Laxfilé i ugn?

Startat av TriKri, 2007-11-01 17:05

Föregående ämne - Nästa ämne

TriKri

Förutom att steka laxfiléer (som ska göras på hög värme under relativt kort tid antar jag), kan man tillaga dem i ugn på något speciellt sätt? Till exempel lägga dem i aliminiumfolie tillsammans med annat och sen stoppa in paketet i ugnen? Eller finns det ytterliggare något annat sätt att tillaga dem på? För jag har köpt 20 st. laxfiléer på extrapris och orkar inte steka alla... :/

Kari

2007-11-01 17:44 #1 Last Edit: 2007-11-01 17:48 by elka
Hela eller i bitar? Hela ca 1kg brukar jag köra 200grader 25-30min fast då är det lite grädde och färsk sparris ovanpå sista 10min.

Bitar går snabbare. Och koka är gott. Grava... Röka.. ;D

crlhrv

Bitar toppade med ordentligt med kesopesto och sedan riven ost. Supergott och enkelt, brukar väl ta en 20 minuter max i ugnen. Servera med t ex kokt potatis.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

TriKri

Bitarana är på 120 g styck och ett fyrapack kostade bara 25 spänn ;D Hur gör man när man kokar, gravar eller röker laxen då?

Andreas

Jag brukar steka min lax på ganska låg värme, bitarna är ju ganska tjocka och man vill inte bränna ytan innan den är klar.

En god och enkel ugnsvariant är en ugnsform med spenat i botten, på med lax, på med grädde, toppa med ost. Pasta till. (Ja detta var visst ganska likt Elkas förslag.)
Den som inte frågar får inga svar.

TriKri

Tack, det verkar vara jättebra att köra laxbitarna i ugnen. När är det man har aliminiumfolie runt då? Är det när man har hel lax eller när man har kycklingfiléer?  Borde gå att använda till det här med så jag fortsätter att leta!

annamaria

Ugnsbakad lax som egentligen blir som ångkokt....

Laxfilé i bitar i en form, smält smör på, tomatskivor, purjolök, krydda med diverse örter (i alla fall dill och gräslök) och salt. Lägg aluminiumfolie över. Kör i ugnen ca 20 minuter. Servera med en kall sås - kanske yoghurt, lite honung och rivet limeskal och lite pressad lime. En god sallad till.

Gott!

jelvis

Jag gillar att marinera dem i teriyaki. Servera med nudlar och lime.

Urban

2007-11-01 20:52 #8 Last Edit: 2007-11-01 20:54 by Urban
TriKri: I den här tråden kan du läsa lite om gravning

http://matforum.nu/index.php?topic=62.0

Urban


TriKri

Tack! Det var en lång diskussion om receptet, hehe

annamaria

Jag tänkte laga laxfilé i portionsbitar från "Feskeboa" i ugn på lågtemp till påsklunch - ska jag ta 125 grader då eller ännu lägre?

Till vilken temp ska de köras? Hur länge brukar det vara - är på en ö där jag inte tror det finns digital termometer...

Om nån har världens godaste hemgjorda hollandaisesås så mottages det tacksam också.  ;D Förresten den får gärna gå bra att göra i förväg.

Tacksam för era kloka tips och kunskaper!

Miss Fish

Citat från: annamaria skrivet 2009-04-05 20:49
Jag tänkte laga laxfilé i portionsbitar från "Feskeboa" i ugn på lågtemp till påsklunch - ska jag ta 125 grader då eller ännu lägre?

Till vilken temp ska de köras? Hur länge brukar det vara - är på en ö där jag inte tror det finns digital termometer...


Jag skulle nog stekt laxen i 100 grader istället för 125. Och det brukar ta ungefär en halvtimma i ugnen, beror ju på hur tjock biten är.

annamaria

Kalasbra, tack snälla!!!!

Någon som gör Hollandaise....?

Mickan

Citat från: annamaria skrivet 2009-04-06 19:30
Kalasbra, tack snälla!!!!

Någon som gör Hollandaise....?


Egen är lätt! Ta fram ett recept och var bara försiktig med tempen. Jag gör över vattenbad och vispar länge. Blir så luftig och fin.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal