Kaninkött ett fullvärdigt livsmedel?

Startat av roffekock, 2007-10-06 10:29

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

2007-10-06 10:29 Last Edit: 2007-10-26 09:35 by roffekock
Näringmässigt innehåller kaninkött: 21% protein,10% fett och ca 1% kolhydrater.Smaken påminner om hönskött och är mycket lättsmält. OBS kaninkött är inte besiktningspliktigt och bör därför alltid serveras genomkokt alt. genomstekt. Kan tillagas som kalv,höns el hare som den är släkt med. ;D

...ett utomordentligt gott kött som tyvärr inte brukas i större omfattning av oss svenskar.Och frm.för allt magert och fritt från olika konstigheter. 8)

Har du något bra recept?

Jag vill gärna hänvisa till detta inlägg som jag tycker verifierar ovan sagda
http://www.livsmedelssverige.org/forum/viewmsg.cfm?InlaggId=590&ForumId=17
Matforum är bäst

agnetasch

Jag tycker det bästa man kan göra med kanin är att koka den o ha dillsås (med ättika i) till. Ättikan tar bort den lite söta smaken som kanin har. Borde fungera med wokad kanin med sötsur sås också.

Kimma

Citat från: agnetasch skrivet 2007-10-09 07:48
Jag tycker det bästa man kan göra med kanin är att koka den o ha dillsås (med ättika i) till. Ättikan tar bort den lite söta smaken som kanin har. Borde fungera med wokad kanin med sötsur sås också.

Kanin har ingen söt smak. Det får den i så fall för att folk lägger den i mjölk vilket inte behövs med dagens kaninkött då de föds upp på pelleterat foder som inte ger nån bismak.

Per-Erik


dePaul

Kaninrullader (3-4 p)

Ingredienser:
- 2 större, urbenade bitar av låren
- 2 större morötter
- 2 purjolökar
- 2 gula lökar, grovhackade
- 30 g vetemjöl
- salt
- peppar
- rosmarin
- 2 vitlöksklyftor
- smör

Arbetsgång:
Banka ut det urbenade köttet till fina skivor. Pressa vitlöken och smörj ena sidan av kaninköttet med den. Salta och peppra denna sida.

Blanchera morötter och purjolök i lättsaltat vatten. Skär dem i lika stora bitar som köttet. Lägg morötterna inuti purjobladen och placera två av varje på var sin kaninskiva. Rulla nu in morots/purjoknytet i kaninköttet och fäst med en tandpetare eller bind med ett snöre. Salta och peppra också på utsidan.

Hetta upp en stekpanna, klicka i smör och lägg i den grovhackade löken. Bryn en stund så att löken får en svagt gyllene färg. Placera sedan rulladerna i pannan och bryn dem runt om tills de har en vacker färg.

Addera resten av den blancherade purjon och morötterna samt rosmarinen. Om det finns någon vitlök kvar så är det bara att tillsätta den också, det blir inte sämre av det ;). Tillsätt ca 1½ dl vatten. Inte mer! Sjud nu på svag värme tills köttet är genommjukt. Var observant på att vattnet inte kokar bort! Det är mycket viktigt. Skvätt därför i mer vatten under hela proceduren men inte mer än att nivån är hela tiden densamma som från början.

Ta ut rulladerna när de är färdiga. Passera nu såsen. Ställ tillbaka grytan på plattan och klicka i smöret. Pudra med mjöl (bottenredning) och ge den en fin gulbrun färg. Häll tillbaka såsen och rulladerna och värm igenom så att såsen tjocknar. Om såsen skulle visa sig vara för tjock så är det bara att späda med vatten.

Servera med ris och garnera med färsk persilja. En god huvudsallat till är gott. En stor öl avslutar sätter pricken över i-et.

~Paul~


dePaul


roffekock

Tack Paul för ett ett trevligt receptur ska tillagas så fort råvara finns. ;D

/rolf
Matforum är bäst

dePaul

Ingen orsak. Jag har några fler om du skulle råka vara intresserad ;).

~Paul

roffekock

Matforum är bäst

agnetasch

Instämmer med roffekock, fler kaninrecept tack!

dePaul

OK, är lite upptagen i helgen men återkommer med fler recept på måndag :).

~Paul~

Kimma

Citat från: dePaul skrivet 2009-02-27 09:17
Bl a på Citygross, där den går att beställa.

~Paul~

Jasså ?? Vet du var de köper in den ifrån?

dePaul

Citat från: Kimma skrivet 2009-02-28 11:39
Jasså ?? Vet du var de köper in den ifrån?
Nej tyvärr. Men jag skulle inte bli förvånad om den kom från Polen ;).

~Paul~

Mickan

Kanin med lök, pancetta, och örter

2 kaniner
3 kvistar timjan
Toskansk kanin

1 kvist rosmarin
Olivolja
Salt och peppar
2 dl äppelcider
16 skivor pancetta
24 syltlökar
2,5 dl kycklingbuljong

Stycka kaninen och gnid delarna med olja och örter. Bryn först pancettan och sedan köttet. Slå över cider och buljong och koka köttet klart. Blanda sist i syltlöken.

Video meliora proboque deteriora sequor

Jonas

Citat från: dePaul skrivet 2009-02-27 09:17
Bl a på Citygross, där den går att beställa.

~Paul~


Jag trodde dom sprang omkring i skogen ;)

Kimma

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-06 10:29
Näringmässigt innehåller kaninkött: 21% protein,10% fett och ca 1% kolhydrater.Smaken påminner om hönskött och är mycket lättsmält. OBS kaninkött är inte besiktningspliktigt och bör därför alltid serveras genomkokt alt. genomstekt. Kan tillagas som kalv,höns el hare som den är släkt med. ;D

...ett utomordentligt gott kött som tyvärr inte brukas i större omfattning av oss svenskar.Och frm.för allt magert och fritt från olika konstigheter. 8)

Har du något bra recept?

Jag vill gärna hänvisa till detta inlägg som jag tycker verifierar ovan sagda
http://www.livsmedelssverige.org/forum/viewmsg.cfm?InlaggId=590&ForumId=17

Kanin innehåller 4% fett och 0% kolesterol enligt svenska livsmedelsverkets laboratorietester, var har du fått dina siffror ifrån?

Mvh
vice ordf. kaninproducenternas förening

Kimma

Citat från: dePaul skrivet 2009-02-28 12:38
Nej tyvärr. Men jag skulle inte bli förvånad om den kom från Polen ;).

~Paul~

Nej är rädd att du har rätt. :(

Mickan

Såg att Maxi hade fryst tamkanin. Ska kolla ursprung nästa gång.
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Citat från: Kimma skrivet 2009-04-12 16:05
Kanin innehåller 4% fett och 0% kolesterol enligt svenska livsmedelsverkets laboratorietester

Enligt Fineli innehåller kaninkött 8,7% fett. Har dom fetare kaniner i Finland? (51,7 mg kolesterol)
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=737&lang=sv

roffekock

I dagsläget slaktas i Sverige ca 1 milj. kaniner varje år ändå är bristen skriande stor.

Framtidens livsmedelshit tro mej.

/rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal