Julen bästa sillrecept

Startat av annamaria, 2007-11-23 19:34

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Ja jag tycker vi fortsätter på jultema. Julkänslorna börjar infinna sig.

Sill äts i massor under julen. Vilken är din favorit? Skriv gärna ditt favvo-recept! Snaps också kanske?

Min favoritsill kommer här:

Annapannas sillafat
4 p

1 äpple
½ morot
½ palsternacka
1 skiva fullkornsbröd
salt
2 msk rapsolja
1 tsk vitvinsvinäger
½ krm salt
vitpeppar
1 salladslök
1 pkt 5-minuters-sill
1 ask ansjovisfiléer

Skär äppel och rotfrukter i små bitar. Skär brödet i krutonger. Koka rotfrukterna i lättsaltat vatten i 2 minuter. Låt det rinna av. Rosta krutongerna i en stekpanna. Blanda olja, vinäger, salt och peppar. Skär salladslöken fint. Blanda dressing, rotfrukter, äpple och salladslök. Skär sillen i bitar och lägg upp på ett fat. Lägg över skuren ansjovis, rotfruktsvinägrett och krutonger.


God Jul på er!

Andreas

Tack Annamaria det låter som en läcker sillrätt! Jag är tyvärr dålig på att göra just egna sillvarianter men jag uppskattar god sill.

Det finns ju enormt många sillkryddningar men något jag aldrig sett är chilisill och ostsill (sill smaksatt med exempelvis västerbottensost), någon som stött på någon av dessa varianter?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag har faktiskt gjort chili-sill med den smaksatta creme fraichen paprika och chili med extra finhackad röd och grön chili i - supergott prova! Enklare kan det inte bli.

agnetasch

För några år sedan gjorde jag Isländsk banansill till jul, låter lite udda, men det var rätt gott:
Banansill 2 port.
2 matjesfiléer
1 banan
1/2 tsk paprika
1 msk majonnäs
1/2 dl vispgrädde
Skär matjesfiléerna i bitar. Mosa bananen med en gaffel. Blanda majonnäs och paprika. Rör ner matjessill och banan. Vispa grädden och blanda ner till sist. Ställ kallt ca 1 timme.

annamaria

Agnetasch: du utnäms härmed till att ha producerat årets konstigaste sill. Himmel vad det låter skumt. Säkert gott men konstigt. Ungefär som banankaviar. Kanske vore något att blanda i sillen då???

agnetasch

Den här då, en grabbig sill med whiskytoner;

Senapsmarinerad matjessill
Ca 3-4 matjesfilér
0,5 dl råsocker
0,5 dl dill
1 dl svensk senap
4 msk olja
2 msk vitvinsvinäger
1 msk whisky
Blanda ihop socker, dill, senap, vinäger, samt whisky och rör om tills sockret lösts upp. Tillsätt oljan lite i taget. Blanda ihop sill och senapssmarinaden och låt stå i en glasburk ca 2 dagar.

annamaria

Är helt säker på att den går hem hos maken!

agnetasch

På tal om banankaviar. I Vår Kokbok finns det en kaviarmousse som är rätt god; ett populärt inslag på bufféer. Tänk om man skulle göra den med banankaviar? Succé eller ::)

crlhrv

agnetasch: hur länge kan man tänka sig att en egeninlagd sill överlever i tätslutande burk?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Det beror på vad du menar med egeninlagd. Är det matjes- eller löksill som man lagt i creme fraiche eller majonnäs har du bara ett par dagar på dig (eller över julhelgen) Strömming inlagd enligt konstens alla regler håller "i evigheter"

crlhrv

agnetasch: Jag tänkte på den senapsmarinerade sillen ovan. vad tror du om den?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kryddburken

Citat från: agnetasch skrivet 2007-11-28 16:45
För några år sedan gjorde jag Isländsk banansill till jul, låter lite udda, men det var rätt gott:


Ja Agnetasch, det lät riktigt äckligt!!! Jag som inte ens äter de där slemmiga, sladdriga sillbitarna blev ännu mer "kvackelmagad" nu...  :-X

crlhrv

Jag ska höra med svärsläkten vad banansill är för påhitt.. kan inte tänka mig att det är något typiskt isländskt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jag som trodde att Island var känt för sina frodiga bananträd där de står lutade över de varma källorna, pling-plong, hör ukulelen ;)
Senapssillen var det ja; jag gjorde en sån men utan whisky o den höll en halv evighet, allt i den konserverar ju; socker, senap, vinäger o whisky + att sillen är kryddad. Jag hade min från en vecka innan jul o till trettonhelgen o den var god hela tiden.

annamaria

Så vad säger ni om 5-minuterssill?? Fantastisk uppfinning tycker jag  ;). Det är många som aldrig har provat det i min omgivning.

agnetasch


annamaria

Tips! Gör vitlökssill...recept kommer framöver, hinner inte nu.

Från abbas hemsida om 5-minuters-sill

Abbas 5-minuterssill är en färdig inläggningssill som du kryddar själv. Vi har fiskat, rensat, fileat och kokat lag. Sedan överlämnar vi det roliga till dig. Bara att blanda med de grönsaker och kryddor du gillar bäst och häll sedan på lagen. Eller varför inte bara blanda med en smaksatt crème fraiche? När dina gäster sedan undrar om du gjort den goda sillen själv, kan du med gott samvete svara; jajamensan!

Förpackningar: 420 g
Förvaring: Förvaras vid högst +8°C
Fångstområde: Sill - Nordostatlanten
Läs mer om Omega-3 här. Näringsvärde per 100 g utan lag:
Energi: 1150 kJ / 270 kcal
Protein: 10.0g
Kolhydrat: 24.0g
Fett: 15.0g

Bästa tipsen:

Häll av och spara lagen.Skär filéerna i bitar. Varva sillbitarna med grönsaker och kryddor t ex skivade morötter lökringar och kryddpeppar i en skål. Häll över lagen och servera. Lagen kan även användas som smaksättare om du gör en krämig sås.

Testa den, suverän!!

agnetasch

Låter ju inte alls dumt. Är den jättedyr?

annamaria

Ja inte är den billig. Skönt att slippa vattna ur och göra egen lag för att sedan göra en krämig vitlöksås. Har dock inte stenkoll på vad naturell sill kostar så jag kan inte riktigt jämföra. Nu finns i alla fall recept på Vitlökssill med paprika på bloggen.

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/12/vitlkssill-och-mllan.html

agnetasch

Hittade en liten trendig ruccolasill på Allt om Mat:

Krämig rucolasill
2 burkar matjessill (à 200 g)
1 dl finhackad ruccolasallad
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk fransk senap
2 dl lätt crème fraiche
Låt sillen rinna av. Blanda ruccola, vitlök, senap och crème fraiche.
Vänd ner sillen i såsen. Låt den stå i kylen minst någon timme.
Den håller flera dygn i kylen


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal