Nya äventyr med ytterfilé, denna gången snitzel.

Startat av Skogis, 2017-02-26 19:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Har lagat snitzel ett flertal gånger med fläskytterfilé som råvara men denna gången stektes köttet som man gör i Österrike. I förra månaden var vi hembjudna till ett par där frun i huset härstammar från Österrike, vi blev bjudna på snitzel och åt med god aptit. Hemligheten är att snitzeln ska stekas i mycket fett, i princip friteras vilket gjordes idag. Gott!!

En sån här känner de flesta igen. En gourmemörad (vad nu det är?) fläskytterfilé på strax över 1 kg.


Putsad och delad i 8 bitar.


Jag använder smörgåspapper när jag bankar ut köttet, tycker att det inte kliner så mycket då.


Hemligheten!! 1-2cm olja i pannan :)


Resultatet!

Hittade ett recept på snitzel på nätet för några år sedan. Letade efter vad man kunde göra med just ytterfilé eftersom det har blivit vanligt med sådan till lågt pris. Vem det var som hade bankat ut en snitzel från den köttbiten kommer jag inte ihåg men det var ett bra förslag. Köttet blir väldigt mört och inte så torrt som den styckningsdetaljen annars tenderar att bli. Att fylla en tallrik med bara en snitzel är inte svårt, skär bara tjockare bitar som utgångsmaterial så kan dom bli stora som dasslock :)

Hasse

Vi har en tråd om gourmetmörat:
http://matforum.se/index.php?topic=3768.0

Fläskytterfilé i all ära, men när jag gör schnitzel kostar jag på mig att göra den av kalvinnanlår. Tunt utbankad, dubbelpanerad och stekt i mycket fett, precis som du skriver. Mums!

Skogis

Gourmemörat är väl som fläskmästarbit, ett hittepånamn för något man just hittat på.
Den hemska är att priset jag betalade var lägre än det som erbjöds på bilden i tråden du länkade till. Trots att den var postad 2010.

Hasse

Gott om hittepånamn finns det!

Det tråkiga är när namnen ger associationer till något "fint", och en konsument som inte har koll blir lätt lurad. Namnet ytterfilé är väl (tyvärr) etablerat nu, men egentligen är det utskuren kotlett. Och är den gourmetmörad så har man dessutom sprutat in vatten i den. Jag tycker att det är en trist utveckling.

Du har väl inte missat vår filétråd:
http://matforum.se/index.php?topic=176.0

webguide


Skogis

Hittade talg i 500gr förpackning när jag var och handlade, köpte 2 pkt och tänker använda det när grill och pommessäsongen kommer igång till våren. Kan tänka mig att snitzel blir gott när den steks i talg.
Kommer att prova att göra snitzel med kalvkött också vid tillfälle.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal