsla kryddor i burken när man nu inte kunde förnimma nån som helst varken öl- eller colasmak, får man inte större utbyte av kryddorna om man gnider in fågeln med dem?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Beercan chicken / Dancing Chicken verkar komma på bred front.

Såg precis att Skeppshult bland sina nyheter har något de kallar "US BBQ kit för grillning av Dancing Chicken" http://www.skeppshult.com/sv/product/0840/

Även Landmann har ett grillrör för dansande kyckling http://www.landmann.se/tillb/t-ovrigt/0807005/dancing-chicken/

Landmanns rör är vääldigt likt detta från Svetsprodukter i Piteå http://www.svetsprodukter.se/media/Dancing-chicken.pdf
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal