Göra eget vaniljextrakt

Startat av Rymdsmula, 2009-02-15 15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Rymdsmula

Läser på en sida om hur man gör eget vaniljextrakt.

http://chocolateandzucchini.com/archives/2009/02/homemade_vanilla_extract.php

Men..i vanilextraktet man köper på affärer, är det alltid alkohol i?

"but you can use whatever liquor you prefer, provided it is about 40% alcohol."
Jag har faktiskt aldrig använt vaniljextrakt, men om det är så enkelt som denna sida beskriver det så varför inte göra det själv tänkte jag.

Måste man använda alkohol? Finns det någon annan vätska man kan använda istället?

Anne

Du behöver alkohol för att få ut så mycket smak som möjligt, och även för att det ska hålla sig. Helst ännu starkare. Och du behöver *mycket* vanilj, och det behöver stå *länge*. Har försökt ett gäng gånger, och har ett par flaskor, men det är inte alls lika starkt som det man kan köpa tycker jag.
Anne's Food - min matblogg

Rymdsmula

Jaha..tack för informationen=)
Ska testa. Hur många vaniljstänger tror du man behöver?
Kanske en god ide att köpa lite finare stänger än dom som finns på ICA.

ivanl

Vissa ICA har börjat föra ett ekologiskt vaniljpulver i små glasburkar. Mycket smakrikt och lätt att dosera!

Anne

Jag har gjort på tio-femton stänger för en flaska på 70 cl, typ. Så det är ett måste att köpa någon annanstans ifrån, annars blir du ruinerad :) Jag köper vanilj på Ebay, det är supersmidigt tycker jag.
Anne's Food - min matblogg

Mickan

Citat från: ivanl skrivet 2009-02-15 21:36
Vissa ICA har börjat föra ett ekologiskt vaniljpulver i små glasburkar. Mycket smakrikt och lätt att dosera!


Tycker själv att det hyfsat. Man ska dock komma ihåg att största delen av innehållet är mald stång och inte frön.
Video meliora proboque deteriora sequor

tobias a

om du inte vill ha alkohol i rätten kan du ta extraktet och blanda det i vätska (tex grädden eller mjöl om du gör glass) och värma det. det behöver inte koka men över 80 grader i 5 minuter borde dunsta alla alkohol

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal