Fri från diabetes och andra kroniska sjukdomar med LCHF?

Startat av Andreas, 2009-10-24 10:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

I dagens tidning annonseras om att man för 150:- kan höra Annika Dahqvist föreläsa i Umeå. "Läkaren annika Dahlqvist föresläser om viktkontroll, om hur man blir fri från diabetes och andra kroniska sjukdomar genom att äta LCHF..."

Vad syftar "andra kroniska sjukdomar" på?

Sen undrar jag över forumuleringen "fri från", att det finns diabetiker som säger sig må bättre av LCHF har jag hört, men vilka studier har gjorts som visar att man verkligen blir fri från diabetes och andra kroniska sjukdomar genom att äta LCHF?
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Here we go again....men jag tror hon syftar på t ex IBS som en annan kronisk sjukdom. Annica D är som hon är..väljer att uttala sig ganska drastiskt. Man kan ju omöjligen bli frisk från Diab typ 1 eftersom det så skulle innebära att man börjar producera insulin igen. Synd att jag inte bor i Umeå längre...då hade jag gladeligen gått dit

kjpil

Det finns lite olika sätt att ställa diagnosen diabetes typ 2. Rent kliniskt borde man kunna "bli fri" från diabetes typ 2 enligt vissa diagnoskriterier/metoder - det vill säga att fasteblodsocker sjunker till under gränsvärden om man helt slutar äta kolhydrater. Något som går att uppnå med annan behandling också, är sjukdomen långt gången så tror jag det kan vara svårt ibland - då brukar insulin ges.

Jag undrar dock om gemene man med diabetes typ2 och LCHF klarar ett "peroral glukosbelastning" test, vilket innebär att man äter sockerlösning och sen tittar på blodsocker - det kräver ju att insulinresistens "försvunnit" om det inte ska över gränsvärden enligt diagnoskriterier.

Vad används för definition angående "fri från diabetes"?

Egentligen tror jag man behöver se det över en längre tid än vad studier gjorts, exempelvis gastric bypass tror jag också kan "bota diabetes typ 2".

Typ1 är uteslutet att "bli fri från" oavsett diet eller behandling i dagsläget. Däremot så går det att insulinbehandla väldigt bra.

Jag hade gärna gått på den föreläsningen - men det kommer nog chanser i sthlm också framöver antar jag.

agnetasch

Du får chansen 9 nov i Uppsala eller 11 nov i Stockholm. Men förbered dig på en sövande föreläsning, jag har hört många som klagar på att hon bara sitter o läser innantill. Min mans företagsläkare satt t.o.m o nickade till ett par gånger trots stort intresse.

Här är Annika Dahlqvists föreläsningsprogram. Obs, en bit ner på sidan:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=f%C3%B6rel%C3%A4sningar_kalendarium

kjpil


Andreas

Citat från: chepplin skrivet 2009-10-24 16:36...jag tror hon syftar på t ex IBS som en annan kronisk sjukdom.


Intressant, på vilket sätt lindras IBS av LCHF?

Citat från: kjpil skrivet 2009-10-25 00:56
Rent kliniskt borde man kunna "bli fri" från diabetes typ 2 enligt vissa diagnoskriterier/metoder - det vill säga att fasteblodsocker sjunker till under gränsvärden om man helt slutar äta kolhydrater.


Mener du verkligen helt slutar äta som i ingenting alls, klarar man sig på en sån kost?

Citat från: chepplin skrivet 2009-10-24 16:36
Synd att jag inte bor i Umeå längre...då hade jag gladeligen gått dit


Citat från: kjpil skrivet 2009-10-25 00:56
Jag hade gärna gått på den föreläsningen...


Det är alltså värt 150 kronor?

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-25 11:15
...jag har hört många som klagar på att hon bara sitter o läser innantill.


Det lät ju inte alltför roligt att lyssna på. Förresten ingen som skrivit ned vad hon säger, finns hennes föredrag kanske t o m tillgängligt någonstans på nätet?
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Ang IBS..förenklat uttryckt så tror jag att man menar att kolhydraterna "jäser" i magen + att man undviker Omega 6-fetter som man anser är inflammations-höjande, som t ex finns i lättmargarinerna! Huvudsakligen grundar det sig ju på subjektiva upplevelser från folk som hon har mött i sitt läkaryrke samt folk som skriver på hennes blogg. "Jag gick över till LCHF - nu har jag inga problem med IBS längre"

Det intressantaste är väl att hon har slängt ur sig att antydningar att man minskar risken för cancer genom LCHF...och angående svininfluensan..helt utan grund såklart!
Hade gärna sett henne, eftersom jag är så uttalad kritisk till henne så kan det vara bra att uppleva henne "live" och därmed kanske revidera och få en nyanserad bild av henne. Vem vet..hon e kanske bara en produkt av kvällsjournalistikens sensationssökande? Håller ju med henne om mycket..t ex hennes vurm för "naturlig mat", kritiken mot införande av margarin hos barn, att hon trots allt lyfter upp debatten ang generella kostråd samt ifrågasättandet av den ohotade kolhydraten i kostcirkeln. Tyvärr blir det lite för svart och vit ibland..det är det som är problemet.

Självklart kan man leva utan kolhydraterna! Hur bra det är för kroppen under en längre period vet ju ingen. Dock har ju inte LCHF 0-tolerans mot kolhydrater. Man dricker ju mjök som innehåller kolhydrater, man äter ju även grönsaker.

YouTuba Annica D. så kommer du få upp lite grejer ja...

Edit: Du bor väl i Umeå Andreas??...då måste du ju gå! Snälla!!..jag kan betala halva inträdet om så behövs :)

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-28 18:23

Mener du verkligen helt slutar äta som i ingenting alls, klarar man sig på en sån kost?

100% KH fritt tror jag är praktiskt omöjligt. Men kolhydrat kan produceras i kroppen så det är inte ett essentiellt näringsämne som exempelvis järn, mättat fett kan också produceras i kroppen. Att ett näringsämne är ickeessentiellt betyder dock inte att det är "onödigt". Det omtalas ju biverkningar i litteraturen, jag skulle personligen vara orolig för att äta så under en längre period själv - det råder så mycket oklarheter. Jag mår dåligt av det dessutom och är rätt övertygad om att det inte är bra för alla. Men det finns tillfällen då det finns grund till högt fettinnehåll i kosten för olika individer - men allt behöver ju inte vara så svart/vitt att intaget ska i det närmaste nollas.
Citat från: Andreas skrivet 2009-10-28 18:23

Det är alltså värt 150 kronor?

Det beror nog på vad man förväntar sig och varför man går dit? För min del känner jag mig tillräckligt insatt i kosten för tillfället - så jag går väl inte dit i utbildningssyfte i den bemärkelsen.


Min åsikt kring margarin är att man ska ha någon slags evidens för att påstå att det är hälsoskadligt. Jag har inte sett en enda vetenskaplig grund eller ens sannolik hypotes med någon slags substans bakom. Så vitt jag vet är det mest relevant att se på ensiklda fettsyror enligt vetenskapen - något jag inte riktigt djupdykt i litteraturen kring än

agnetasch

20 g kolhydrater/dag är vanligt i LCHF-kretsar, det tillåter c:a 400 g kolhydratlåga grönsaker om dagen; det klarar en fiberkänslig IBS-mage.
En del påstår sig ligga under 5 g kh om dagen men det tror jag är en missuppfattning; antingen menar dom 5E% från kh eller att dom konsekvent väljer livsmedel som innehåller mindre än 5 g kh/100 g Det är inte alla som räknar på vad dom äter; LCHF lockar till sig många som tröttnat på att mäta, väga o räkna, nu ska dom bara frossa i hur mycket fet mat som helst o rasa i vikt.

Margarin behöver man inte ha några synpunkter på om dess fett är nyttigt eller skadligt. Det räcker med att få reda på hur det tillverkas för att man ska sluta använda det:

-Den vegetabiliska oljan utvinns ur frön, i vissa fall med hjälp av extraktionsbensin.
-Man behandlar oljan med fosforsyra och lut
-Man bleker oljan för att få bort den naturliga färgen
-Om fettet härdas - så att den flytande oljan blir fast - används nickel.
-Om det behövs delas fettet upp i olika smältpunkter med hjälp av lösningsmedel.
-Sedan är det bara att färga och smaksätta margarinet så att det blir så likt smör som möjligt

ÄKTA VARA?

Snälla, snälla Andreas; gå på föreläsningen! Jag vet ingen mer objektiv person än du som kan ge oss info därifrån. Jag betalar andra halvan av inträdet  :D

Andreas

Citat från: chepplin skrivet 2009-10-28 19:03
Ang IBS..förenklat uttryckt så tror jag att man menar att kolhydraterna "jäser" i magen + att man undviker Omega 6-fetter som man anser är inflammations-höjande, som t ex finns i lättmargarinerna!


Bokstavligen jäser?!

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-29 09:46
20 g kolhydrater/dag är vanligt i LCHF-kretsar, det tillåter c:a 400 g kolhydratlåga grönsaker om dagen; det klarar en fiberkänslig IBS-mage.


Är det främst kolhydrater eller främst fiber som IBSmagarna inte tål?

Citat från: kjpil skrivet 2009-10-28 23:18
Men det finns tillfällen då det finns grund till högt fettinnehåll i kosten för olika individer - men allt behöver ju inte vara så svart/vitt att intaget ska i det närmaste nollas.


Vilka tillfällen tänker du på då?

Citat från: chepplin skrivet 2009-10-28 19:03
Edit: Du bor väl i Umeå Andreas??...då måste du ju gå! Snälla!!..jag kan betala halva inträdet om så behövs :)


Citat från: chepplin skrivet 2009-10-28 19:03
Snälla, snälla Andreas; gå på föreläsningen! Jag vet ingen mer objektiv person än du som kan ge oss info därifrån. Jag betalar andra halvan av inträdet  :D


Det var snällt och det skulle säkert vara något slags upplevelse på något sätt, men inträdet är ju inte problemet (eller jo på ett sätt, det skulle inte kännas helt bra att bidra till doktor Dahqvists inkomster), problemet är att det hela håller på TRE TIMMAR och på en lördag dessutom, det känns väldigt motigt.
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-29 17:41
....problemet är att det hela håller på TRE TIMMAR och på en lördag dessutom, det känns väldigt motigt.


Där sa du det...du är ursäktad!!
Finns roliga saker att göra på en lördag...

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-29 17:41Vilka tillfällen tänker du på då?

Jag tänker på fettökning vid exempelvis svårbehandlad typ2 diabetes, ovanliga diagnoser kolhydratmalabsorption och vid undernäring då man behöver mkt energi. Exempelvis 50E% fett är rätt mycket tycker jag, individer är dock olika. Dieter är en annan femma.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2009-10-29 21:52
Exempelvis 50E% fett är rätt mycket tycker jag
Men OM man nu vill äta fett kan jag berätta att jag ligger på c:a 75E% fett o det känns faktiskt inte så farligt. Dock känns det bättre att "dölja" fettet i feta matvaror än att ta det som kokosfett i kaffet (urk)

kjpil

En gammal klasskompis till mig som gick på föreläsningen i Umeå, och har skrivit om den - inga gillande ord direkt :)
http://joannaj.webblogg.se/2009/november/en-intressant-debatt.html

agnetasch

Annika Dahlqvist är ju rabiat i sin förföljelse av dietister. Ska hon ge igen på dom som anmälde henne till Socialstyrelsen? Dom överviktiga föreläsningsbesökare som har misslyckats att banta tar väl tacksamt emot en syndabock: "Det är inte mitt fel att jag är tjock, det är dietisternas"
Enligt Joanna fortsätter sedan Annika Dahlqvist:
"Hon fortsatte sedan att prata om hur människorna levde på istiden (utan kolhydrater) och menade att det är vägen vi borde ha fortsatt att vandra. Undra vilken forskning hon baserar de argumenten på?"
Det kan jag tala om efter att ha följt en tråd på Kolhydrater iFokus om stenåldersmat. Där stöder sig de "rättrogna" LCHF-arna på berättelser av 1) Antropologen Vilhjalmur Stefansson. Han reste 1906 med en expedition till Nordpolen och blev kvar hos esimåerna ett antal år. 2) Tandläkaren o amatörforskaren Weston Price som på 30-talet reste runt till isolerade indianstammar o undersökte vad dom åt. Dessa folkgruppers mat ligger till grund för LCHF-rörelsens "bevis" för stenåldersmaten här i landet. Ny forskning förkastas som otillförlitlig (!?)

Andreas

Citat från: kjpil skrivet 2009-11-04 20:29
En gammal klasskompis till mig som gick på föreläsningen i Umeå, och har skrivit om den - inga gillande ord direkt :)
http://joannaj.webblogg.se/2009/november/en-intressant-debatt.html


Det var hårda ord men jag blir inte riktigt klok på vad Doktor Dahlkvist egentligen sa och vad som är bloggskribentens egen sammanfattning/tolkning av vad hon sa, det som står i fetstil verkar ju åtminstone på vissa ställen vara en egna kommentarer, sa Doktor Dahlkvist ordagrant "etablisemangets nickedockor",  "en yrkeskår helt utan hjärna" och att dietister är "pengakåta" eller vad sa hon?

Om du går när hon föreläser i Stockholm Karl-Johan, kan du inte ta med dig en liten bandspelare och spela in?

Citat från: agnetasch skrivet 2009-11-05 10:22
Enligt Joanna fortsätter sedan Annika Dahlqvist:
"Hon fortsatte sedan att prata om hur människorna levde på istiden (utan kolhydrater) och menade att det är vägen vi borde ha fortsatt att vandra. Undra vilken forskning hon baserar de argumenten på?"
Det kan jag tala om efter att ha följt en tråd på Kolhydrater iFokus om stenåldersmat. Där stöder sig de "rättrogna" LCHF-arna på berättelser av 1) Antropologen Vilhjalmur Stefansson. Han reste 1906 med en expedition till Nordpolen och blev kvar hos esimåerna ett antal år. 2) Tandläkaren o amatörforskaren Weston Price som på 30-talet reste runt till isolerade indianstammar o undersökte vad dom åt. Dessa folkgruppers mat ligger till grund för LCHF-rörelsens "bevis" för stenåldersmaten här i landet. Ny forskning förkastas som otillförlitlig (!?)


Vad finns det för nyare forskning om stenåldersmat?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-11-05 10:42
Det var hårda ord men jag blir inte riktigt klok på vad Doktor Dahlkvist egentligen sa och vad som är bloggskribentens egen sammanfattning/tolkning av vad hon sa,

Det är väl främst marknadsföringssättet av lchf och osakliga påhopp som skribenten kritiserar som jag tolkar inlägget?

Citat från: Andreas skrivet 2009-11-05 10:42
Om du går när hon föreläser i Stockholm Karl-Johan, kan du inte ta med dig en liten bandspelare och spela in?

hehe.. jag börjar bli lite skeptiskt till om jag verkligen ska dit. Men om, kanske jag skulle kunna ta med mig en diktafon :) Fast det finns ju material på youtube allready.

Citat från: Andreas skrivet 2009-11-05 10:42
Vad finns det för nyare forskning om stenåldersmat?

Det finns rätt mkt forskning om stenåldersmat - som går isär en del. Personligen tycker jag det är rätt ointressant, dels för att jag håller med skribenten om att de inte är så pålitliga studier alla gånger - kanske för att jag läst för lite och har otillräckliga kunskaper inom området. Om det har relevans vet jag inte men levnadsförhållanden idag är uppenbarligen annorlunda än på stenåldern.

Citat från: agnetasch skrivet 2009-11-05 10:22
Det kan jag tala om efter att ha följt en tråd på Kolhydrater iFokus om stenåldersmat. Där stöder sig de "rättrogna" LCHF-arna på berättelser av 1) Antropologen Vilhjalmur Stefansson. Han reste 1906 med en expedition till Nordpolen och blev kvar hos esimåerna ett antal år. 2) Tandläkaren o amatörforskaren Weston Price som på 30-talet reste runt till isolerade indianstammar o undersökte vad dom åt. Dessa folkgruppers mat ligger till grund för LCHF-rörelsens "bevis" för stenåldersmaten här i landet. Ny forskning förkastas som otillförlitlig (!?)

LOL

kjpil

Angående margarinet så har jag svårt att se relevans i hur tillverkningen går till. Jag tycker att det är kemiska sammansättningen i slutprodukten som är intressant. Kolla bara på tillverkningskedjan för en kycklingfilé :) I och för sig är det ju många som undviker kyckling därför, personliga val.

Andreas

Citat från: kjpil skrivet 2009-11-05 16:53
Det är väl främst marknadsföringssättet av lchf och osakliga påhopp som skribenten kritiserar som jag tolkar inlägget?


Angående påhopp, det är stor skillnad på att ha sagt riktigt grova ord och på att ha sagt något betydligt mildare som någon annan tolkar som grovt, så alltså, sa verkligen Doktor Dahlkvist ordagrant "etablisemangets nickedockor",  "en yrkeskår helt utan hjärna" och att dietister är "pengakåta" eller är det vad bloggaren i fråga, tillika din gamla klasskompis, läste in mellan raderna?
Den som inte frågar får inga svar.

joannaj

Halkade in här av en slump och ser att KJ kommenterat det jag skrev om Dahlqvist föreläsning. Mina ord är absolut inga citat, och det var ingen objetiv text jag försökte mig på att skriva heller, utan en blogg där jag lyfter fram mina egna tolkningar av vad som sades och texten kryddades med en skopa humor.

Hur som helst; om jag skall återberätta vad Dahlkvist sa om dietister var det något i stil med att etablisemanget styrdes av industrin, som inte såg till människans bästa utan de råd som slv ger baseras på industrins viljor. Dietisterna rabblar sedan de etablisemanget sagt åt dem att göra. (därav min tokning). Yrkeskår utan hjärna var min tolkning av det ovan och pengakåta baserades på att hon menar att råden är en ekonomisk fråga. Hon har därför startat en fond, hon tar ut "det hon behöver varje månad" resten av det hon tjänar går till denna fond som skall gå till forskning. Hon styrs med andra ord inte av ekonomin/industrin.

Jag vill återigen betona om det inte framgick att jag inte uttalar mig om dieten, då jag anser att det idag inte finns tillräckligt med forskning.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal