Hjälp med knivbegrepp

Startat av Skrivarmia, 2012-07-24 20:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrivarmia

Hej, jag är nykomling här men tror att jag har hittat en samling initierade personer som kan hjälpa mig att reda ut begreppen.

Jag översätter en text på engelska om japanska köksknivar och stöter på push cut och pull cut. Jag förstår att det handlar om i vilken riktning från kroppen man skär, men vad heter det på svenska?

Undrar också om det finns svenska ord för delarna på en kniv. Knivspets är ju vanligt, men finns det fler namn för "mitten av knivbladet" och "delen längst in mot skaftet" eller så?

vilsjin

Just push/pull har jag aldrig hittat bra svenska termer för. Här finns en mycket bra genomgång av japanska och engelska namn på knivens olika delar. Kan göra identifierandet av de svenska termerna lättare. Några förslag till översättningar: spine=knivrygg tang=tånge bolster=bolster etc. Återkom gärna med spec. frågor om delarnas namn.
Vad är det för text förresten?

Andreas

Kunde man inte kalla det för trycksnitt/dragsnitt?
Den som inte frågar får inga svar.

Helge

vilsjin, tack för en intressant länk!
/Helge

vilsjin


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal