fondant ala Cake Boss

Startat av Mattias Baecklund, 2010-05-30 00:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Mattias Baecklund

I programmet Fame Boss så nämner de fondant hela tiden. Vad är det svenska namnet? Här förstått att det inte marzipan som jag trodde först.
De använder även modeleringschoklad som de färgat i alla världens färger, är det vit choklad som de använder då? Mörk choklad kan väl inte färgas till ljusa färger eller?

Mattias
Skickat från min mobil.

Mickan

Modelleringschoklad finns i vit, ljusbrun och mörkbrun. Vit passar bra att färga. Om du googlar ser du att det inte är vanlig vit choklad utan en massa med bl a glykos, vatten, emulgeringsmedel mm.

Sugarpaste kan du kolla och det är inte på långa vägar marcipan men blir fint på tårta.
Video meliora proboque deteriora sequor

Mattias Baecklund

Modelleringschoklad verkar inte så svårt att göra enligt det recept jag har så ta du bara choklad och glyckos i 2:1. Fondant var däremot svårt att göra skrev de.

Anne

Fondant är sugarpaste. Man kan göra - sök recept på "rolled fondant" men lättast att köpa. MASSOR av tillsatser, dock. Godast blir det om man tar 50/50 sugarpaste/mandelmassa  - det blir betydligt mindre sött. Men funkar inte till allergiker, såklart.
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal